nieuws

Telefonische onbereikbaarheid dreigt door einde ISDN

Strategie 439

Als nu geen actie wordt ondernomen, is een kwart van het MKB in Nederland vanaf 1 september 2019 telefonisch niet bereikbaar en zit dan ook zonder werkend pinapparaat, alarminstallatie, fax, intercom of lift. KPN beëindigt op die datum alle dienstverlening rondom ISDN1-ISDN2- en PSTN-meervoudige aansluitingen.

Telefonische onbereikbaarheid dreigt door einde ISDN
Foto: Ton Kastermans

Slagers die nu nog gebruik maken van een pinapparaat en telefoon aangesloten op het ISDN-netwerk en niet voor 1 september zorgen voor een alternatief, hebben vanaf die datum een probleem. Na 1 september heeft een ondernemer in beginsel alleen de mogelijkheid om bereikbaar te zijn via een mobiele aansluiting of Voice over IP (internetbellen). Toch maakt de KNS zich geen zorgen. ‘Feit is dat ISDN wordt ingehaald door andere technieken’, zegt woordvoerder Marian Lemsom. ‘Wat wij begrijpen is dat aanbieders hun klanten heel actief informeren over de alternatieven en dat ondernemers dan een goede keuze moeten maken voor hun abonnement.’

Niet meer van deze tijd

Telefonie via ISDN wordt door KPN met dwang uitgefaseerd. ISDN is niet meer van deze tijd, door de gedateerde beperkingen qua opties, de antieke prijsstelling en het feit dat ze vrijwel uitsluitend door de voormalig staatsmonopolist wordt geleverd. Ook andere providers maken voor ISDN gebruik van dit KPN-netwerk. Daarom manen alle telecombedrijven ondernemers tot actie, ook al duurt het nog even voordat het september 2019 is. ‘We zijn al meer dan een jaar bezig om onze klanten die nog gebruik maken van ISDN over te zetten op VoIP-telefonie, het meest voor de hand liggende alternatief. Omdat we daadwerkelijk bij elke klant langs moeten, is dit een enorme klus waar logischerwijs heel veel tijd in gaat zitten’, zegt Kevin van der Lindt, van telecomleverancier Belcentrale.

Uitstellen tot het laatste moment

Toch is nog lang niet iedereen over. ‘Schrikbarend veel ondernemers maken nog gebruik van ISDN’, zegt Jurgen Welbergen van Tele2. Volgens Tele2 gaat het naar schatting om circa 50.000 bedrijven. Veel ondernemers onderschatten de ernst van de situatie, denkt ook Van der Lindt. ‘We merken dat heel veel ondernemers totaal geen idee hebben van hoe afhankelijk ze zijn van de oude infrastructuur. We vrezen dat er met de uitfasering van ISDN hetzelfde gebeurt als bij de invoering van privacywet AVG: uitstellen tot het laatste moment. Maar als iedereen tot het laatste moment wacht, ontstaan er logischerwijs grote problemen.’

Naast de moeilijkheden die kunnen ontstaan, is het financieel ook niet erg slim, zegt Welbergen: ‘Een ISDN2-lijn kost 36 euro per maand exclusief belkosten, terwijl er all-in alternatieven voor 13,95 euro per maand per gebruiker zijn. Ondernemers kunnen 30 tot 80 procent besparen.’

Aanbieders informeren hun klanten

Volgens Lemsom zijn er op dit moment geen vragen van slagers over dit onderwerp bij de KNS binnengekomen. In tegenstelling tot andere brancheverenigingen kiest de KNS ervoor haar leden niet actief over dit onderwerp te benaderen. ‘Omdat de aanbieders hun klanten heel actief informeren over de alternatieven zien wij het gevaar dat onze slagers telefonisch onbereikbaar worden niet zo. We laten dit soort ontwikkelingen graag aan de markt over en doen hier niet perse iets mee richting onze leden’, zegt de woordvoerder. ‘Het is wel goed dat ze er in Vleesmagazine over lezen.’

Op dit moment zijn de providers regio voor regio aan het benaderen over het omzetten van ISDN naar Voice over IP.

Reageer op dit artikel