'Ik noem mezelf de meedenkslager

13 augustus 2012 Edwin Rensen

ROTTERDAM - Over smaak valt niet te twisten, luidt een bekend cliché. Er werd deze week dan ook niet echt getwist tijdens het Smaakdebat van InnoFresh en FreshTec.

ROTTERDAM - Over smaak valt niet te twisten, luidt een bekend cliché. Er werd deze week dan ook niet echt getwist tijdens het Smaakdebat van InnoFresh en FreshTec

De deelnemers onder leiding van Slagerswereld.nl-hoofdredacteur Harrie Leijten, waren het voornamelijk met elkaar eens. De Rotterdamse Keurslager Franny van Linschoten, kaasboerin Betty Booy, Drees Peter van den Bosch van Willem&Drees (dat lokaal geproduceerde agf in de supermarkten legt) en voorzitter van de Bond van Boerderijzuivelbereiders Marga Mooren stelden allen aandacht voor het product, bewust eten en dus smaak centraal.

Het Smaakdebat stond onder leiding van hoofdredacteur Harrie Leijten van Slagerswereld.nl (links). Rechts Peter van den Bosch van Willem & Drees, in het midden Keurslager Franny van Linschoten.

Terwijl Van Linschoten zich in haar strijd voor smakelijke voeding duidelijk afzet tegen de supermarkt, doet Van den Bosch dat niet. ‘Voor ons is de consument het uitgangspunt. De consument vindt het leuk om naar de boerderijwinkel te gaan, dat is een uitje. Maar als je kijkt wat je daar uitgeeft en wat je in de supermarkt uitgeeft... Wij hebben gezegd dat we over de bedenkingen tegen de supermarkt heenstappen’, zei Van den Bosch. Maar of ze er dan wel rekening mee hielden in wélke supermarkt de producten kwamen te liggen, wilde de slager weten, de ene retailer is immers meer gericht op ambachtelijkheid dan de andere. Dat bleek te kloppen, de producten van Willem&Drees liggen bij vestigingen van Plus, Super de Boer en Jumbo.

Discussieleider Harrie Leijten stelde de vraag hoe de ondernemers omgaan met de prijs. Ambachtelijke en kleinschalige productie is immers al gauw duurder dan industriële productie. Keurslager Van Linschoten zei helemaal niet duurder te zijn dan de supermarkt. ‘Ik ga ervan uit dat mijn vlees beter is. Ik ben echt niet duurder, wél lekkerder.’

Meedenkslager

De crisis hoeft voor ambachtelijke producenten niet ongunstig te zijn, zo betoogden allen. ‘Omdat mensen minder uit eten gaan, willen ze het thuis gezelliger maken. Ze geven hun geld bewuster uit. Ik noem mezelf de 'meedenkslager', ik ga verder dan de klanten helpen, maar wil inspelen om wat ze denken en voelen’, meent Van Linschoten. Ook van den Bosch ziet dat. ‘De crisis helpt mee. Mensen zien dat de focus op geld je niet zover brengt… Ze hebben het druk en moeten misschien drie of vier dagen snel eten, maar de rest van de week willen mensen wél lekker koken.’


 

Altijd op de hoogte blijven?