nieuws

VIP 2019 zet in op inspiratie en netwerken

Vaktechniek 378

De lustrumeditie van VIP 2019 werd goed bezocht op 1 en 2 april in Expo Houten. Verdeeld over drie hallen was er ruimte voor de beurs, workshops, bbq-plein en markt van de toekomst.

VIP 2019 zet in op inspiratie en netwerken
De Arteflame heeft een ventilatiegat aan de onderkant.

Voor VIP 2019 zijn alle drie de hallen in Expo Houten benut. In hal 1 zijn de standhouders te vinden primair gericht op de slagerij. Aansluitend op deze hal is ook dit jaar weer het bbq-plein. Diverse bekende barbecuemerken als de Big Green Egg en Ofyr zijn hier te vinden. Een nieuwe speler op de barbecuemarkt is Arteflame. De barbecue doet kwa uiterlijk aan een Ofyr denken. Het verschil zit hem echter in het ventilatiefilter aan de onderkant van de barbecue. ‘Door het ventilatiegat kan er ook van de onderkant zuurstof bij het hout of de kolen komen. Hierdoor rookt de barbecue een stuk minder’, legt de standhouder van importeur Badé uit.

De Big Green Egg met bakplaat.

Dezelfde standhouder heeft ook een selectie Big Green Eggs meegenomen naar de beurs. Een innovatie bij de Big Green Egg is de plaat die in de barbecue gelegd kan worden. Op deze plaat kan vlees bereidt worden, zonder dat er vet van het vlees op de kolen druipt. ‘Wanneer het vet van vlees op de kolen verbrand kan dit voor een zurige smaak van het vlees zorgen. Dit voorkom je door het gebruik van de plaat. Daarnaast bakt het vlees ook constanter op een plaat.’

24/7 vlees verkopen

Slagers die 24/7 vlees willen verkopen zijn wellicht geïnteresseerd in de buitenkoeling van Versbox.be. Deze gekoelde automaat is verdeeld in verschillende lades waar bestellingen van klanten in gelegd kunnen worden. Zodra de bestelling gereed is, krijgt de klant een pincode waarmee bij de box kan openen. Door de automaat kan de klant op elk gewenst tijdstip zijn bestelling afhalen.

De Versbox is bedacht door de Belgische slager Henk de Vlieger. Inmiddels staan er twaalf versboxen in België. De eerste automaat wordt binnenkort in Nederland geplaatst.

tekst gaat verder onder de foto’s…

Pure producten

Een trend die duidelijk aanwezig is op VIP 2019 is die van de ‘pure producten’. Zowel Verstegen (Pure Label) als Degens (Zhero) zetten in op producten vrij van smaakversterkers. Ook trachten ze zo min mogelijk zout en suikers aan hun producten toe te voegen.

De Surinaamse bbq lijn van Verstegen

Verstegen laat op VIP hun nieuwe Surinaamse bbq-lijn zien. ‘Suriname is een land met veel verschillende culturen en smaken. Die hebben wij samengebracht in deze lijn’, vertelt Martin de Gans.

Sateh maker 49 van Delmo

De vernieuwde Sateh Maker 49 van Delmo trekt veel bekijks op de beurs. Met het zelfontwikkelde apparaat kan op een gemakkelijke manier 49 spiezen tegelijkertijd gemaakt worden. Op VIP demonstreert Rob Koster de Sateh maker 49 met kippenvlees, maar het apparaat is uiteraard ook geschikt voor ander vlees of vis.

In de nieuwe verbeterde versie van het apparaat kunnen nu ook gunshape stokjes worden geplaatst.

tekst gaat verder onder de foto’s…

Netwerken

Er werden verschillende innovaties getoond op VIP, maar het voornaamste doel van de standhouders is netwerken. Piet de Jong van Vleeshandel P. Van den Berg vertelt: ‘Wij vinden het met name belangrijk om slagers te helpen bij hun klantcontact. Het is belangrijk dat de slager zijn verhaal goed kan uitdragen richting de klant. Wij ondersteunen hem daarin door middel van workshops en boerderijbezoeken.’

Workshops

Net als voorgaande jaren is er voor alle Keurslagers en hun medewerkers een exclusief zaalprogramma. Verder zijn er in hal 2 ook andere workshops georganiseerd zoals; Help, mijn medewerker is ziek!, College Tour, E-commerce, kans of bedreiging voor de lokale versspecialist? En een geur- en smaaktest.

‘Markt van de toekomst’

In hal 3 werd de ‘Markt van de toekomst’ gepresenteerd met een inkijkje in de laatste trends voor de ambulante handel. Hierin stonden met name partijen buiten de slagerswereld. Denk hierbij aan, Citroën, Bakkerij ’t Stoepje en King Nuts. In deze hal werd ook de haringsnijkeuring van de VNV georganiseerd.

Bekijk ook het fotoverslag

Reageer op dit artikel