Blijven gaan

Slagerij Dennis van der Ven_Foto Henk Riswick_1

Foto: Henk Riswick

“Mensen zijn thuis uitgebreider gaan koken omdat ze niet uit eten kunnen”, vertelt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven (Schijndel) in het openingsinterview van deze editie. Ik herken mezelf. Ik ging altijd al met regelmaat naar mijn slager op de hoek en die op de markt, maar sinds corona ben ik dat inderdaad nog meer gaan doen. Tussen de middag even vers beleg halen, eind van de middag aan de hand van het weer bedenken wat je gaat eten en daarvoor nog even bij de slager iets lekkers halen. Bijzonder vlees uitproberen dat ik anders in een restaurant zou eten. Het was ruim een jaar lang anders dan anders. Maar blijft het zo? Dat is de vraag die we op dit moment heel veel horen. Blijven we meer thuiswerken? Blijven we onze agenda’s minder vol plempen en meer tijd nemen voor dingen? Blijven we wandelen? Blijven we meer in Nederland nu we ontdekt hebben hoe mooi ons land is? En: blijven we net zoveel naar lokale verswinkels zoals slagers en bakkers gaan?

In het openingsinterview vragen we Jessica, sinds een jaar branche erkende meesterverkoper, ook naar haar ideeën over het vasthouden van de (nieuwe) klanten als corona straks – hopelijk – echt achter ons ligt. Want hoe zorg je ervoor dat ze blijven terugkomen? Communicatie, zegt ze. “Zo bouw je vertrouwen op. Veel van onze klanten zijn geïnteresseerd in de herkomst van het vlees.” Dat gecombineerd met goed advies, is de kracht van een goede verkoper. En dat beperkt zich niet tot communicatie in de winkel, ook online boodschappen spelen een belangrijke rol: “Als we een foto van vers lamsvlees op Facebook of Instagram plaatsen, komen er meteen klanten naar vragen.”

Samen met Jessica – en vele andere ondernemers – hoop ik dat de consument de weg naar de lokale verswinkels blijft bewandelen. En met de tips van Jessica kunt u daar zelf ook aan werken.
Fijne zomer!

Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.