artikel

Schreinemachers: ‘Vegetarische producten versterken slagersbranche’

Strategie 1010

Schreinemachers: ‘Vegetarische producten versterken slagersbranche’
Toine Schreinemachers: ‘Ik laat me vooral leiden door gevoel, minder door economische motieven.’ Foto's: Fotopersburo Bert Jansen

Vegetarische producten verkopen is voor veel slagers een ‘no go’. Niet voor Toine Schreinemachers: de slager uit Venlo ziet het aanbieden van een vegetarisch assortiment juist als toegevoegde waarde en als een kans om klanten aan zich te binden. Sinds vorig jaar werkt hij daarom intensief samen met een lokale cateraar die is gespecialiseerd in vleesvervangers en vegetarische gerechten.

Natuurslagerij Schreinemachers is gesitueerd in hartje Venlo. Daarmee is Toine Schreinemachers (51) naar eigen zeggen de laatste Limburgse slager die echt midden in een stadscentrum zit. Deze locatie was de afgelopen jaren sterk bepalend voor de bedrijfsontwikkeling en de assortimentskeuze. ‘Mensen kunnen hun auto niet hier in de buurt kwijt, laat staan dat ze gratis kunnen parkeren’, zegt de ondernemer. ‘Volgens rapporten van de KNS kan ik mijn omzet verdubbelen als ik verhuis naar een beter bereikbare locatie. Maar dat is nooit ‘im Frage’ geweest. Ik ben een echte jongen van de stad en heb altijd gezegd: ik blijf slager in de Venlose binnenstad of stop er mee. Ik houd van de dynamiek van het stadscentrum, daar word ik gelukkig van. En dat geluk is voor mij het belangrijkst; ik ben iemand die zich vooral laat leiden door gevoel.’

Creativiteit

Deze keuze betekent automatisch dat Schreinemachers zich extra moet inzetten om klanten naar zijn winkel te trekken. ‘Maar in feite moet iedere slager vandaag de dag creatief zijn om zich te kunnen onderscheiden van de supermarkt. Niet voor niets is de klassieke slager, die in zijn witte lange jas in de winkel stond en traditionele stukken vlees verkocht, bijna helemaal verdwenen. Vooral de creatievelingen, degenen die het leuk vinden om vernieuwend bezig te zijn en verrassende producten te bedenken, blijven over.’

Natuurslagerij Schreinemachers is beroemd om zijn producten met een ‘Venloos tintje’.

Zelf is de Limburger volgens eigen zeggen behoorlijk creatief aangelegd. Dat blijkt ook wel uit zijn verhaal. ‘Voordat ik in het familiebedrijf stapte, had ik 5 jaar lang een reclamebureau in Eindhoven. Maar hoewel de verdiensten in die bedrijfstak vele malen hoger liggen, werd ik daar niet gelukkig van. Het was een harde wereld, te veel ‘ellebogenwerk’. De creativiteit die ik nodig had voor het ontwikkelen en ontwerpen komt echter ook perfect van pas in de slagerij, draagt bij aan het succes van onze zaak. Met vernieuwende en onderscheidende producten probeer ik mensen te triggeren om naar onze slagerij te komen en de supermarkt links te laten liggen.’

Lokale touch

De Limburgse ondernemer benadrukt dat hij zich in de eerste plaats onderscheidt met producten van uitsluitend topkwaliteit. ‘Zo verkopen we rundvlees van het ras Blonde d’Aquitaine en Livar-varkensvlees. Kwaliteit is leidend, maar dat alleen is niet voldoende: je moet het ook uitdragen. Om die reden heeft onze winkel ook niet de aanblik van een traditionele slagerswinkel. Ik heb bewust geprobeerd om een warme, luxe en ruige uitstraling te creëren, en gekozen voor eyecatchers als decoratie. Zo staan er bijvoorbeeld heiligenbeelden in de zaak. Kortom: onze winkel is méér dan alleen een puike vleespresentatie.’

