blog

Digitale inspiratie

Vaktechniek 232

Met de vakantie voor de deur wordt het ook weer tijd om in andere landen bij vakbroeders te gaan kijken om nieuwe inspiratie op te doen voor de komende seizoenen.

Digitale inspiratie

In het buitenland zijn natuurlijk veel verschillende soorten slagerijen te vinden, die elk op hun eigen manier voor hun klanten ontzettend leuke producten verkopen. Veel daarvan zijn niet bruikbaar in Nederland, maar soms zitten er verrassend leuke ideeën tussen. Of je kunt er zelf een twist aan geven, het zo toch bruikbaar maken en het alsnog toevoegen aan je assortiment.

Als ik buiten deze vakantie-inspiratie naar nieuwe ideeën zoek, surf ik regelmatig op het internet. Via diverse soorten social media is er van alles te vinden. Maar vooral Instagram is een medium waar veel slagers hun producten delen. Vaak worden deze producten met recept en al geplaatst. Ook als ik weer eens inspiratie zoek voor iets leuks op de barbecue, kom ik vaak uit bij recepten van slagers uit bijvoorbeeld Australië of de Verenigde Staten.

Wat ook mooi is om te zien, is dat er over de hele wereld best veel slagers zijn met een aardig aantal volgers op social media. De foto’s van deze internationale slagers worden niet door honderden, maar zeker wel door duizenden mensen van over de hele wereld bekeken. En dat terwijl we zo vaak horen en lezen dat er weinig belangstelling is voor het slagersvak.

Natuurlijk is dit niet echt een voorbeeld dat te vergelijken is met het dalende aantal leerlingslagers hier, maar toch weet ik zeker dat deze slagers uit bijvoorbeeld Down Under er ook voor zorgen dat er in Nederland meer belangstelling komt om het vak te gaan leren. Juist door het laten zien van de mooie kanten van het beroep van slager.

Het lijkt mij daarom een goed idee om, in plaats van te zeggen dat er zo weinig aanwas is, juist naar buiten te treden om al die mooie kanten van het slagersvak te tonen. Zien en
gezien worden dus. En daarvoor zijn sociale media uitermate goed geschikt.

Reageer op dit artikel