2021 was recordjaar voor Ierse voedingsmiddelenexport

Cijfers 2021_Bord Bia

2021 was een goed jaar voor de Ierse voedingsmiddelenexport. Ondanks de coronapandemie en de beperkingen door Brexit steeg de export afgelopen jaar naar een recordbedrag van 13,5 miljard euro. Ierland exporteerde dagelijks bijna 37 miljoen euro aan voedingsmiddelen naar klanten in meer dan 180 landen.

De exportwaarde steeg in 2021 met 4 procent, dat is 2 procent hoger dan het niveau van vóór de pandemie in 2019. Tara McCarthy, CEO Bord Bia: “De Ierse voedingsmiddelensector heeft een recordprestatie geleverd door in een coronajaar de exportwaarde van 2019 te overtreffen. Dat is echt indrukwekkend en de sector verdient daarvoor enorm veel lof.”

Bord Bia

De bedrijven die aan dit exportresultaat hebben bijgedragen, zijn zeer divers. Vlees, zuivel, hoogwaardig bereide voedingsmiddelen en vis. “Deze bedrijven lopen uiteen van grote en kleine voedingsmiddelenbedrijven tot individuele agrarische ondernemers uit alle windstreken van Ierland. Zij stonden de afgelopen 20 maanden voor grote zakelijke en persoonlijke uitdagingen”, aldus McCarthy. Bord Bia, de Irish Food Board, ondersteunt de nationale en internationale ambities van Ierse voedselproducenten en verbindt hen met bestaande of potentiële klanten wereldwijd, om markten te ontwikkelen voor Ierse producten die geproduceerd zijn volgens de hoogste kwaliteitsnormen.

Uitdagingen

In 2021 ging 33 procent van de Ierse export van voedingsmiddelen naar de EU. De exportwaarde naar de EU steeg met 2 procent (tot 4,5 miljard euro) op de totale toename van 4 procent, waarmee de EU de grootste regionale bestemming voor Ierse voedingsmiddelen was. Naar het Verenigd Koninkrijk ging 33 procent (waarde 4,4 miljard euro) en naar de rest van de wereld 34 procent.

“Ondanks de recordprestaties van afgelopen jaar, blijft er een aantal uitdagingen voor de Ierse voedingsmiddelensector”, zegt McCarthy. “Hogere kosten in de keten, van brandstof, grondstoffen en logistiek, zullen gevolgen hebben voor producenten en verwerkers. Daarnaast worden de fysieke grenscontroles vanwege de Brexit in de loop van dit jaar doorgevoerd.”

Rundvlees

De totale waarde van de vlees- en vee-export steeg met 4 procent tot 3,5 miljard euro in 2021, een sterke prestatie gezien de uitdagingen van het jaar. De exportwaarde van rundvlees steeg zelfs met 9 procent (naar 2,1 miljard euro), door een aanhoudend sterke vraag en hogere prijzen in het VK en de EU. De rundvleesexport naar Nederland bedroeg 190 miljoen euro, een waardestijging van 6 procent. De versoepelde coronamaatregelen in met name de foodservicesector zorgden in de tweede helft van het jaar voor een sterke vraag, ondanks de lockdown in december.

Zuivel

Ierse zuivel presteerde goed in 2021, met een exportwaarde van meer dan 5 miljard euro voor het derde achtereenvolgende jaar. Ierland exporteerde zuivelproducten naar 147 markten en voor het eerst was de handel naar andere regio’s dan de EU en het VK goed voor meer dan 50 procent van de totale export. De exportwaarde van zuivel bestemd voor Nederland bedroeg 712 miljoen euro (+3 procent).

De kaasexport steeg met 15 procent en is nu meer dan 1 miljard euro per jaar waard. Klanten waren bereid hogere prijzen te betalen voor Ierse kaas. De waarde van de boterexport steeg met 3 procent tot 997 miljoen euro. Ondanks een daling van de export naar het VK, was de vraag naar boter in de EU goed en bleef de export naar de VS groeien.

