Supers introduceren gezonder vlees

13 augustus 2012 Caroline van der Plas

EDE – Supermarkten gaan vanaf april gezondere vleesproducten verkopen. Bedenker, ontwikkelaar en producent van de vleessoorten is vleesverwerker Enkco.

EDE – Supermarkten gaan vanaf april gezondere vleesproducten verkopen. Bedenker, ontwikkelaar en producent van de vleessoorten is vleesverwerker Enkco.


Dat maakte commercieel manager retail, Harold Rouweler van Enkco vrijdag bekend op het Nationaal Vleescongres ‘Meat the future’ in Ede.

Minder vet

De nieuwe vleesconcepten bevatten minder zout en minder vet en komen in hetzelfde schap te liggen als het gangbare vlees. ‘Dat is heel belangrijk, omdat de consument vaker zal kiezen voor het gezondere product en daar in de meeste gevallen ook bereid is iets meer voor te betalen’, aldus Rouweler.


Vlugklaar

Het gaat volgens hem om een aantal zogenoemde ‘VK's’, vakjargon voor vlugklaarproducten, die onder private label in de supers komen te liggen. Volgens Enkco hebben nagenoeg alle grote supermarkten toegehapt.


Gezondheid

Enkco speelt met de productie van de gezondere vleessoorten in op de blijvende gezondheidstrend. ‘Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van de consumenten vlugklaarproducten zoals koteletten en cordon bleu’s niet zo, tot helemaal niet gezond vindt’, aldus Rouweler. ‘Daarnaast vinden mensen vérs vlees vaak niet gemakkelijk of snel te bereiden. Door het vlugklaarvlees gezonder te maken, hoopt Enkco een behoorlijke slag te slaan. ‘Er is een grote kans voor dit soort producten omdat het gemak en gezondheid combineert.’


De producten zijn te herkennen aan een opvallend etiket waarop staat: ‘100 % smaak, 75% procent minder vet en 25% minder zout’.


Fit & Good

Enkco maakte op hetzelfde congres bekend te zijn gestopt met Fit & Good in de supermarkten. Dit betroffen vleesproducten, zoals een Hollandse gehaktbal, een Italiaanse filet, een Griekse schijf en Mexicaanse gehaktballetjes, die waren bereid met de vet- en vleesvervanger Meatless.

Ingewikkeld

Het product is in de supers geflopt omdat het voor de consument te ingewikkeld was. ‘Ze snapten niet of het nou vlees was, of een vegetarisch product, of een mix van beiden. Daarnaast zeggen termen als mexicaanse gehaktballetjes, Griekse schijven of Italiaanse filets mensen niets. We hebben nu geleerd om het simpel te houden’, zegt Rouweler.

Foodservice

Overigens wordt Fit & Good nog steeds door Enkco geproduceerd, maar nu alleen nog voor de foodservice. ‘In die sector hoef je consumenten niets uit te leggen omdat ze het gewoon op hun bord krijgen en niet zelf hoeven te kiezen wat ze in hun mandje leggen.’

Lees ook:

Fit & Good flopt in supers (28 maart 2008)

Lees ook de andere nieuwsberichten over het Meat & Meal vleescongres van 28 maart:

Dierenwelzijn wordt norm bij productie vlees

Henny Swinkels: burger bepaalt hoe te ondernemen

Jumbo wil stoppen met 'gecastreerd vlees'

Vleesbedrijf moet internationaler opereren

Vlees lijdt niet onder negatieve verhalen

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over Enkco

We hebben weer een nieuwe stelling!

'Minister Verburg wil de vleessector meer laten betalen voor de keuringen van vee en vlees. De vleessector moet dit niet pikken.' Stem hier

Altijd op de hoogte blijven?