artikel

Tips voor het ontwikkelen van innovatieve producten

Vaktechniek 450

Innovatie is een proces, waar de meeste slagers iedere dag mee bezig zijn. Ze proberen een bepaalde behoefte uit markt te vertalen naar een concreet product. Misschien gaat het negen van de tien keer mis, maar die ene keer dat het lukt, geeft veel voldoening. Bovendien is het heel belangrijk om afwisseling te blijven bieden in het assortiment. Want juist voor dat ene onderscheidende product komen klanten terug!

Tips voor het ontwikkelen van innovatieve producten
Innovatie is een proces waarmee de meeste slagers iedere dag bezig zijn. Foto: Roel Dijkstra Fotografie

Het vernieuwen van het assortiment kan worden gedaan door bestaande producten in een nieuw jasje te steken, door bestaande producten met elkaar te combineren of door een heel nieuw product aan het assortiment toe te voegen, legt Marian Lemsom, hoofd communicatie van de Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) uit. ‘Het is belangrijk dat een slager blijft innoveren en klanten blijft verrassen met vernieuwende en onderscheidende producten.’

Dit begint volgens haar met een idee van een nieuw product. ‘Veranderende eetpatronen en verschuivingen binnen het voedingspatroon van klanten zijn belangrijke bronnen van inspiratie bij het uitbreiden van het assortiment. In het verlengde hiervan liggen de verschillende (voeding)trends waarop ingespeeld kan worden. De hedendaagse consument toont steeds meer interesse in aspecten als herkomst (streekproducten), dierenwelzijn, milieu en gezondheidsaspecten, zoals minder zout, minder vet, minder vlees, meer groente. Daarnaast is ook het verhaal achter het product heel belangrijk.’

Het lezen van vakbladen en het bezoeken van beurzen, van andere bedrijven binnen en buiten de branche en van andere landen en culturen, kunnen helpen bij het creatieve denkproces, vertelt ze.

Drie fases

Het innovatieproces omvat volgens Lemsom drie fases: de conceptfase, de ontwikkelfase en het in de markt zetten van het product. ‘In de conceptfase is het belangrijk om een product te ontwikkelen dat de concurrentiepositie van het bedrijf versterkt. Bedenk een product dat uniek is en daardoor in staat is om jouw klanten te binden en/of nieuwe klanten te werven. Als je eenmaal een product hebt, ga je dit een naam geven en bedenken hoe je het kunt maken.’

Vervolgens wordt het product ontwikkeld. ‘Een zeer belangrijk aspect is de smaak en het mondgevoel van een product. Voldoet het product aan de gewenste malsheid/beet, zoutgehalte, kruidensterkte, vorm/model, kleur, aroma en mondgevoel? Ook de microbiologische en chemische houdbaarheid zijn belangrijk. Voor de consument speelt de houdbaarheidsdatum van een product een belangrijke rol.’

Medewerkers betrekken

Lemsom raadt aan om een aantal klanten en medewerkers bij het ontwikkelingsproces te betrekken. ‘Denk bijvoorbeeld aan proeverijen. Of stuur het product in bij een vakwedstrijd, zoals de Gouden Slagersring.’ Ook de calculatie is belangrijk. ‘Bepaal of het product rendabel te produceren is. Voor een uniek product mag best een wat hogere prijs worden gevraagd, maar dit dient wel aan te sluiten bij de prijsstelling van de rest van het assortiment.’

Als het product ‘klaar’ is, kan het meegenomen worden in de verschillende promotionele activiteiten. ‘Naast de nodige eisen met betrekking tot de kwaliteit vereist een nieuw product de nodige communicatieve inspanningen om het te laten landen bij de klant’, benadrukt ze. ‘Laat klanten proeven en oordelen, gebruik sociale media om het in de markt te zetten of stuur een lokaal persbericht uit. En neem voor aanvullende tips een kijkje op Slagerspassie.nl.’

Dagelijks mee bezig

Innovatie is een proces, waar ik iedere dag mee bezig ben, zegt Nathan Burggraaf van slagerij Burggraaf, winnaar Gouden Slagersring 2017. ‘Iedere dag denk ik na over hoe we de productie effectiever kunnen uitvoeren en producten lekkerder kunnen maken, waardoor ze beter verkocht kunnen worden. Dat hoort natuurlijk bij het ondernemen. De vraag van consumenten verandert steeds. Daar willen we wat mee doen. Het is een beweging die alsmaar door blijft gaan.’

Zoutreductie is daar volgens hem een goed voorbeeld van. ‘Dit een proces van een lange adem. Je kunt niet zeggen: eind van het jaar doen we het helemaal anders. We voeren de reductie stapsgewijs door. In de toekomst overwegen we om natriumarm zout te gebruiken, maar zover is het nog niet. Wel willen we verdergaan met de zoutverlaging, en de recepturen stukje bij beetje aanpassen.’

