Webshop verplicht

Carla van Eijk_foto vleesmagazine

Wat zegt ze nu? ‘Webshop verplicht’? Wie denkt ze wel dat ze is, ik heb het al druk genoeg, hoor ik je denken. Toch ben ik van mening dat in de tijd waarin we ons bevinden, je als ondernemer serieus na moet denken over een webshop naast je winkel. Een webshop gaat verder dan online vindbaarheid.

In 2015 doorliepen wij het programma ‘Business Boost’. We brachten ons businessmodel in kaart en stelden pijlers vast voor onze toekomststrategie. Een van deze pijlers was onze winkel online uitbreiden. De online markt groeit, ook de online foodmarkt. Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) verwacht een omzetgroei tot 10 miljard euro in 2025, 15 procent van de totale foodmarkt. Tijd en gemak zijn de belangrijkste groeifactoren voor de online foodmarkt.

We wilden onze klantenkring uitbreiden en een bredere doelgroep aanspreken. We hebben een aantal maanden onderzoek gedaan bij verschillende huishoudens in verschillende leeftijdscategorieën. Onze consumenten willen ‘tijd kopen’ en kiezen voor gemak. Een webshop is eigenlijk een tweede winkel, naast je huidige winkel. Je kan een breder publiek aanspreken door een extra verkoopkanaal te realiseren, je bereikt een grotere doelgroep door online te adverteren, maar je kan ook veel gerichter adverteren op interesses van de consument.

Er zit natuurlijk ook een keerzijde aan een webshop. Online brengt een ander verdienmodel met zich mee. De investering is hoog om een goede webshop te ontwikkelen. Wanneer een klant in de winkel komt zal dat andere marges met zich meebrengen dan wanneer hij online bestelt. Het bestedingsniveau online moet hoger zijn dan in de winkel.

Online boodschappen doen is niet meer weg te denken. De groei en ontwikkeling is groot. De markt verandert, dus verander mee! Mijn advies is: begin klein en verspreid je investering over een aantal jaren. De webshop is een verlengstuk van je winkel, een online-visitekaartje. In februari was ik te gast bij BNR Radio om te praten over onze webshop. Online op onze blog kan je deze podcast terugluisteren (slagerijaadvaneijk.nl/blog). Ik ben altijd nieuwsgierig hoe andere ondernemers naar de online (food)markt kijken, stuur mij een berichtje. Leuk om een kop koffie te drinken.

Carla van Eijk
Ondernemer en eigenaar ambachtelijke slagerij Aad van Eijk.
slagerijaadvaneijk.nl

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Tips voor het maken van spareribs

Tips voor het maken van spareribs

Slagers kunnen weer meedoen aan de Spareribs Throphy, een van de vakwedstrijden van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Maar hoe maak je goede spareribs? Slager Jan Nederhoed geeft tips.

Invisible boxes

Invisible boxes

Ben ik ouderwets, een ambachtelijke romanticus als ik zeg dat ik de tijd van de handgeschreven bonnetjes mis? De tijd dat je je hersens nog moest gebruiken om tot een betaling te komen.

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook bij de slager. Reden voor Koninklijke Nederlandse Slagers om stil te staan bij de duurzame innovaties in de branche. Zoals producten gemaakt van reststromen uit de worstmakerij, hybride producten, en de onlangs ontwikkelde plantaardige grondstoffengel.