blog

Nieuwigheid

Vaktechniek 336

Innovatie, ook in de slagerijbranche komt dit woord steeds vaker onder onze aandacht. Maar wat houdt het woord innovatie eigenlijk in? Als ik de Dikke Van Dale erop nasla, vind ik de volgende betekenis: ‘invoeren van een nieuwigheid’. Dát klinkt gemakkelijk, gewoon iets nieuws invoeren. Nou, hier issie dan: een nieuwe columnist.

Nieuwigheid

Ik ben Wouter van de Veen, 29 jaar en al van jongs af aan bij mijn vader in de slagerij werkzaam. Vee kopen we uit de regio en benen we zelf uit. Voor onze twee winkels produceren we de worst en vleeswaren in eigen worstmakerij.

In 2017-2018 heb ik meegedaan aan een nieuw initiatief binnen de slagersbranche: ‘branche erkende meesterslager’. Het doel van de Stichting Meestertitels Slagersbranche is om met deze innovatie het slagersvak positief op de kaart zetten. Tijdens een intensief traject van een jaar werden alle aspecten van het slagersvak getoetst: van levende inkoop, slachten, uitsnijden en worstmaken tot aan de bijbehorende theorie. Samen met Dennis van Dun heb ik dit succesvol afgesloten met als resultaat de titel ‘branche erkende meesterslager’.

Opdoen van nieuwe kennis is voor elke slager belangrijk. Want met nieuwe kennis kunnen we niet alleen in onszelf (persoonlijk) maar vooral binnen ons eigen bedrijf steeds weer vernieuwen/innoveren. Wat is eigenlijk het nut van innoveren? Waarom moeten we toch steeds weer iets nieuws invoeren? Met innoverende producten kun je de klant verrassen. Om een hogere omzet te bereiken en nieuwe klanten naar de winkel te trekken. Dit moet een continuproces binnen je bedrijf zijn, want stilstaan is achteruitgaan.

Laten we als voorbeeld paté nemen. Toen ik in Limburg werkte, leerde ik als basis roompaté maken. Wanneer je die afvult in kunstdarm heb je smeerleverworst/Saksische leverworst. Verder is de basis nog te gebruiken voor vele soorten patés. Je voegt dan eigen kruiding en ingrediënten toe zoals cranberry, appel, rozijn, hazenvlees enzovoort. Kortom, met één basis kun je vele innovatieve producten maken. Van deze producten heb je een hoog rendement én de klant wordt verrast door de vele smaken. Niet alle innovaties gaan ‘lopen’. Toch blijven sommige van deze lekkere producten in het assortiment. Hier komt de klant voor terug, in jouw slagerij.

Alle slagers kunnen innoveren door middel van het zélf maken van lekkere producten.

Ambacht is kracht!

Reageer op dit artikel