artikel

‘Met online bestelmodule de strijd aangaan met supermarkt’

Strategie 796

Een aantal lokale ondernemers uit Bunnik, waaronder Slagerij Lotgering en Vonk De Echte Bakker, heeft gezamenlijk een digitaal dorpsplein opgezet. Op www.dorpsplein-bunnik.nl is het aanbod van de zes deelnemende winkels te vinden en met één account te bestellen. Op deze manier willen de winkeliers de strijd aangaan met de supermarkten.

Wij hebben voor het maken en het beheer van onze webshop Shopforce ingeschakeld, vertelt Adriaan Vonk, eigenaar van Vonk De Echte Bakker. ‘Dit bedrijf was bezig met het ontwikkelen van digitale dorpspleinen en vroeg of wij interesse hadden. Wij zagen het concept wel zitten en hebben de andere ondernemers gepolst.’ Ook de visspecialist, slager en bloemist, Mitra en een groenten- en fruitbedrijf reageerden enthousiast. ‘In Bunnik wonen veel tweeverdieners, die overdag aan het werk zijn en pas thuiskomen als onze winkels gesloten zijn. Zij krijgen met het Digitale dorpsplein alsnog de gelegenheid om door de weeks onze producten aan te schaffen. De online bestelling kan nog tot acht uur ’s avonds worden bezorgd. Dat zien wij als een heel groot voordeel.’

Door de webshop krijgt bakker Adriaan Vonk er, volgens eigen zeggen, een nieuwe doelgroep bij.

Door de webshop krijgt bakker Adriaan Vonk er, volgens eigen zeggen, een nieuwe doelgroep bij.

Een ander zeer belangrijk aspect is volgens hem dat alle ondernemers concurrentie ondervinden van de supermarkt. ‘We zien de bezorgauto’s overal rijden. Deze ontwikkeling is natuurlijk al enige tijd aan de gang en sluit aan bij de behoefte van de moderne consument. Klanten vinden het heel gemakkelijk om alle boodschappen in één keer te kunnen bestellen, af te rekenen en te laten bezorgen. Om bij verschillende detaillisten een bestelling te plaatsen, wordt vaak als lastig ervaren. Dat is de grote meerwaarde die dit digitale Dorpsplein biedt. We denken dat wij hiermee echt de concurrentie van de supermarkten aan kunnen gaan.’

Daarnaast zijn er nog andere pluspunten. ‘Door de online bestellingen op een duurzame manier te bezorgen zijn minder mensen genoodzaakt om met de auto richting het centrum van Bunnik te gaan.’ Daarnaast worden de winkels zo beter toegankelijk voor mensen die niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen. ‘Inwoners van Bunnik kunnen nu bewust kiezen om boodschappen te bestellen bij de lokale winkeliers in plaats van regionale bezorgdiensten. Hiermee vergroten we de kansen om de huidige winkelvoorzieningen in de gemeente te behouden.’

Aanvulling

Vonk is heel tevreden over het concept. ‘We hebben onze eigen webshop nu vier jaar en we merken duidelijk dat deze onze fysieke winkel goed aanvult. Mensen die hun boodschappen in de winkel kopen, blijven komen, maar met de webshop krijgen we er een nieuwe doelgroep bij.’

Wel merkt hij dat mensen nog even aan het Digitale dorpsplein moeten wennen. ‘Onze eigen bestellingen blijven gewoon doorlopen, maar er zijn nog niet veel mensen die in één keer bij verschillende winkels bestellen. Daarom zijn we momenteel druk bezig met de promotie. Tijdens de jaarmarkt hebben we twee duizend folders uitgedeeld en daarmee hopen we een aardig publiek bereikt te hebben. Ook besteden erg veel aandacht aan op Facebook. Niet alleen afzonderlijk, maar ook via onze gezamenlijke Facebook- en Instagrampagina van het digitale dorpsplein Bunnik. Online reclame maken is uiteraard heel belangrijk. Hiermee bereiken we de juiste doelgroep.’

Bestellingen kunnen zowel worden afgehaald als bezorgd. Per bezorging wordt een vast bedrag gerekend. ‘Dat is hetzelfde bedrag als wij zelf ook in onze webshop hanteren.’

Slager Lotgering en bakker Vonk samen met Chris Vis van de Vishandel en de bloemiste van Bloemenboutique Nicole, die allemaal deelnemen aan het project.

Slager Lotgering en bakker Vonk samen met Chris Vis van de Vishandel en de bloemiste van Bloemenboutique Nicole, die allemaal deelnemen aan het project.

Hulp van gemeente

Niet alleen de ondernemers zien voordelen, maar ook de gemeente. ‘Het gemeentebestuur van Bunnik merkt ook dat winkelpanden leeg komen te staan en winkeliers verdwijnen. Zo is twee jaar geleden bijvoorbeeld de groenteboer gestopt. Bunnik wil hier graag wat aan doen.’ Het digitaal dorpsplein sluit volgens de gemeente aan op de doelen uit het collegeprogramma 2018-2022, waarin wordt gestreefd naar duurzame mobiliteit, toegankelijke voorzieningen, het behoud van lokale basisvoorzieningen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Doordat het voor meerdere ondernemers mogelijk is om aan te sluiten bij het digitale platform of een vergelijkbaar online dorpsplein op te richten, is het voor de gemeente mogelijk om een eenmalige bijdrage te leveren aan dit gezamenlijke initiatief van de ondernemers uit Bunnik’, laat de gemeente weten.

