Deen laakt Wakker Dier om campagne

14 juni 2018

Deen-directeur Leendert van Eck vindt dat Wakker Dier een oneerlijk beeld schetst over de supermarktketen. ‘Wij verkopen al jaren geen kiloknallers meer’.

Van Eck reageert op de website Noord Hollands Nieuws op een radiocampagne van Wakker Dier die tegen de Deen is gericht. Wakker Dier beschuldigt de Noord-Hollandse keten van het stunten met kiloknallers, vlees zonder welzijnskeurmerk. Volgens Wakker Dier eindigt Deen regelmatig bovenin de kiloknallerranglijst van de actiegroep, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier op NH Nieuws. Volgens haar worden mede door het gestunt van Deen, dieren veroordeeld tot een ‘vreselijk leven in industriële stallen’.

‘Oneerlijk beeld’

Van Eck stelt in zijn rectie dat Wakker Dier een oneerlijk beeld schetst. Volgens hem doet Deen juist veel om dierenleed te voorkomen en hij zegt dat Deen volop bezig is met verduurzaming. ‘We hebben op bijna alle vleessoorten keurmerken. We werken er hard aan om rundvlees ook te voorzien van een keurmerk.’ Bovendien doet de keten er volgens hem veel aan om vegetarische eten onder de aandacht te brengen. ‘We hebben die schappen flink uitgebreid.’

‘Deen volgende doelwit’

De Deen-directeur zegt dat Wakker Dier al jaren supermarkten op de korrel neemt, en dat nu Deen het doelwit is. ‘Alle concurrerende supermarktketens zijn eerder het mikpunt geweest van de stichting en nu zijn wij het’, zegt hij op de vraag van NH ‘of hij wakker ligt van het negatieve reclamespotje.

[intermezzo:1]

Eerder kritiek op Wakker Dier

Andere supermarktketens uitten eerder ook al kritiek op de definitie die Wakker Dier hanteert voor kiloknallers. De actiegroep noemt alle vlees dat geen welzijnskeurmerk heeft en dat wordt vermeldt in de folder een kiloknaller. Emté en Plus noemden dat ook eerder al misleidend. Want daardoor vallen ook bij uitstek diervriendelijke concepten, zoals Natuurvlees van Emté ook onder de definitie kiloknaller.

Altijd op de hoogte blijven?