artikel

Nieuw uiterlijk geeft Ter Weele een boost

Strategie 2779

Als slagerij wil je een professioneel gezicht laten zien aan klanten. Een mooi logo, strakke verpakkingen en nette bedrijfskleding. Slagerijen aangesloten bij een formule worden hierin automatisch voorzien. Maar wat doe je als je die achtervang niet hebt? Slagerij Ter Weele in Oene schakelde een ontwerpstudio in. Samen ontwikkelden zij een compleet nieuwe huisstijl.

Herman ter Weele, van Slagerij G. ter Weele & Zn. in Oene, wilde graag een vernieuwde website met een nieuwe uitstraling. Om alles meteen grondig aan te pakken, besloot hij een ontwerpstudio in de arm te nemen. Zijn keuze viel op ontwerpstudio Kant, van de gebroeders Bram en Jaap Jan Kant. ‘De klik met beide mannen was gelijk goed’, zegt Ter Weele. ‘Dat is ook heel belangrijk. Je hebt een ontwerper nodig met wie je goed kunt praten, iemand die iets kan maken wat goed bij je bedrijf past.’

Het is belangrijk dat je een ontwerper kiest die goed bij je past.

Belangrijk bij het ontwerpen van een nieuw logo en nieuwe huisstijl is het weten wie je klanten zijn. Waarom komen de klanten naar jouw zaak? Het antwoord bij Ter Weele was: onze klanten zoeken allemaal kwalitatieve producten met een hoogwaardige smaakbeleving. Vervolgens was het zaak om een huisstijl te ontwikkelen die hierbij – en bij het bedrijf zelf – past.

De voorkeur van Herman ter Weele ging uit naar zwart en goud. In goed overleg met de ontwerpers is het goud aangepast naar oranje. ‘Door een goudkleur krijgt alles een chiquere, maar ook duurdere uitstraling. Dat kan klanten afschrikken, want wat er duur uit ziet, zal ook wel duur zijn. Oranje is een meer toegankelijke kleur’, legt Bram Kant uit. ‘En laten zwart en oranje nou ook net de kleuren van Harley Davidson zijn’, lacht Ter Weele. ‘Dus met die kleuren kan ik wel leven.’

Logo

Het logo van Ter Weele is drastisch aangepakt. Waar voorheen de tekst ‘Zelfslachtende slager Slagerij G. ter Weele & Zn. Oene en Emst’ op het logo prijkte, is dit nu teruggebracht tot ‘Ter Weele. Zelfslachtende Slager’. Reden voor de kortere tekst is de leesbaarheid. Het bedrijf heet nog altijd G. Ter Weele & Zn, maar op het logo zelf staat alleen Ter Weele. Dit komt de herkenbaarheid en leesbaarheid ten goede.

Wel heeft Ter Weele ervoor gekozen de originele letters ‘Slagerij G. Ter Weele’ op de pui te laten staan. ‘Die letters op de voorgevel horen gewoon bij ons bedrijf. Daarmee wil ik mijn ouders eren, zij hebben dit allemaal opgezet.’

Nadat de kleuren voor het logo zijn vastgelegd, komt het lettertype aan bod. ‘Mijn broer en ik hebben twee verschillende stijlen voorgelegd aan Herman. Een strak ontwerp en een meer romantisch ontwerp. Vooraf dachten we, Herman gaat voor strak, dat past bij hem. Maar we hebben hem aangeraden om ook goed over het romantische lettertype na te denken. Wellicht past dit
beter bij de verwachting van de klant.’

