nieuws

Mobile BBQ: Van hobby tot succesvol bedrijf

Strategie 2332

De hobby van Koert en Eline Krouwel is in een paar jaar uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. De twee zijn verknocht geraakt aan de Big Green Egg en staan tegenwoordig van mei tot en met september elk weekeinde op foodfestivals met hun foodtruck The Carnivoor. Sinds dit jaar heeft het stel een eigen productieruimte in Vianen, waar ook workshops worden gegeven. Hoe hebben zij van hun passie hun beroep gemaakt?

Mobile BBQ: Van hobby tot succesvol bedrijf

K oert en Eline Krouwel zijn in mei 2016 hun bedrijf Mobile BBQ gestart met hun barbecuefoodtruck The Carnivoor. De liefde voor barbecueën ontstond na een reis van Koert, zo’n vijftien jaar terug, naar Amerika. ‘Hij kwam daarvan terug en vertelde dat hij zoiets lelijks had gezien, maar dat het zo lekker was! Dat bleek de Big Green Egg te zijn’, zegt Eline. Na jaren van thuis barbecueën en deelname aan wedstrijdjes besluit Koert in 2015 mee te doen aan het televisieprogramma Grillmasters. Samen met zijn buurman Nico vormt hij een duo en schopt hij het tot de finale van het barbecueprogramma. Vanaf dat moment stromen de aanvragen binnen en besluiten Koert en Eline het professioneel aan te pakken en hun foodtruck aan te schaffen.

Beiden zijn niet afkomstig uit de slagerswereld; Koert had een eigen computerbedrijf en Eline zat in de planning. Toch durfden ze het aan om van hun passie hun werk te maken. Maar dan wel met het beste vlees dat er is.

Verantwoord vlees

‘Ons rundvlees komt van de Dubbel Doel-koeien van Heijdra Vleesvee uit IJsselstein. Dat zijn lekkere dikke dames met een constante kwaliteit in vlees’, legt Koert uit. ‘Wij vinden het onze plicht om naar duurzaamheid te kijken. Waarom zou je vlees laten invliegen, als je ook met goed lokaal vlees kunt werken?’ Ook het varkensvlees is duurzaam; dit komt af van de Keten Duurzaam Varkensvlees.

Naast het feit dat wordt gewerkt met duurzaam vlees, proberen Koert en Eline de dieren ook zoveel mogelijk te verwaarden. Eilne: ‘Wij werken graag met ‘vergeten vlees’, zoals het ezeltje, de vinkenlap, het middenrif en het staartstuk. Andere slagers zouden deze producten misschien door het gehakt draaien, maar wij vinden dat zonde. Het is een veel lekkerder stukje vlees dan een biefstuk, mits het goed is klaargemaakt.’

Rolverdeling

De rolverdeling van het echtpaar in het bedrijf doet soms de wenkbrauwen fronsen. Eline staat achter de barbecue en verzorgt de productie. Koert doet de marketing en maakt de show op foodfestivals. Alle producten wordt door Eline zelf gemaakt, van marinades tot salades. Ook de worsten draait ze zelf. ‘Tegenwoordig lijkt het of er in alle worsten nootmuskaat en foelie zit. Dat vind ik helemaal niet lekker. Daarom heb ik afgelopen jaar de training Worstmaker op het SVO gevolgd. Nu kan ik zelf de worsten maken, zoals ik ze lekker vind.’

Eline’s delight

Voorheen produceerde Eline alles vanuit huis. Sinds begin dit jaar is dat niet meer nodig. In Vianen heeft het echtpaar een productieruimte gecreëerd waar ook workshops kunnen worden gehouden. ‘Daar zijn vooral de buren erg blij mee’, lacht Koert. ‘Zij hebben nu geen last meer van de rook als we met twee grote barbecues tegelijk aan het werk zijn.’ Daarnaast is het ook fijn voor de kinderen. ‘Als we nu thuis zijn, dan zijn we er ook echt. Eerder waren we vaak nog aan het werk.’