Inspiratie

Innovatie begint volgens Burggraaf altijd bij een idee of bij een bepaalde inspiratie. ‘Ik werk meestal een lijstje af om te kijken waar een product allemaal aan moet voldoen, en welke stappen er genomen moeten worden.’ Inspiratie haalt bij overal vandaan. ‘Bijvoorbeeld van collega’s. Als ik een leuk product of een idee bij een collega zie, dan kijk ik of ik daar een eigen draai aan kan geven. Daarnaast haal ik ideeën uit vakbladen en uit het buitenland. Ook kijk ik altijd even bij vershoeken in supermarkten. Op welke manier werken zij? Wat bieden zij aan? Binnen het vakgebied zijn er ontzettend veel mogelijkheden.’ Ook het personeel wordt bij Burggraaf bij nieuwe producten betrokken. ‘We proeven met elkaar en vaak komen medewerkers met een mening of een advies, of een kritische noot. Zo vormen je collega’s al een eerste jury.’

‘Innoveren is heel belangrijk. Je assortiment moet in beweging zijn en blijven’, aldus Nathan Burggraaf van slagerij Burggraaf, die op deze foto de ring krijgt uitgreikt door hoofdredacteur Marijke Buijs van Vleesmagazine.
Foto: Herbert Wiggerman

Als een innovatie klaar is, dan brengt hij het nieuwe product extra onder de aandacht door het te laten zien en te laten proeven. Niet alle klanten hebben interesse in nieuwe producten, zo heeft hij gemerkt. ‘Er zijn twee verschillende categorieën: de ene groep heeft een neus voor innovatie en wil er het liefst als eerste bij zijn als we een nieuw product in ons assortiment hebben, terwijl de andere groep kiest voor producten die we al wat langer verkopen. Het duurt bij deze groep dus wat langer voor de nieuwe producten hun vertrouwen hebben gewonnen.’

Heel belangrijk

Innoveren is volgens Burggraaf heel belangrijk. ‘Je assortiment moet in beweging zijn en blijven. Circa 80 procent van ons assortiment is standaard en 20 procent bestaat uit innovatieve producten. De hardlopers behoren tot het standaardassortiment. Maar toch heeft het één het ander nodig. Als een klant bijvoorbeeld een hele tas vol standaard producten meeneemt en één nieuw product dat elders niet verkrijgbaar is, dan zal diegene voor dat product speciaal weer terugkomen.’

Collega-slagers raadt hij aan om het innovatieproces de tijd te geven. ‘Verwacht niet dat je een nieuw product binnen twee weken voor elkaar hebt, want dat gaat niet lukken. Het is niet erg als er een keer iets misgaat, want dat hoort erbij. Durf te proberen. En vooral: durf anders te zijn!’

Behoefte vertalen

‘Je probeert een behoefte uit de markt te vertalen naar een concreet product’, zegt Arno Wapenaar van Culinaire Slagerij Wapenaar in Vlaardingen over innovatie. ‘Zoek een oplossing om die behoefte te vervullen. Daarna is het gewoon doen, en kijken of het aanslaat. Voer indien nodig aanpassingen door. Lukt het dan nog niet, dan heb je een goede poging gedaan, maar is hij niet geslaagd en begin je met een nieuwe poging. Bij ons gaan er zo negen van de tien mis, maar die ene geeft veel voldoening!’

Arno Wapenaar won vorig jaar de Gouden Slagersring met zijn ‘Power meat bar crunch’, die perfect past bij de gezondheidstrends. Het is een magere snack die bomvol eiwitten zit.
Foto: Roel Dijkstra Fotografie

Innoveren kan op allerlei gebieden, zo heeft hij gemerkt. ‘Het kan de samenstelling zijn, de naam, het verhaal, hoe je het aanbiedt, de verpakking, de prijs, de vindbaarheid op internet et cetera. Als er maar iets anders is, zodat de klant het product van jou wil hebben en niet het andere product.’

Wapenaar won vorig jaar de Gouden Slagersring met zijn ‘Power meat bar crunch’, die perfect past bij de gezondheidstrends. Het is een magere snack die bomvol eiwitten zit. Ideaal voor na het sporten, maar hij kan op elk moment van de dag worden geconsumeerd. Ook is het product makkelijk te maken voor slagers. ‘Als voeding je passie is, ben je alert op wat er zich in de markt afspeelt’, verklaart Wapenaar. ‘Het aanpassen is niet altijd eenvoudig, maar wel een uitdaging.’

Dit verhaal is verschenen in Vleesmagazine 9. Meer inspirerende verhalen lezen? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel