Zelfbediening

27 juni 2023 Christiaan van Beemen Herbert Wiggerman

BLOG | Overal in Nederland schieten de zelfbedieningsmeubels in slagerijen als paddenstoelen uit de grond. Voor zowel de klant als de slager is dat een fantastische ontwikkeling. Ik – en kennelijk veel andere klanten met mij – hou ervan om in de slagerij rond te snuffelen, prijzen te bekijken en nieuwe producten te ontdekken. Zelfbediening maakt dat mogelijk. De slager profiteert daar op zijn beurt van omdat hij met minder personeel toe kan én omdat het leidt tot meer omzet. Dat merk ik zelf ook: ik koop meer als ik rustig de tijd kan nemen om een keuze te maken dan wanneer ik de volgende klant spreekwoordelijk, of in het minder gunstige geval letterlijk, in mijn nek voel hijgen. “De tijd dat je op zaterdagochtend tien minuten naar de nekharen van je voorganger stond te staren, is wel echt voorbij,” zegt John Dekker van interieurbedrijf Infrashop in het themaverhaal over winkelinrichting en koeling.

Over de routing in de moderne slagerij zijn de meningen verdeeld, zegt slagerij-
innovator en inspirator Marcel van Gaal, die – net als ik – geen voorstander is van een gedwongen route: “Als een klant al de drempel overstapt en binnenkomt, wil hij even lekker rondneuzen en zelf in de koeling kijken. Bij een vaste looproute langs verschillende koelingen, gaat een klant meestal niet terug naar de eerste koeling als hij eenmaal bij de laatste is.” Van Gaal zegt terecht dat slagerijen wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan de verspleinen van supermarkten. “Dat is veel minder benauwend dan een vaste routing. Voor ons biedt dat kansen: we kunnen klanten op verschillende momenten verleiden om iets te kopen.”
Wat we volgens Bernadet Koops van Koeltechnisch Buro Midden Nederland ook kunnen leren van de supermarkten is dat een deur voor de koeling voor de klant geen drempel vormt. “Versspecialisten denken vaak dat klanten minder pakken wanneer er een deur voor de koeling zit. Maar de consument is dat tegenwoordig vanuit de supermarkt echt wel gewend. En het scheelt een derde van je energieverbruik.” 

Uiteindelijk komt de klant nog altijd uit bij de ‘ouderwetse’ toonbank. Maar ook dit meubel is aan verandering onderhevig. Dekker ziet de ideale toonbank als ‘verstheater’, waarin vooral maaltijden in de schijnwerpers staan. Van Gaal raadt slagers aan één product eruit te laten springen. “Presenteer bijvoorbeeld een hele grote schaal paté die je mooi decoreert. Als het er lekker uitziet, neemt iedereen een stukje mee.” Ik denk dat ze gelijk hebben. Ik krijg in ieder geval direct zin om een bezoek aan de slager te brengen.

Altijd op de hoogte blijven?