Daarnaast is binnen het assortiment van Schreinemachers een belangrijke plek ingeruimd voor producten met ‘een lokaal tintje’.
‘Venlonaren zijn erg chauvinistisch; meer nog dan bijvoorbeeld Amsterdammers of Maastrichtenaren. Daar haken we op in. Bijvoorbeeld met producten als ons luchtgedroogd cervelaatworstje ‘Festina Lente’ – de ‘lijfspreuk’ van Venlo, Venloosche Bierworst en een eigen parmaham, vernoemd naar een Venlose stadsfiguur. Je merkt dat dit soort zaken aanslaan, Venlonaren zijn hier gevoelig voor. En we bieden hiermee iets wat geen enkele andere slager heeft, laat staan een supermarkt. Maar afgezien van de producten met een lokale touch, proberen we ook andersoortige ‘anders dan anders’-producten te bieden. Denk aan rookworsten met koriander en truffel, balkenbrij met walnoten en droge worst van lamsvlees en gedroogde abrikozen. Productontwikkeling is een vaste waarde binnen ons bedrijf.’

Slagerij Schreinemachers is gevestigd in hartje Venlo.

Deze strategie werpt zijn vruchten af: veel klanten komen volgens Schreinemachers speciaal naar zijn zaak en nemen de parkeerproblemen op de koop toe óf komen met de fiets. ‘Onze klanten zijn zeer loyaal. Niet voor niets werden we vorig jaar verkozen tot ‘Leukste slagerij van Limburg’. Maar dat komt niet vanzelf. Naast het bieden van onderscheidende producten, is het belangrijk om continu in contact te blijven met je klanten. Sociale media is belangrijk, maar laat als ondernemer bijvoorbeeld ook je gezicht zien op events.’

Transformatie

Om voldoende onderscheidende waarde te kunnen blijven bieden, besloot Schreinemachers afgelopen najaar ook vegetarische producten op te nemen in zijn assortiment. ‘Ik las een artikel over Lisan Jacobs, een jonge Venlose vrouw met een vegetarisch cateringbedrijf. Ik heb haar benaderd en een afspraak gemaakt. Mijn eerste vraag was: waarom kook je vegetarisch? Zij gaf aan dat ze mensen ervan bewust wil maken dat ze gevarieerder kunnen en moeten gaan eten. Dat sloot perfect aan bij mijn eigen filosofie: ik promoot in mijn winkel geen grote stukken vlees, maar vlees als onderdeel van een gevarieerd voedingspatroon.’

Om deze reden moeten traditionele slagerijen volgens de ondernemer ook veel meer transformeren naar eetwinkels. ‘Veel slagers gaan daar ook al een heel eind in mee, door het aanbieden van bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en traiteurproducten. Maar ook vegetarische producten passen in die trend; daar kunnen we onze ogen niet voor sluiten. Daarbij: de tijd is voorbij dat we als slagers zelf konden bepalen wat we verkochten. Om toekomstperspectief te houden, moet je naar je klanten luisteren. En feit is dat het aantal vegetariërs in ons land een stijgende lijn laat zien; een groei die voorlopig nog niet ten einde is.’

Toine Schreinemachers is de vierde generatie aan het roer van het bedrijf. Zijn moeder helpt nog volop mee in de zaak.

‘Slagerij-proof’

Schreinemachers begon met vier verschillende vegetarische producten van cateringbedrijf Lola Blanco: vegetarische burgers, groene balletjes, een bonenstoofschotel en een currygerecht met groenten. ‘De eerste twee producten zijn echte vleesvervangers, op basis van kikkererwten en linzen. Waarom ik deze producten niet zelf maak? Naar mijn mening werkt het niet om vegetarische producten te maken in dezelfde ruimte als waar je vlees verwerkt. Dat vind ik zelf geen prettig gevoel, maar ik denk dat de consument dat ook niet accepteert. Daarbij had en heb ik een goed gevoel bij deze samenwerking; Lisan heeft immers veel expertise op dit vlak en ze heeft de producten zelf ontwikkeld. Het is ook een typisch voorbeeld van ‘schoenmaker blijf bij je leest’.’

'Onze winkel is meer dan een puike vleespresentatie'

Volgens de slager waren wel bepaalde aanpassingen nodig in het bereidingsprocedé om de vegetarische producten ‘slagerij-proof’ te maken. ‘Een slagerij is immers heel anders dan catering. De producten die je als cateraar maakt, worden meestal meteen genuttigd. Hier blijven ze een aantal dagen in de winkel liggen, en vaak bewaart de consument ze nog enkele dagen in de koeling. Ook dan moeten ze nog goed smaken. Dat vergt een heel andere voorbereiding en behandeling.’

