Lidl niet langer genomineerd voor titel Liegebeest

23 september 2016 Vleesmagazine

Lidl stopt halverwege 2017 met het plofkipras, zo heeft de supermarkt aan Wakker Dier weten. De dierenwelzijnsorganisatie trekt Lidl daarom terug als kandidaat in de jaarlijkse Liegebeestverkiezing.

Lidl was kandidaat omdat de supermarktketen afgelopen januari - samen met Albert Heijn en Jumbo - zou stoppen met plofkip, maar Wakker Dier kwam erachter dat dit niet helemaal waar was. 'Lidl gebruikt namelijk nog wel het snelgroeiende plofkipras, maar dan alleen de trager groeiende hennetjes en plakt hier een positieve sticker op. Ze gaan nu stoppen met het plofkipras en het uitsluitend selecteren van hennetjes, waardoor ze niet langer een Liegebeestkandidaat zijn', aldus de dierenwelzijnsorganisatie, die verder meldt dat er nog vier genomineerden over zijn in de Liegebeestverkiezing waarop tot dinsdag kan worden gestemd.

Kunstgrepen

Wakker Dier: 'Lidl beloofde om begin 2016 te stoppen met plofkip en over te stappen naar een langzamer groeiend kippenras dat maximaal 50 gram per dag groeit. Net zoals supermarkten Jumbo en Albert Heijn.' Maar in januari kwam de dierenwelzijnsorganisatie erachter dat Lidl voor haar nieuwe kip nog steeds een plofkipras gebruikt, en ze alleen met kunstgrepen voldoet aan de bovengrens van 50 gram groei per dag: 'Zo verkoopt Lidl alleen de plofkipvrouwtjes - die iets langzamer groeien dan de mannetjes - en voert ze de kuikens caloriearm voer. De plofkiphaantjes groeien te hard voor de Lidl, worden ergens anders verkocht.'

Deze week heeft Lidl toegezegd dat het zo snel mogelijk overstapt op een trager groeiend ras en niet langer alleen de vrouwelijke kippen selecteert. 'Uiterlijk medio 2017 ligt nog uitsluitend deze kip in het schap van Lidl', geeft Wakker Dier aan.

Vier kandidaten

Nu Lidl afvalt, blijven vier kandidaten over. Wakker Dier: 'Unox zegt al sinds 2011 op haar site dat dierenwelzijn en het Beter Leven keurmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerden ze de bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven-keurmerk, maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’. Dit levert Unox een plekje in de verkiezing op. Daarnaast werd The Sea & We, te koop bij Sligro, genomineerd. Op de verpakking staat dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis, terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht. Zuivelmerk Den Eelder is kandidaat omdat het zichzelf ‘het beste voor mens & dier’ noemt, terwijl het onder andere de pasgeboren kalfjes scheidt van hun moeder. Tot slot hebben we nog kalfsvlees van Vitel-Oké. Het kalfsvlees draagt slechts één Beter Leven-ster, maar is volgens Vitel-Oké ‘uiterst diervriendelijk’ geproduceerd. Nogal een boute uitspraak aangezien de kalfjes opgroeien in een dichte stal, op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte.'

Jaarlijks

Wakker Dier houdt elk jaar de Liegebeestverkiezing 'om sprookjes over dierenwelzijn te ontmaskeren'. De dierenwelzijnsorganisatie: 'Door mooie praatjes op slechte producten, krijgen diervriendelijkere producten geen kans. Samen met consumenten wijst Wakker Dier met de verkiezing producenten op hun misleidende gedrag, en met succes. Steeds vaker wordt het product of de uiting aangepast nadat ze genomineerd zijn.' De laatste jaren ging de titel naar KFC (2015), supermarkt Plus (2014), McDonald’s (2013) en Iglo (2012).

Altijd op de hoogte blijven?