nieuws

Slagerij Van ’t Riet verwacht geen omzetstijging door ‘Google’

Strategie 214

‘Ik heb er geen stuk vlees extra door verkocht. Dat is niet negatief bedoeld, maar realiteit.’ Dat zegt slager Tonnie van ’t Riet uit Middenmeer in het Noordhollands Dagblad terugblikkend op de vestiging van Microsoft in en vooruitblikkend op de komst van Google naar het dorp in de Wieringermeerpolder.

Slagerij Van ’t Riet verwacht geen omzetstijging door ‘Google’
Slagerij Van 't Riet op een foto uit 2015. Foto: Slagerij Van 't Riet/Facebook

Vestigt een grote onderneming naar een bepaalde plaats, dan schermen de voorstanders – bijvoorbeeld politici en projectontwikkelaars – vaak met het argument dat lokale ondernemers daarvan (ook) de vruchten gaan plukken, maar een rondgang van het Noordhollands Dagblad leert dat niet alleen slager Van ’t Riet, maar ook andere ondernemers ‘daarover hun twijfels hebben’. Het regionale dagblad kopt ‘Slagerij in Middenmeer verkoopt door komst Google ’geen stuk vlees extra’’.

Geld in het laatje

‘Voor je gevoel zou, wanneer zo’n enorm groot bedrijf zich hier vestigt, dat geld in het laatje moeten brengen. In de bouw, bij hotels en supermarkten in de regio gebeurt dat ongetwijfeld. Dat is voor die bedrijven mooi meegenomen’, tekende de verslaggever op bij de slagerij. ‘Maar wij hadden ooit de hoop ook als ondernemers in het dorp een graantje mee te pikken van de komst van Microsoft. Nou, dat heeft nergens toe geleid, kan ik je verklappen.’

Lang niet altijd in regio

De slager vertelt in het Noordhollands Dagblad ‘dat bouwvakkers ook vaak van buiten de Noordkop komen en dat het personeel dat in datacenters werkzaam is, ook lang niet altijd in de regio woont’. Van ’t Riet: ‘Ze leven volgens mij eerder in de Randstad. Hebben ’s ochtends deze kant op en ’s avonds weer naar huis geen file. En geven het geld dat ze hier verdienen ook daar uit.’

Reageer op dit artikel