Daarnaast vindt Schreinemachers het belangrijk om deze producten geen vleesgerelateerde namen mee te geven, zoals bijvoorbeeld ‘vegetarische hamburger’. ‘Het ís immers geen vlees en dan moet je het ook niet zo noemen.’

Specifieke klantgroep

De verkoop van de vegetarische producten loopt nog niet storm, geeft Schreinemachers toe. ‘Ik schat dat deze producten nu goed zijn voor 3 tot 4 procent van onze omzet, maar er zit wel een stijgende lijn in. We spreken hiermee een heel specifieke klantgroep aan, ook omdat het prijsniveau van de vegetarische producten die wij verkopen hoger ligt dan dat van vergelijkbare producten in de supermarkt. Omdat het gaat om ambachtelijk gemaakte producten moet je rekening houden met een kiloprijs van €17,50 tot €20, in de supermarkt zit je rond de €10 per kilo. Maar deze producten sluiten aan bij onze focus op ambacht, service en kwaliteit. En daar hangt gewoon een prijskaartje aan.’
Aanvankelijk bood Schreinemachers de vegetarische producten vers aan, maar in januari werden deze tijdelijk verplaatst naar de diepvries. ‘De eerste maanden van het jaar zijn altijd rustiger en dat zien we ook terug in de ‘vegetarische’ omzet. Om derving te voorkomen, verkopen we de vegetarische producten nu vanuit de diepvries. Maar vanaf medio maart gaat de omzet waarschijnlijk weer omhoog en krijgen ze absoluut weer een vaste plek in de toonbank.’

De vegetarische producten worden in dit seizoen vanuit de diepvries verkocht.

‘Knop moet om’

Hoewel de vegetarische producten nog geen omzetknallers zijn, hebben deze voor Schreinemachers een duidelijke toegevoegde waarde. Hij wil het assortiment in de toekomst dan ook uitbreiden. ‘Zoals gezegd: vegetarisch is een groeimarkt, en ook het aantal flexitariërs neemt toe. Wanneer mensen weten dat ze bij jou terechtkunnen voor zowel vlees als vegetarische producten, creëer je de mogelijkheid voor ‘one-stop-shopping’. Zo behoud je bepaalde klanten. In veel gezinnen zijn namelijk al één of meer vegetariërs. Als je hen niets te bieden hebt, raak je dat hele gezin kwijt als klant; dan is het immers makkelijker om in te kopen in de supermarkt. Dat vegetarische producten helpen om klanten te binden, is iets wat veel slagers zich nog te weinig realiseren. Die knop moet om! Vegetarische producten kunnen je onderneming en onze branche juist versterken en zullen op termijn een wezenlijk deel van de slagerij-omzet gaan bepalen.’

Positief verhaal

Schreinemachers benadrukt dat slagers naar de toekomst toe vooral moeten inspringen op maatschappelijke trends, op wat de consument wil. ‘De vleesconsumptie per persoon zal ongetwijfeld verder afnemen. Maar er komen wel andere kansen voorbij. Wellicht gaat de consumptie van insecten een verdere vlucht nemen; wie zal het zeggen? Om als slager bestaansrecht te kunnen houden, moet je vooral een brede blik hebben en de ontwikkelingen in de samenleving op de voet volgen.’

Tot slot wil de ondernemer nog kwijt dat slagers volgens hem meer ‘het positieve verhaal over vlees’ moeten uitdragen. ‘Overal lees je waarom vlees slecht is voor mens en milieu. Als branche moeten we daarom echt een tegengeluid laten horen en vertellen dat vlees bijvoorbeeld cruciaal is voor het opbouwen van voldoende weerstand en het optimaliseert de energiestroom in je lichaam. Hierin zie ik ook een belangrijke rol voor belangenorganisaties. Kortom: we moeten kritiek niet proberen te weerleggen of tegenspreken, maar uitgaan van onze eigen kracht.’

Dit artikel is verschenen in Vleesmagazine 3. Meer bedrijfsreportages lezen? Neem dan snel een voordeelabonnement op Vleesmagazine.

Reageer op dit artikel