Conveniencevlees op Food Week

13 augustus 2012 Tom Van der Meer

UTRECHT - Gemak dient de mens. Dat blijkt ook tijdens de Food Week 2007, waar diverse grillproducten voor oven, pan of magnetron werden getoond. Verder een nieuwe speler in verse groente-, pasta- en maaltijdsalades en de sterkte van Halalvlees.

UTRECHT - Gemak dient de mens. Dat blijkt ook tijdens de Food Week 2007, waar diverse grillproducten voor oven, pan of magnetron werden getoond. Verder een nieuwe speler in verse groente-, pasta- en maaltijdsalades en de sterkte van Halalvlees.


K&S Quality Cooking brengt onder de naam Deligrill vanaf mei een a-merklijn grillproducten in de supermarkten, waar-onder gegrilde varkens-spareribs, -filetlapjes, gehaktballetjes, kipsaté, -drumsticks, -medaillons, -filetschnitzels en chicken kebab.


Er is een toenemende vraag naar gemak’, zegt André Schotanus (foto). ‘Vandaar dat 2 versies ook in de magnetron kunnen. En verder hebben we bijvoorbeeld bij de kipkibbeling de saus en het broodje er al bijgedaan. De reacties hier zijn boven verwachting.’


Plukon toont op de eigen stand onder Friki-label een nieuw grillassorti-ment met de naam Grillgemak. Of het daadwerkelijk op de markt komt is nog niet zeker. Wel is het 'met enthousiasme ontvan-gen'. De producten, die verpakt zitten in een magnetronschaal, kunnen verwarmd worden in pan of magnetron. De introductie zal waarschijnlijk voor het zomerseizoen zijn.


Het Belgische StarMeal is nieuw op de Nederlandse markt. In België en Frankrijk wordt het via een eigen koelmeubel aangeboden bij supermarkten als Colruyt en Carrefour en via tankstations.


De ingrediënten zijn vers, zonder conserverings-middelen, en de groente- pasta- en traiteursalades en specials worden op de markt gebracht zonder mayonaise maar met yoghurt. ‘Hierdoor smaakt de groente beter’, zegt oprichter/ CEO Lieven Vanlommel (rechts). Sinds januari is Philippe Ruwette (midden) aangesteld om het merk in de Nederlandse markt te zetten.


‘Een kleine keten heeft al interesse’, geeft Ruwette aan. Namen wil hij nog niet noemen. Vanlommel verwacht in september de distributie voor een uitrol in Nederland klaar te hebben.


Bij de stand van groot-handel Cofos (Commer-cial Food Services) werd halalvlees van het Italiaanse Ilsa Food aangeprezen. Volgens de standhouder van het bedrijf is er een groei-ende markt voor halal. ‘Met halalvlees proef je nog écht vlees, zonder dat de smaak verdoezeld hoeft te worden door saus of kruiden.’


In bepaalde wijken wordt halalvlees volgens hem ook steeds meer door autochtonen gekocht. ‘Zij kiezen voor kwaliteitsvlees waarvan ze zeker weten dat er niet mee geknoeid is.’ Cofos levert aan retail, groothandel en allochtone slagerijen.


En verder introduceerde Verstegen zijn serie Wereldworsten, met diverse kruidige smaken uit alle continenten.

Een verslag van de Food Week met veel foto's staat in het aprilnummer van Meat&Meal.


Lees ook:

Zwanenberg komt met hongerstillend worstje (27 maart 2007)


Handel in halal booming (22 november 2006)


Vleessector moet tanden zetten in barbecue (10 juli 2006) 


Altijd op de hoogte blijven?