Tips

Slagers die overwegen om zichzelf een nieuwe huisstijl aan te meten moeten op de volgende dingen letten:

  • Zoek een ontwerper die goed bij je past en met wie je goed kunt praten.
  • Let ook op wat er bij je klanten past. Hoe zijn zij jouw zaak?
  • Het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl kost tijd, neem die tijd.
  • Maak oud verpakkingsmateriaal eerst op, voordat je nieuw verpakkingsmateriaal gaat gebruiken. Gooi het oude materiaal niet weg. Dit is zonde en grote bedrijven doen dit ook niet.
  • Vraag of een ontwerper zijn eigen lettertypes ontwerpt. Unieke lettertypes in het logo zijn het allerbeste.
  • Gebruik niet meer dan 2 kleuren in een huisstijl. Meer kleuren betekent meer kosten bij de drukker.
  • Vraag om de rechten van de ontworpen huisstijl. Legdit zwart op wit vast.
  • Laat de ontwerpers de productie begeleiden, uitvoerders kiezen vaak voor de makkelijkste route, hierdoor ontstaat er snel vreemde afwijkingen in de merk- en kleurbeleving.
  • Documenteer de ontworpen stijl in een huisstijlhandboek, dit voorkomt discussie in de verre toekomst over de originele bestanden en kleuren.

In samenspraak met zijn vrouw en medewerkers heeft Ter Weele voor de romantische stijl gekozen. ‘Ook mijn vader vond dat het mooiste lettertype’, zegt de ondernemer. ‘Ik denk dat de sierlijke letters het beste bij ons bedrijf passen. Het heeft ook iets ambachtelijks.’

Verpakking is een cadeautje

Het logo en de kleuren zwart en oranje worden ook doorgevoerd in het verpakkingsmateriaal in de slagerij. Op de verpakkingen is er echter nog een stijlelement doorgevoerd: het ‘rolladenetje’.
Voorheen stond op de cateringdoos een foto van een biefstuk met een aantal cherrytomaatjes. ‘Om te vieren dat ik de klus binnen had gehaald bij Ter Weele heb ik het duurste vlees bij hem gekocht wat hij had. Het vlees van het hert kreeg ik vervolgens in de doos met biefstukken erop. Dat vond ik niet kloppen. Daarom hebben we nu een mooie zwarte doos ontworpen met het logo van Ter Weele, met op de achtergrond een rolladenetje. Het geheel ziet er mooi uit. Bijna als een cadeautje. Doordat je niet kunt zien wat er in zit en er ook geen afbeelding van een product wordt gebruikt, blijft de spanningsboog ook hoog. Wat zit er in de doos?’

‘Het verhaal klopt gewoon’, reageert Ter Weele. ‘Als slager denk je helemaal niet over dit soort dingen na. En dat hoeft ook niet, als je de juiste mensen benadert om je erbij te helpen.’

Op de luxe cadeauverpakkingen is het oranje vervangen door koper. ‘Dat ziet er echt heel mooi uit, het is verleidelijk om alleen die verpakkingen te gebruiken’, zegt Ter Weele. ‘Maar daar moet je voor waken’, vult Kant aan. ‘Dit vanwege de mogelijk dure uitstraling die je krijgt voor klanten. De luxe verpakking gebruik je alleen bij bijzondere bestellingen en gelegenheden.’

Slogan

Eén van de belangrijkste onderdelen van de huisstijl is de slogan. Bij Ter Weele is gekozen voor ‘Veluwse ambacht en kwaliteit’. ‘Het woord ‘Veluwse’ vertelt gelijk een verhaal. De woorden ambacht en kwaliteit passen perfect bij een zelfslachtende slager.’

Eigen merk

‘Ik vond dat ons bedrijf toe was aan een nieuwe huisstijl, ik wilde een professionaliseringsslag maken. De K van de Keurslager is gemeengoed, maar ik wil me niet bij een organisatie aansluiten. Ik wil mijn eigen merk zijn. Dat betekent wel dat ik mijn eigen merk moet ontwikkelen. Door de nieuwe eigen huisstijl hebben wij zeker een boost gekregen.’

Ter Weele vervolgt: ‘Afgelopen zaterdag verzorgde ik een barbecue. Al mijn materiaal was voor zijn van het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl. Dit komt gelijk heel professioneel over. En de term ‘zelfslachtende slager’ in mijn nieuwe logo zorgt gelijk voor gespreksstof.’

Foto's

Reageer op dit artikel