Omarm de robot

5 december 2023 Christiaan van Beemen Herbert Wiggerman

Ik had natuurlijk wel meegekregen dat er een digitale chatrobot aan de weg aan het timmeren is, die met behulp van artificiële intelligentie (AI) teksten produceert. Maar tot voor kort zag ik deze ChatGPT vooral als een prutser die niet moet denken dat hij mijn werk kan afpakken. De schaarse keren dat ik daadwerkelijk met een chatrobot in aanraking kwam, was tijdens gesprekken met de digitale klantenservicemedewerker van postorderbedrijven. Die chatgesprekken verliepen altijd als volgt: ik vroeg waar mijn bestelling bleef, de chatrobot dreef me tot waanzin met absurde reacties, om uiteindelijk de hulp van zijn menselijke collega in te roepen. Zo werd de onbekwaamheid van ChatGPT, en voor het gemak van alles wat kunstmatig intelligent en digitaal is, voor mij bewezen.

Maar genoeg over mijn tekortkomingen. Er is een hoop gaande op digitaal gebied en dat is in veel gevallen erg interessant, nuttig en ongevaarlijk. In zijn column legt Meneer Wateetons bijvoorbeeld uit dat AI veel kan bijdragen in de slagerij. “Het verbindt de eeuwenoude kunst van het slagersvak met de grenzeloze mogelijkheden van moderne technologie. Het vertelt waar dat stukje vlees vandaan komt en adviseert over de beste wijncombinaties.” En zo heeft Meneer nog veel meer goede ideeën voor het toepassen van AI; van marinades tot marketing. Ter geruststelling voor de slager die net als ik sceptisch is over de intenties van ChatGPT en andere intelligente robots: “AI is er om te ondersteunen, niet om te vervangen.”

We kunnen er niet omheen: digitalisering en automatisering veranderen ons werk. In de journalistiek en in de vleessector. Dat je daar goed gebruik van kunt maken laat ook Joep de Bruijn zien. Hij is ervan overtuigd dat het digitale verkoopkanaal cruciaal is voor een toekomstbestendige zaak. Met zijn webshop deslagerthuis.nl bedient hij de nieuwe generatie én bestaande klanten. Inmiddels komt 20 procent van zijn omzet uit dit kanaal.
Ook bij het overdragen van kennis speelt digitalisering een belangrijke rol. Dat stelt strategisch adviseur Patrick Liefting in het artikel 'De medewerker als basis voor innovatiesucces': “Om vakmanschap en het kenniskapitaal te borgen, moet de harde schijf geborgd worden in de organisatie, niet in de hoofden van enkel medewerkers. Bedrijven moeten zich constant afvragen welke kennis er is en of deze geborgd is.” 

Kortom: de toekomst is hier en Vleesmagazine duikt erin. Op naar 2024!

Fijne feestdagen!

Altijd op de hoogte blijven?