Het bedrijfspand in Vianen heeft verschillende functies; het is productieruimte, ruimte om workshops te geven en tevens cateringlocatie. Om het bedrijfspand van alle gemakken te voorzien, is het echtpaar een crowdfundingsactie gestart. Doel is om hier genoeg geld mee op te brengen voor onder andere een indoorbarbecue.

Eline produceert voor zowel de eigen foodtruck als voor andere bedrijven. Haar producten worden verkocht onder de naam Eline’s Delight. Zij produceert op dit moment al voor verschillende bedrijven worsten en pulled pork. Daarnaast gaat ze beef jerky maken voor één van de grootste partijen op dit gebied in Nederland. ‘Wij vinden het belangrijk om goede en lekkere producten te kopen. De pulled pork uit de supermarkt zou de naam pulled pork niet mogen dragen. Dat is gewoon uit elkaar getrokken gekookte ham’, zegt Koert.

Crowdfundingsactie 

Koert en Eline zijn een crowdfundingsactie gestart om het laatste geld bijeen te krijgen voor hun zaak.  Investeerders kunnen via deze website verschillende TakeAway pakketten bestellen en op deze manier het bedrijf steunen.

Educatie

Hij vervolgt: ‘Wij vinden het onze plicht om onze klanten te vertellen over de producten die ze eten. Wij laten weten waar het vlees van afkomstig is. Zo maak je hun ook bewust over duurzaamheid. Het is heel belangrijk om je verhaal te vertellen en na te denken over de toekomst.’

Bij educatie horen ook de workshops. Daarin legt Eline het verschil uit tussen grillen en barbecueën. Grillen is hot and fast, barbecueën is low and slow. Tijdens een workshop kan er een hele maaltijd op de barbecue worden gemaakt, van voorgerecht tot nagerecht met bijvoorbeeld met tarte tartin.

Keten Duurzaam Varkensvlees

Stichting Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV) is een samenwerkingsverband tussen Nederlandse varkensboeren, slachterijen, grossiers, slagers, vleeswarenproducenten, retailbedrijven en cateraars.
Alle KDV boeren worden jaarlijks bezocht en gecontroleerd door de onafhankelijke ketenregisseur De Hoeve Certificering: op deze manier weten we zeker dat elk bedrijf voldoet aan de criteria op het gebied van milieu en dierenwelzijn.

Missie van KDV is om consumenten bewust te laten worden van de duurzame keuzes die er zijn en van de mooie smaken die varkensvlees biedt. ‘Dit doen we door actief de ontwikkelingen op de boerderij te stimuleren en te faciliteren. En door consumenten, koks en slagers met elkaar in contact te brengen zodat ze aan de slag gaan met deze mooi producten. Wij gaan voor gezonde dieren, een energieneutrale varkenshouderij, een beter leven voor de varkens en vlees met de beste smaak. Dit alles doen wij zonder winstoogmerk, maar met hart en ziel’, laat de stichting weten.

Dubbel Doel koe van Heijdra

Een deel van de Hollandse melkkoeien is na haar carrière als melkkoe erg geschikt om te zorgen voor een stukje kwaliteitsrundvlees. Daarmee dienen deze koeien een dubbel doel, namelijk de productie van melk en van een goed stukje vlees. Hier komt de term DubbelDoel koe vandaan.

Heijdra zoekt sinds 2015 de samenwerking met Nederlandse melkveehouders. Als een melkveehouder een gezonde koe heeft die minder melk gaat produceren, belt hij de rundveehouder op en wordt de koe bekeken. Als de koe wordt aangekocht, krijgt het na haar carrière als melkkoe tijd om te rusten in ruime strohokken, zodat het met goed voer kan uitgroeien tot een volwaardige vleeskoe. Na ongeveer 120 dagen is het tijd voor de slacht.

Dit verhaal is onlangs verschenen in Vleesmagazine? Meer van dit soort verhalen lezen? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel