artikel

Inspelen op groeiend aantal vegetariërs en flexitariërs of juist niet?

Strategie 1751

Minder vlees eten is een ontwikkeling die niet meer voorbij zal gaan. Wat doe je als slager? Ga je hierin mee en maak je in je assortiment ruimte vrij, of besluit je je uitsluitend op vleesproducten te blijven richten? Wat je aanbiedt moet passen bij jouw situatie en jouw slagerij. Vraag klanten in de winkel of zij ook wel eens vegetarische producten voor zichzelf of voor iemand anders kopen en wat ze daarbij belangrijk vinden.

Inspelen op groeiend aantal vegetariërs en flexitariërs of juist niet?
Uw Slager Bas Bekooij heeft een jaar of acht geleden voor grote cateringpartijen al vegetarische producten aan het assortiment toegevoegd. Foto: Roel Dijkstra Fotografie

Er zijn veel verschillende manieren waarop consumenten met vlees en voeding omgaan. Grofweg zijn er drie categorieën van mensen die geen of minder vlees eten: vegetariërs, flexitariërs en veganisten. Vegetariërs eten geen voedsel van gedode dieren, dus geen vlees of kip en ook geen vis. Flexitariërs eten één of meer dagen in de week geen vlees of vis. Deze groep groeit heel hard. Veganisten mijden alle dierlijke producten, dus ook eieren, honing en zuivel. Zij halen hun voeding uit puur plantaardige producten, zoals fruit, groenten, granen en noten. Er zijn ook vleesvervangers voor veganisten op basis van bijvoorbeeld aardappeleiwit of soja.

Slagers moeten in hun assortiment ruimte inruimen voor vegetarische producten, meent Denis Hoogeveen van de Vereniging van Keurslagers. ‘Volgens ons is dit heel erg belangrijk. Minder vlees eten is een ontwikkeling die niet langer genegeerd kan worden en die niet als een hype voorbij zal gaan. Wij denken dat slagers over diverse mogelijkheden beschikken om invulling te geven aan dit assortiment. Check bij je klantenkring of hier behoefte aan is en laat je goed informeren door je leverancier. Zo zou je in ieder geval de meest gangbare vleesproducten ook als vegetarische variant kunnen aanbieden.’

De supermarkt verkoopt ruimschoots vleesvervangende producten, maar ook de slager kan vrij simpel inspelen op de behoefte van de klant. Foto: Roel Dijkstra Fotografie

Steeds meer aandacht

Ook Jeroen Wolters van InterKring Vers adviseert slagers om vleesvervangers of vegetarische maaltijden te verkopen. ‘Wat betreft dat laatste is er steeds meer mogelijk; of je nu zelf aan de slag gaat in de keuken of een kant-en-klare schotel bij je leverancier afneemt. Ook bij het aanbieden van barbecue- of gourmetschotels is het raadzaam er een vegetarische optie aan toe te voegen.’

De media besteden steeds meer aandacht besteed aan het minder eten van vlees, merkt hij. ‘Dat opent de ogen bij de consument. Naast de gezondheid is de impact op het milieu voor consumenten een belangrijke factor om bewust minder vlees te eten. Ook eten ze steeds gevarieerder en hechten ze meer waarde aan dierenwelzijn. Dan zijn er ook nog mensen die vanuit hun geloofsovertuiging vegetarisch eten. Al met al een groep die alsmaar groter wordt’, zegt Wolters.

'Naast de gezondheid is de impact op het milieu voor consumenten een belangrijke factor om bewust minder vlees te eten'

Hij raadt aan om voor een aantal vleesvervangers, een vegetarische optie voor barbecue- en gourmetschotels en wat vegetarische maaltijdschotels te zorgen. ‘Maak bijvoorbeeld een chili sin carne en gebruik hierbij een vegetarische variant van rul gehakt. Presenteer daarnaast je maaltijdschotels en stamppotten en het gebraden vlees apart van elkaar. Zo kunnen vegetariërs én vleesliefhebbers bij je terecht.’

De vleesvervangers van het merk FF zijn volgens hem onder meer geproduceerd op basis van verschillende plantaardige eiwitten. Ze bevatten geen transvetten, maar wel vitamine B12 en ijzer. ‘De producten zijn zowel in consumenten- als grootverpakking verkrijgbaar. Voor diegenen die op zoek zijn naar extra ondersteuning op het gebied van vegetarische maaltijdschotels, hebben we het maaltijdconcept Traiteur C’est Bon. In de vorm van complete maaltijdschotels, waaronder ook een vegetarische module, reiken we elke week een toonbankindeling en bijbehorende recepten aan.’

Slagers die overwegen vleesvervangers in hun assortiment op te nemen, kunnen bijvoorbeeld kiezen voor de Quinoa Bieten Burger van Epos.

Een must

Hoe vleesspecialisten het beste kunnen inspelen op het stijgend aantal vegetariërs en flexitariërs is volgens Rody de Wolf, van smaakmakersleverancier Epos, tweeledig. ‘In eerste instantie kunnen slagers er vooral voor zorgen dat hun huidige vleesassortiment vernieuwend is, zodat flexitariërs tijdens de dagen waarop ze vlees eten voor kwalitatief goede producten kunnen kiezen. Daarbij zijn het verhaal achter het product, de herkomst, traceerbaarheid, dierenwelzijn en natuurlijk de onderscheidende smaak van zeer groot belang.’