De gemeente Bunnik steunt de lokale ondernemers door geld beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een elektrische bakfiets. Biga Groep, die mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt begeleidt naar werk, helpt door voor bemanning te zorgen om de bestellingen weg te brengen.

Slagerij Lotgering

Henk Lotgering, eigenaar van Slagerij Lotgering en ook deelnemer aan het Digitale dorpsplein Bunnik ziet deze manier van bezorgen als een grote toevoeging. ‘Door op een elektrische fiets de bezorgingen rond te brengen, kan iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring opdoen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten. Dat vind ik heel positief.’ Ook is hij erg te spreken over de samenwerking met collega-ondernemers. ‘Als middenstanders is het belangrijk om elkaar te ondersteunen, samen te werken, met elkaar de lokale economie te stimuleren en te vernieuwen. Stilstand is achteruitgang.’

Lotgering is voorstander van digitale vernieuwing. ‘Ik kocht jaren geleden als één van de eersten een pc en sloeg mijn administratie op van die grote floppy’s op. Ook startte ik al heel vroeg met een digitale bestelbus. Toen was ik mijn tijd blijkbaar iets te veel vooruit, want deze werkte in die tijd nog niet’, blikt de ondernemer terug. Een aantal jaar geleden sloot hij zich samen met een aantal collega-ondernemers uit Bunnik aan bij Graag Gedaan, maar ook dat bleek niet goed te werken. ‘Het grootste struikelblok was waarschijnlijk dat een koppeling tussen de verschillende webshops ontbrak, waardoor de bestellingen niet echt op gang kwamen en we ook daar weer mee zijn gestopt. In het nieuwe project is die koppeling er wel. Bovendien wordt dit veel breder ondersteund. Daarom zijn we hier zo enthousiast over.’

Henk Lotgering is voorstander van digitale vernieuwing.

Henk Lotgering is voorstander van digitale vernieuwing.

Wens van consument

Hij vindt het belangrijk om met de tijd mee te gaan. ‘Nadat het elektrische pinnen was geïntroduceerd, maakte een klein deel van de klanten hier gebruik van, maar inmiddels heeft bijna niemand meer contant geld op zak. Als wij als middenstanders niet vernieuwen, dan geven we alles weg aan aanbieders, zoals Albert Heijn To Go. Wij volgen de wensen van de consument. Bunnik is een echte forenzendorp. Veel inwoners hebben geen tijd om door de weeks in de winkel te komen, maar hebben wel behoefte aan smaak en kwaliteit, want in het weekend zien we hen wel in de winkel. Daarom is het belangrijk om deze mensen ook door de weeks van dienst te kunnen zijn. En voor ons is het natuurlijk fijn dat de producten tot acht uur ’s avonds bezorgd kunnen worden zonder dat we zelf om die tijd nog achter de toonbank moeten staan.’

Hij is er trots op dat de versspecialisten in Bunnik landelijk één van de eerste zijn die dit initiatief zo breed oppakken en inmiddels komen de bestellingen volgens hem al redelijk op gang. ‘Net kregen we weer een gecombineerde bestelling binnen van iemand die stokbrood en vlees wilde hebben. Daarnaast kunnen mensen ook bij de visspecialist, bloemist, drankenhandel en een fruitbedrijf bestellen.’ De samenwerking met het fruitbedrijf hebben de middenstanders bewust gezocht. ‘Ondanks dat we hier geen groentewinkel meer hebben, wilden wij consumenten toch de mogelijkheid bieden om groente en fruit te bestellen. Zodoende hebben we Fruitbedrijf Westeneng benaderd en deze zag de samenwerking wel zitten. Daardoor kunnen we echt een totaalpakket bieden.’

Maaltijdboxen

Er zijn nog veel meer ideeën, zo bleek uit een onlangs gehouden brainstormsessie. ‘Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van gezamenlijke maaltijdboxen. Bij alles wat we doen, benadrukken we de duurzame gedachte. Onze lokale producten, worden lokaal bezorgd. Het gaat echt om een plaatselijk initiatief om de economie in Bunnik te stimuleren. Daar willen we de komende tijd met elkaar nog meer handen en voeten aan geven.’

Vonk hoopt met het Digitale Dorpsplein Bunnik de concurrentie met de supermarkten aan te kunnen gaan.

Vonk hoopt met het Digitale Dorpsplein Bunnik de concurrentie met de supermarkten aan te kunnen gaan.

Al zijn er nog wel een paar hobbels te nemen. ‘In een webshop kun je uitsluitend stukartikelen aanbieden. Voor mij als slager is daar wel wat omdenken voor nodig. We hebben nu een aantal stukartikelen in de webshop staan en dit aantal willen we de komende tijd verder uitbreiden. Daarom zullen we een karbonade per stuk in plaats van per ons moeten afrekenen. Dat is niets nieuws, want vroeger gebeurde dat ook zo. Mijn vader had destijds geen rekenweegschaal en rekende zijn vlees per pakje af. De ene keer was het pakje misschien 90 gram en de andere keer 110 gram, maar gemiddeld kwam je wel op een ons uit. Die tijd komt nu weer terug.’

Reageer op dit artikel