Vol vertrouwen de toekomst in

Jan nederhoed_foto Koos

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier. Op verjaardagsfeestjes liggen geen stukjes worst meer maar dadels gevuld met roomkaas en komkommer of tomaat met een of andere exotische toevoeging. Runderrookvlees en boterhamworst zijn geen alledaags boterhambeleg meer en even een stuk worst uit het vuistje is not done. Met andere woorden, vlees wordt net als roken en vliegen ongewenst en ongezond bevonden, sterker nog: er zijn bevolkingsgroepen die vlees eten misdadig vinden.

Het lijkt wel alsof de vleeseter de schuld krijgt van alle uitstoot van de broeikasgassen. Het vee is de hoofdschuldige en dus meteen ook de vleeseter. Tropisch oerwoud verdwijnt; de schuld van de vleeseter, gezondheidsproblemen; oorzaak: vlees. Dierenleed en stikstof; allemaal de schuld van de vleeseters. Hoe je het ook wendt of keert, het zal een hele klus worden om dat beeld te veranderen en toch zullen we dat gevecht aan moeten gaan. We zullen met zijn allen moeten vechten voor een beter imago. We zullen de klant ervan moeten overtuigen dat wij ambachtelijke vakmensen zijn die het welzijn van dieren en dus ook de consument hoog in het vaandel hebben. De klant die dan vervolgens vol trots een eerlijk en heerlijk stukje vlees op tafel kan serveren en die schaamteloos weer lekkere achterham op zijn of haar boterham kan doen.

Het kan en gaat ons lukken; daar ben ik van overtuigd! De klant heeft vertrouwen in zijn slager en komt er met plezier. De slager weet waar hij z’n vlees koopt, hij (of zij natuurlijk) weet waar ‘ie mee bezig is. Kwaliteit, vertrouwen, vakmanschap en een goed imago zijn basisbegrippen en vandaaruit komt de toegevoegde waarde dan vanzelf.

Laat u vooral niet afschrikken door alle negatieve berichtgeving, wees trots op uw vak en straal dat uit. Ik weet ook heus wel dat je er soms moedeloos van wordt als je s ’avonds het journaal ziet of ‘s ochtends de krant pakt, maar we zijn een sterke veerkrachtige branche, gesteund door een prima functionerende KNS dus ons adagium is vanaf nu: Vol vertrouwen de toekomst in!

Dossiers
Lees ook
Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Fuet van geitenvlees

Fuet van geitenvlees

Geitenvlees is duurzaam en lekker, maar onder consumenten nog weinig bekend. Hoog tijd dat daar verandering in komt, vindt worstmaker en vakdocent Ronnie Poeste. Hij gebruikt het geitenvlees voor een heerlijke fuet.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.