artikel

Slagerij Lohman bindt de strijd aan tegen plastic

Strategie 1291

Slagerij Lohman in Enschede wil van alle plastic verpakkingsmaterialen af. Begin dit jaar is de slagerij begonnen met duurzame verpakkingen. ‘Ik heb er geen moment spijt van’, zegt Jos Lohman. ‘De klanten reageren positief, we zijn duurzaam bezig en het is ook gunstig voor de portemonnee.’

Jos Lohman heeft hart voor de zaak. Samen met zijn vrouw Fia en dochter Monique runt hij de slagerij in winkelcentrum Deppenbroek in Enschede. Vorig jaar zag hij tijdens een fietstocht plastic in de berm liggen. Toen hij het zakje eens goed bekeek, zag hij dat het een tasje van zijn eigen slagerij betrof. ‘Toen dacht ik, waar zijn we toch eigenlijk mee bezig?’ Samen met zijn vrouw en dochter besprak hij zijn ergernis over al het plastic in de wereld en dat hij over wil stappen op duurzame verpakkingen. Dochter Monique stond gelijk achter zijn plan. ‘Destijds was het overschot aan plastic in de wereld veel in het nieuws. Het is fijn om zelf actie hiertegen te ondernemen.’

Het plastic laagje op de papieren verpakking is makkelijk te verwijderen, zodat het bij het afval gescheiden kan worden.

Het plastic laagje op de papieren verpakking is makkelijk te verwijderen, zodat het bij het afval gescheiden kan worden.

De familie Lohman heeft de vraag om duurzame verpakkingen bij groothandel Weidelco neergelegd en is samen met hen aan de slag gegaan. ‘Samen met hen hebben we verschillende verpakkingen getest. Het grootste deel van ons assortiment wordt inmiddels duurzaam verpakt.’

Verschillende verpakkingen

De plastic tasjes zijn vervangen door stevige tassen. Klanten worden verzocht om deze tassen bij een volgend bezoek weer mee te nemen naar de winkel. Waar voorheen het vlees in drie lagen plastic werd verpakt (plastic schaal, plastic folie en een plastic tas), gaat er nu slecht één papiertje om het product heen. Het papier heeft een dunne plastic binnenlaag om lekken te voorkomen. Dit laagje kan echter gemakkelijk van het papier afgehaald worden, zodat het gescheiden kan worden bij het afval. De producten kunnen met het papieren omhulsel ook zo de diepvries in. Monique: ‘We stickeren de producten met aankoopdatum, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien hoe lang een product al in de vriezer ligt.’

De slager heeft ook zijn maaltijdbakken vervangen door een duurzame variant. Deze bakken zijn van een speciaal kunststof gemaakt die hergebruikt kan worden. De bakken kunnen in de koelkast, diepvries, oven, magnetron en vaatwasser. ‘Daardoor kunnen deze bakken goed hergebruikt worden. We vragen klanten dan ook om hun eigen bakken weer mee te nemen naar de slagerij, zodat wij ze opnieuw voor hen kunnen gebruiken. En daar wordt gehoor aan gegeven. Sommige mensen nemen ook hun eigen pan of Tupperware bakje mee, ook prima natuurlijk’, zegt Monique.

De maaltijdbakken zijn van een speciaal kunststof gemaakt die hergebruikt kan worden. De bakken kunnen in de koelkast, diepvries, oven, magnetron en vaatwasser.

De maaltijdbakken zijn van een speciaal kunststof gemaakt die hergebruikt kan worden. De bakken kunnen in de koelkast, diepvries, oven, magnetron en vaatwasser.

Een andere recente innovatie zijn de suikerrieten schalen voor bijvoorbeeld biefstuk, maar ook grote barbecueschalen. Deze schalen zijn volledig composteerbaar.

De enige productgroep die nog niet in duurzame verpakkingen zit, zijn de toastsalades. ‘Deze salades liggen in doorzichtige plastic bakjes in de toonbank. De klant wil zien wat hij koopt, maar we zijn bezig om hier een oplossing voor te vinden’, zegt Jos.

Groot succes

De duurzame verpakkingen blijken een groot succes voor het familiebedrijf. ‘Klanten reageren heel enthousiast, en er zijn zelfs nieuwe klanten bijgekomen’, zegt Monique. ‘We zijn op het goede moment begonnen met deze duurzame verpakkingen. De overmatige plasticconsumptie leeft enorm.’

De overstap naar papieren verpakkingen levert ook een economisch voordeel op. Jos: ‘Waar we voorheen twee pakken plastic nodig hadden, gebruiken we nu maar één pak papier. Op jaarbasis scheelt het ons €6000.’

De belangrijkste motivatie blijft natuurlijk het milieu voor de slagerij. ‘Onze bijdrage is natuurlijk maar een druppel op de gloeiende plaat, maar ik hoop oprecht dat andere verswinkels ons gaan volgen.’

Monique en Jos Lohman met de milieuvriendelijke verpakkingen. Links op de achtergrond een foto van de ouders van Jos, die 75 jaar geleden al het vlees in papier verpakten.

Monique en Jos Lohman met de milieuvriendelijke verpakkingen. Links op de achtergrond een foto van de ouders van Jos, die 75 jaar geleden al het vlees in papier verpakten.

Succes delen

De ondernemer ziet ook kansen voor slagers om zich te onderscheiden met duurzame verpakkingen ten opzichte van de supermarkten. ‘Zij redden het niet om al het plastic te vervangen voor milieuvriendelijke materialen. Als kleine ondernemers is dat voor ons veel makkelijker. En de markt vraagt erom. Net zoals het voor klanten steeds belangrijker wordt waar hun vlees vandaan komt.’

‘Ik wil ons succes graag delen met collega’s. Slagers zijn allemaal druk met vlees en hebben soms geen tijd om over andere zaken na te denken. Ik hoop dat ons verhaal anderen inspireert.’

Familiebedrijf Lohman

Slagerij Lohman bestaat ruim zeventig jaar, sinds 1982 is de zaak gevestigd op de huidige locatie in winkelcentrum Deppenbroek.
Jos Lohman (64) begon zelf op 15-jarige leeftijd in de zaak van zijn vader, die de slagerij met de broer van Jos runde. ‘Hij kwam om het leven door een ongeval. Ik ben toen mijn vader gaan helpen in de slagerij en nooit meer weggegaan.’ Volgend jaar viert Jos zijn vijftigjarig jubileum in het slagersvak. Langzaam kijkt hij uit naar zijn pensioen, al zal hij nooit helemaal afstand kunnen doen van de slagerij.
Lohman runt momenteel de zaak met zijn vrouw Fia en dochter Monique (35). In de toekomst neemt zij de slagerij over.

Reageer op dit artikel