Mag het iets meer zijn?

7 november 2017

Nog even en Nederland kruipt weer massaal onder de kerstboom. Het gourmetstel komt uit de kast en op menig boodschappenlijstje zal de onvermijdelijke rollade staan.

De decembermaand is traditioneel een goede maand voor de slagerij. En dat komt goed uit, zeker als je je tijdig bedenkt dat de consument van vandaag zich graag laat verrassen.

Kruip als slager daarom eens in de huid van een chef-kok en voorzie je klanten in al zijn wensen rondom het kerstdiner. Biedt verschillende opties aan voor het voor-, hoofd-, bij- en nagerecht en kom verrassend uit de hoek. Bijvoorbeeld met een winterbarbecue. Gewoon aansteken voor de winkel, mooi groot stuk vlees erop, laten proeven en leveren met een compleet recept. Het mes snijdt dan aan meerdere kanten, want dit biedt ook mogelijkheden voor bijverkoop van houtskool, marinades, rubs, sauzen, kruidenboter en barbecue-accessoires.

Of maak er een ‘wilde’ kerst van. Wild is hip. Er gaat nauwelijks meer een kookprogramma voorbij of er komt wel wild in voor. Vooral het Hollandse wild is in trek, dus zorg ervoor dat het wildassortiment tijdig op orde is en laat dat ook zien aan de klant. Een goede presentatie is heel belangrijk en dat gaat verder dan de standaard kersfolder. Daar horen ook een receptenboekje met foto’s, en filmpjes op social media bij.

Door goed voorbereid de laatste maanden van het jaar in te gaan, is zeker winst te behalen. Klanten zien dat hun slager goed is voorbereid en dat ze compleet kunnen worden ontzorgd voor de feestmaand.

Om de consument al een beetje in de stemming te brengen, is het wellicht een aanrader een proeverij en een workshop te organiseren. Alleen of met de hulp van de plaatselijke bakker, visboer en groenteman. Nog even alles uit de kast dus. En het mag best een beetje meer zijn.

Altijd op de hoogte blijven?