KDV Jaarverslag: 'Werken aan een energieneutrale keten'

13 juli 2017

De Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV) presenteert vandaag haar jaarverslag. Naast een overzicht van 2016, geeft het KDV ook nieuwe doelen aan voor 2017. Bijvoorbeeld tachtig boerderijen die meedoen aan het Antibioticavrij Leven Garantie voor varkensvlees en dat het vlees met deze garantie verkrijgbaar is bij een landelijke retailorganisatie.

In 2015 en 2016 heeft KDV het voor elkaar gekregen om te komen tot varkensvlees met de Antibioticavrij Leven Garantie. 2016 stond vooral in het teken om deze garantie ook geborgd te krijgen. Nu ook deze essentiële stap in het proces is gerealiseerd, wil KDV voor opschaling gaan zorgen. ‘Ons doel is dat eind 2017 ten minste tachtig boerderijen meedoen aan het Antibioticavrij Leven-programma en dat het vlees met deze garantie verkrijgbaar is bij een landelijk retail organisatie’, laat de organisatie in het jaarverslag weten.

Energie opwekken in slachterij

Een andere uitdaging voor het KDV is het werken aan een energieneutrale varkenshouderij. Niet alleen door verduurzaming op de boerderijen, maar ook in de slachterij. De duurzame slachterij Westfort is in 2015 in gebruik genomen. Vanaf dag één maakte Westfort al gebruik van een eigen waterzuivering. De plannen om met behulp van een eigen vergistingsinstallatie te zorgen voor eigen energieproductie zijn vanwege regelgeving opgeschort naar 2017 waardoor in 2016 voor de elektriciteit nog gebruik werd gemaakt van het openbare net.

KarkasOpen-300x200 Foto: Westfort

Westfort

Vanaf aankomend jaar zal Westfort de vergistingsinstallatie in gebruik nemen en voor een groot deel zelfvoorzienend zijn. In de vergister wordt de ongeboren mest van de varkens omgezet in methaangas. Dit methaangas wordt verbrand in de warmtekrachtcentrale en zorgt voor groene energie van 500 kWh. Zo zal Westfort vanaf 2017 in staat zijn om 20 procent van het eigen elektrisch vermogen te produceren en 80 procent van het eigen thermisch vermogen, oftewel produceren van eigen warmte. Daarnaast zorgt de vergistingsinstallatie ervoor dat de reststromen tot natuurlijke meststoffen worden verwerkt. De reststromen worden ontwaterd waardoor er uiteindelijk slechts 10 procent van het volume overblijft, in de vorm van droge stof, die gebruikt wordt als alternatief voor kunstmest. ‘Hiermee zorgen we vanaf 2017 ook voor 90% reductie van transport van reststromen.’

Premium label voor de slager

In 2017 introduceert KDV speciaal voor de slager een nieuw premium label. ‘Binnen dit concept selecteren onze vleesmeesters in de slachterij een varken dat voldoet aan de wensen van de klant. In 2016 hebben we alle voorbereidingen getroffen: het proces met de keurmeesters in de slachterij is georganiseerd, de communicatie rond de introductie is opgezet. Ons doel is om in 2017 bij tien slagers dit premium label in de toonbank te presenteren.’

Gerichte consumentencommunicatie

Naast verbeteringen op het gebied van gezondheid en milieu werkt het KDV ook nauw samen met het mobile BBQ-team om de consument de smaak van Varkensvlees te laten beleven. Voor festivals en evenementen bereidt het team bijvoorbeeld pulled pork en spareribs. ‘Het mobile BBQ-team trekt het hele land door met het grootste spit van Europa! Dit spit heet ‘De Carnivoor’, want dat is deze vlees verslinder. Er staan voor 2017 al 100 festivaldagen gepland. Daarmee willen wij de consumenten blijven inspireren met de heerlijke verschillende smaken van Keten Duurzaam Varkensvlees.’

Het verhaal achter vlees

‘Dat we consumenten het vlees van onze duurzame varkens laten proeven is één onderdeel van onze communicatie. Belangrijk ander onderdeel is dat ze de mogelijkheid hebben kennis te maken met het verhaal erachter. Dat doen we door zowel boeren als slagers te ondersteunen om ons verhaal te vertellen. We zorgen voor duidelijke communicatie-pakketten waarin ons verhaal over dierenwelzijn en milieu op een heldere manier wordt uitgelegd. Dit doen we onder andere door nieuwe animatie in te zetten, door een vernieuwing van de website en door continu te blijven werken aan onze uitstraling. In 2017 zal dit ook tot uiting komen in een vernieuwde website en communicatiemateriaal.’

Lees hier het volledige jaarverslag van KDV

Altijd op de hoogte blijven?