artikel

Leendert van Leeuwen: Van IYBC-winnaar tot succesvol cateraar

Vaktechniek 2558

Leendert van Leeuwen: Van IYBC-winnaar tot succesvol cateraar
Slager/cateraar Leendert van Leeuwen: ‘Als het product niet lekker, niet eerlijk, onverantwoord of niet onderscheidend is, stop er dan maar mee.’ Foto: Peter Roek

In 2011 won Leendert van Leeuwen samen met Sjouke Bouma de International Young Butchers Competition (IYBC). 8 jaar later heeft hij een eigen succesvol cateringbedrijf. Hoe heeft hij deze zaak opgebouwd?

Het winnen van de International Young Butchers Competition was voor Leendert van Leeuwen een mooie opstap naar zijn verdere carrière. De jonge ondernemer kijkt met een goed gevoel terug over de competitie voor jonge slagers. ‘De IYBC geeft een prachtig podium om te bouwen aan je toekomst. Er zijn vele positieve uitingen via diverse mediakanalen en daarnaast wordt je kennis op een heel mooie manier gevoed. Je bouwt connecties op tijdens het trainen voor de wedstrijd, presenteert jezelf in de media, ontvangt (meestal) positieve feedback. Dat is echt bijzonder!’

‘Nog steeds als ik bij mensen aan tafel zit voor een opdracht of ik ben op een verjaardag, krijg ik de vraag: jij hebt toen toch die slagerswedstrijd gewonnen? Ik denk dat dat genoeg zegt over het effect van meedoen en/of winnen van de wedstrijd.’

Sethone Cateraars

In 2017 begon Van Leeuwen zijn eigen cateringbedrijf: Sethone Cateraars. Het jaar ervoor benutte hij om zoveel mogelijk kennis te vergaren op alle fronten van cateringgebied. Ook volgde hij cursussen die parallel liepen met wat hij wilde: een hoogwaardig cateringconcept waarin ambacht, authenticiteit en ambiance de hoofdrol spelen.

‘Een jaar later op 1 oktober 2017 ben ik Sethone Cateraars begonnen in Zetten, recht tegenover de Vleeschhouwerij van Cees van den Berg. Met hen werken we nauw samen. We versterken elkaar op alle fronten. Ondertussen is ons team gegroeid naar 5 fulltimers en 17 flexwerkers en proberen we elke dag belevenissen te creëren met allemaal gepassioneerde vakidioten.’

DNA van de zaak

Volgens Van Leeuwen is het belangrijk om bij het starten van een eigen zaak dicht bij jezelf te blijven. ‘Ik wilde absoluut een concept wat bij mij past: een beetje ruig, stoer, robuust, jong, energiek en alles uit eigen productie. Allereerst moet je bij jezelf beginnen is mijn mening, als je iets gaat doen wat niet bij je past, gaat de handel van je af in plaats dat je dit aantrekt.’

‘We zijn begonnen met het zorgen van een goede uitgangspositie, een goede basis om vanuit te kunnen werken. De naam van ons bedrijf is daar een belangrijk onderdeel van. Het is Sethone Cateraars geworden. De naam Sethone stamt uit de middeleeuwen en betekent Zetten, het dorp waar we gevestigd zijn. Hiermee geven wij aan dat we alles vanuit de oorsprong doen. Daarbij spreek je het uit als ‘zet toon’, de toon zetten.’

De jonge ondernemer heeft veel tijd besteed aan het DNA van zijn bedrijf. Hiermee doelt hij op zijn huisstijl – de website, kleding van medewerkers, et cetera. ‘De eerste indruk moet namelijk goed zijn.’

Omdat Van Leeuwen al eerder een cateringbedrijf heeft gehad, was het voor hem niet moeilijk om aan klanten te komen. ‘De moeilijkheidsgraad voor mij was vooral om aan de verwachtingen te voldoen. Ik denk dat we op veel momenten boven verwachting leverden en echt belevenissen voor onze gasten hebben gecreëerd. Vanaf dat moment heeft mond-tot-mondreclame zijn werk gedaan en zijn we in een heel positieve flow terecht gekomen, die we nu koste wat het kost willen vasthouden.’

Internet

Internet is de afgelopen jaren een grote rol gaan spelen in de cateringwereld. ‘Consumenten oriënteren zich tegenwoordig voor 90 procent via internet en komen dus met behoorlijk wat knowhow binnen. Als onderscheidend bedrijf moet je daar op voorbereid zijn, anders ga je af als een gieter’, zegt Van Leeuwen.

‘Bij het starten van een eigen zaak is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven’

‘Vanwege alle social mediakanalen zijn mensen ook steeds trendgevoeliger, je moet dus erg snel schakelen. Het verschil met 5 jaar geleden is ook echt wel de bewustwording van voedsel; de prijsknaller die voor €12 p.p. een barbecuetje op de mat zet is voor een groot publiek verleden tijd.’

Ook in de cateringwereld wordt storytelling steeds belangrijker, weet de jonge slager. ‘Ik zie een groeiende interesse in de achtergrond van onze producten. Klanten willen geen verhaaltje, maar echte kost! Een mooie tendens van een verantwoord consumerende consument.’

Toch blijft het product de nummer 1 in prioriteit. ‘Ik zeg altijd tegen onze medewerkers: we hebben een zwarte stip op een wit blad en dat is ons product, dat moet top zijn! Onze klanten steken dat product straks in hun mond en dat is het moment van go of no go. Je kunt dus nog zo veel tijd besteden aan het verhaal, aan het leuke jasje om je bedrijf, aan die prachtige posters aan de muur… Als het product niet lekker, niet eerlijk, onverantwoord of niet onderscheidend is, stop er dan maar mee. Focus je als ambachtelijk cateraar, slager, bakker et cetera op de zwarte stip en probeer daarna het witte vlak mooi in te kleuren, zodat je product het podium krijgt wat het verdient.’

Reageer op dit artikel