Hoogwaardig bereide voedingsmiddelen

Bord bia_cijfers 2021

De exportwaarde van hoogwaardig bereide voedingsmiddelen (Prepared Consumer Foods, PCF) steeg vorig jaar met 3 procent tot 2,5 miljard euro, vooral door een aanhoudend sterke verkoop in de retail (met name van maaltijdoplossingen, brood en varkensvlees met toegevoegde waarde). De export van PCF bestemd voor Nederland groeide 21 procent in waarde, naar 117 miljoen euro. Ierland ziet Nederland als een belangrijke markt met veel groeipotentieel op het gebied van PCF. De categorie is nu nog sterk afhankelijk van het Verenigd Koninkrijk: iets meer dan twee derde van de export is voor die markt bestemd.

Het segment maaltijdoplossingen, waaronder pizza's, kant-en-klaarmaaltijden en soepen, zag zijn exportwaarde stijgen met 5 procent tot een nieuw record van 517 miljoen euro. Als gevolg van de coronamaatregelen werd het grootste segment van PCF – vlees met toegevoegde waarde – echter aanzienlijk getroffen. Nadat de horeca in de meeste landen weer openging, steeg de export met 4 procent tot 677 miljoen euro.

Vis, schaal- en schelpdieren

De exportwaarde van vis, schaal- en schelpdieren nam vorig jaar toe en steeg met 6 procent tot 485 miljoen euro, zij het met wisselende trends in de sector. De export naar Nederland nam echter met 14 procent af qua waarde en bedroeg 13 miljoen euro. Het was een moeilijk jaar voor pelagische exporteurs, onder andere vanwege een verlaging van het makreelquotum als gevolg van de handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en het VK: de waarde daalde met 1 procent tot 169 miljoen euro. De export van schelpdieren kreeg een boost door de heropening van foodservicekanalen in Europa en Azië in 2021, met als gevolg een stijging van 25 procent tot 165 miljoen euro. De exportwaarde van zoetwatervis (o.a. zalm) daalde over het geheel genomen met 8 procent tot 98 miljoen euro.

Nieuwe strategie: Food Vision 2030

Tegelijk met de bekendmaking van de exportcijfers liet Bord Bia weten dat duurzaamheid de komende jaren een belangrijk aandachtspunt blijft. Ierland streeft ernaar vóór 2030 wereldleider te zijn op het gebied van duurzame voedselsystemen, en benadrukt die ambitie in de nieuwe strategie ‘Food Vision 2030’. Het nationale duurzaamheidsprogramma Origin Green speelt hierin de centrale rol bij het ondersteunen van de Ierse voedselsector om de milieu- en duurzaamheidsdoelstellingen van het land te bereiken.

De uitgebreide focus op duurzaamheid biedt zowel uitdagingen als kansen voor de foodsector. McCarthy: “Consumenten willen gezonde, natuurlijke voeding en Ierland kan in die vraag voorzien. We moeten als voedingsmiddelensector samenwerken om de CO2-uitstoot te verminderen om onze verplichtingen voor 2030 na te komen en duurzaamheid verder te verankeren in alle productie- en distributieactiviteiten.”

 

Dossiers
Lees ook
Nieuw kwaliteitslabel voor Belgisch rundvlees

Nieuw kwaliteitslabel voor Belgisch rundvlees

Blue Vallon is het nieuwe kwaliteitslabel voor Belgisch rundvlees. Waalse veehouders van het Belgisch witblauw ras namen het initiatief voor dit premium label om het eigen rundvlees bij de Belgische horeca te promoten.

COV en VNV pleiten voor bruikbare CO2-footprint en ondersteunen van export

COV en VNV pleiten voor bruikbare CO2-footprint en ondersteunen van export

Tijdens de Rondetafel bijeenkomst op 7 december spraken de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) over hun inzet voor en bijdrage aan de verdere verduurzaming van de vlees- en vleeswarenproductie.

Prijs varkensvlees staat onder druk

Prijs varkensvlees staat onder druk

Vrijwel alle grondstoffen zijn vandaag de dag schaars, met hoge prijzen tot gevolg. Zo ook vlees. Varkensvlees is echter een uitzondering op de regel. Een groot overaanbod van karbonades en hamlappen zorgt voor een gespannen marktsituatie.