Kas spekken

18 oktober 2023 Christiaan van Beemen Bert Jansen

BLOG | Bij Fons Pessers Slagerijen zijn ze niet van de rigoureuze veranderingen. Het Brabantse slagersbedrijf gaat in kalm tempo met de tijd mee en groeit gestaag. Ongeveer hetzelfde geldt voor de gemiddelde Nederlander tijdens de feestdagen. 

Natuurlijk zijn er veel huishoudens waarin er lustig op los wordt geëxperimenteerd met grote stukken vlees die sous vide of in een rokende kamado worden gegaard. Maar de populairste kerstmaaltijd wordt nog altijd bereid op een gourmetstel. Vier op de vijf Nederlanders zitten tijdens de kerstdagen met familie en vrienden rond de tafel, met kleine slavinkjes, hamburgertjes, stukjes biefstuk, kipfilet en een kannetje pannenkoekenbeslag. Of iets in die richting. In het bourgondische Brabant is de liefde voor het gourmetten nog groter. Met als gevolg dat eind december bij Fons Pessers Slagerijen ongeveer zevenduizend gourmetschotels de deur uitgaan.

Zelf ben ik ook een groot gourmetliefhebber. Zoals veel mensen de barbecue het hele jaar door gebruiken verschijnt bij mij in ieder seizoen de gourmetset wel een keer op tafel. Het is een soort vriendentraditie, die begon in 2006. In september van dat jaar hadden mijn vrienden het plan opgevat om rapper Tupac Shakur, die tien jaar eerder was overleden, te gedenken door samen aan tafel kleine stukjes vlees te eten. Sindsdien gourmetten we om de haverklap. De manier van samen eten is dus gebleven, het gedenken is verdwenen – in grote lijnen is het vergelijkbaar met de kerstviering van veel Nederlanders. 

De vleesbranche vaart hier wel bij. Het gourmetten lijkt wel gemaakt om de inkomsten van de slagerij en andere vleesaanbieders te vergroten. Sterker nog, dat ís zo. Ongeveer. Van origine is het gourmetten een Zwitserse uitvinding. Eind jaren 70 introduceerden koks Huub Oudshoorn en Ton Boer de gourmetset in Nederland. In een interview met de website Vice.com vertellen de koks dat zij het hele land doorreisden om gourmetdemonstraties te geven voor huisvrouwenverenigingen en op scholen. De demonstraties waren onderdeel van de campagne ‘Gourmet, probeer ’t eens!’ Het toenmalige Voorlichtingsbureau Vlees en het Bedrijfschap Slagersbedrijf hadden de campagne bedacht om de verkoop van vlees te stimuleren. “Want in plaats van een onsje biefstuk per persoon, eet je met gourmetten drie keer zoveel,” zegt Oudshoorn. Een juiste redenering, wat mij betreft. Ik ga deze kerst, en de rest van het jaar, weer mijn best doen om de slagerskas flink te spekken.

Altijd op de hoogte blijven?