nieuws

Worstmakersgilde: ‘Marketing belangrijker dan ooit’

Strategie 450

Op de jaarbijeenkomst van het Worstmakersgilde werd ze voorgesteld aan alle Gildeslagers als de nieuwe voorzitter. Na tien jaar voorzitterschap mocht Fred Karremans het stokje doorgeven aan Marianne Strijbos. Een opvallende keuze. Dat vond ook Strijbos in eerst instantie.

Worstmakersgilde: ‘Marketing belangrijker dan ooit’
Bert Jansen

Marianne Strijbos is een vrouw met een missie. Begin dit jaar nam ze de voorzittersrol over van Fred Karremans van het Worstmakersgilde. Reden genoeg om bij Slagerij Strijbos in Goirle langs te gaan. In de zaak van haar man Henk vertelt ze over de plannen van het Worstmakersgilde en wat haar rol hierin is.

Voorzitter

Fred Karremans moest begin dit jaar het voorzitterschap overdragen. Volgens de statuten was het tijd voor een nieuwe voorzitter. Hij noemde Strijbos als een van de kandidaat-opvolgers. ‘In eerste instantie was ik erg verbaasd. Ik? Ik ben geen slager, laat staan worstmaker.

Thuis vertelde ik aan mijn kinderen dat ik was voorgedragen als kandidaat voor het voorzitterschap. Mijn dochter vond het geen vreemde suggestie. Ze zei: ‘Wie begrijpt slagers nou beter dan jij? Jij bent getrouwd met het prototype.’ Daar heeft ze wel een punt, dacht ik toen’, glimlacht Strijbos.
Strijbos heeft al twee jaar ervaring als regiovoorzitter bij het Worstmakersgilde. Toch moest ze even nadenken over het voorzitterschap.

‘Ik was overrompeld door de vraag, maar vond het wel een mooie uitdaging. De overige mensen in het bestuur zijn allemaal heel kundig en al jaren werkzaam in de slagersbranche. Met die mensen om mij heen durfde ik het wel aan.’ Per januari zijn Albert Post en Arno de Best toegetreden tot het bestuur. Per april komt hier John de Roode bij.

Vernieuwingen

Het Worstmakersgilde weet dat voor slagers gewoon je best doen vaak niet meer genoeg is. ‘Bij slagers schort het vaak nog aan de presentatie en het verkopen van de producten. Hier moeten slagers in ondersteund worden.’ Daarom heeft het Worstmakersgilde het promotionele pakket uitgebreid. Hiervoor werkt het Worstmakersgilde samen met Bon Vivant In-site in Nunspeet. Zij verzorgen onderdelen als promotie, drukwerk, marketingondersteuning en online promotie.

Bert Jansen

Het uitgangspunt is om elke Gildeslager te ontzorgen bij de marketingactiviteiten. Er is met Bon Vivant een actieplan gemaakt met aanbiedingen, posters, enzovoort. De Gildeslager wordt voorzien van een compleet aanbod van marketingproducten. Er is een vast basispakket, met daarnaast veel extra diensten waar de Gildeslager zelf uit kan kiezen.

Vaktechniek

De vaktechniek van de Gildeslagers wordt op peil gehouden door het Expertisecentrum. Er wordt een vast vaktechnisch basispakket aangeboden met onder andere verplichte productkeuringen en regioavonden. Daarnaast is er een keuzepakket waar de slager zelf uit kan kiezen, met bijvoorbeeld adviesbezoeken, de cursus Meester Worstmaker en een Masterclass-seminar.

Lees het gehele interview in het februarinummer van Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Vraag dan een kennismakingsabonnement aan via vleesmagazine.nl/kennismaken

Reageer op dit artikel