Daarnaast is het volgens hem belangrijk voor slagers om te zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig, vegetarisch assortiment. ‘Zorg dat je goede producten aanbiedt. De supermarkt heeft een groot en groeiend schap met vegetarische producten. Dat bevindt zich meestal naast het vleesschap. Als de consumenten toch in supermarkt zijn om hun vegetarische producten te halen, dan nemen ze misschien ook gelijk vlees mee. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het als slager eigenlijk een must om ook producten voor de vegetariërs en flexitariers aan te bieden.’

De Wolf adviseert om voor een vegetarisch assortiment te kiezen, dat bestaat uit producten die smaakvol zijn en die meer meerwaarde bieden. ‘Vorig jaar heeft Epos voor de slagers leaflets ontwikkeld met vegetarische recepten, zoals diverse vegetarische burgers. Daarnaast bieden ook vegetarische spiesen voor op de barbecue kansen. Bijvoorbeeld met gekleurde wortel, aardappelspiesen met een lekkere marinade en spiesjes met tomaat en mozzarella. Traiteurachtige artikelen dus.’

De Wolf wijst daarnaast op wokschotels en ovenschaaltjes. ‘Je ziet steeds vaker ovenschaaltjes met vleesproducten in de slagerswinkel. Maar deze schaaltjes lenen zich ook uitstekend voor vegetarische gerechten. Breng ze op smaak met heerlijke kruiden, zodat de producten een onderscheidende smaak meekrijgen.’

Simply Spices

Tijdens de Slavakto heeft Epos een nieuwe kruidenlijn geïntroduceerd speciaal voor versspecialisten: Simply Spices. ‘De lijn bestaat uit 15 verschillende smaken, die voor diverse doeleinden zijn in te zetten. Zo is de Mix voor Pasta bijvoorbeeld ook heel geschikt op een pizza of omelet en is de Gehakt Twist ook lekker over aardappelen en sperzieboontjes. De hoogwaardige kruidenmixen zijn allergeenveilig en dus heel geschikt voor vegetarische producten. Het leuke is dat je ze als slager niet alleen kunt gebruiken, maar ook kunt verkopen.’

Een andere noviteit is de Epos Food Family. ‘Hierdoor zijn alle Epos-producten voor slagers en ook de Dutch Spices-producten bij één leverancier af te nemen. Goed om te weten is dat alle Dutch Spices-producten niet alleen allergeenveilig zijn, maar ook nog eens 100 procent vegan.’

Amerikaanse Veggie Burger van Epos

Tot slot raadt hij aan om eens na te denken over vegetarische producten die industrieel moeilijk zijn te maken. ‘Dat biedt dus kansen voor de versspecialist. Denk bijvoorbeeld aan stokjes van gekleurde wortel of bleekselderij, die je als een soort handvat gebruikt voor een vegetarische burger. Maak de burger niet plat, maar ovaalvormig en steek daar de wortel of bleekselderij doorheen. Zo kunnen de mensen lekker kluiven en daarna het handvat ook gewoon opeten.’

Rekening houden

Of slagers het nou prettig vinden of niet, zij hebben rekening te houden met consumenten die helemaal geen vlees eten of slechts één keer per week, zegt Stephan Harberink van Raps.

‘Supermarkten verkopen ruimschoots vleesvervangende producten, maar ook slagers kunnen vrij simpel inspelen op de behoefte van de klant. Veel consumenten kijken naar kookprogramma’s of lezen in diverse tijdsschriften over eetmogelijkheden anno 2019.’

Vlees hoeft volgens hem niet altijd vervangen te worden door een vleesvervanger, maar voor veel mensen kan het een goed alternatief zijn om bepaalde maaltijden compleet te maken. ‘Ook kan het voor flexitariërs helpen om vaker vegetarisch te eten, maar af en toe verlangen zij ook naar smaakvolle vleesproducten in soep, pasta of Chinees eten.’

Raps heeft diverse hulpstoffen en smaken in het assortiment waarmee ambachtelijke slagers smaakvolle producten kunnen maken. ‘Denk bijvoorbeeld aan Sojatexturaat en Vega Tex M in combinatie met Thai 7 spice en Indian curry als extra smaak. Vleesspecialist kunnen daarmee burgers maken, groenteballetjes en ook schnitzels en nuggets of vegetarische barbecueworst.’

Met de Spicy cookingssprays van Ben the Spiceman is langdurig marineren en kruiden verleden tijd. Foto: Ben the Spiceman

Snelle groei

De markt voor vleesvervangers was tot voorheen nog klein, maar groeit momenteel hard, merkt Louisa Plucker van Ben the Spiceman. ‘Multinationals, Nederlandse supermarkten en sterrenkoks proberen een plekje op de markt te veroveren. Ook slagers zullen hierop moeten inspelen, door hun verkopen daarop aan te passen’, vindt zij. ‘Voor consumenten in de leeftijd van 18 tot en met 30 jaar wordt vegetarisch steeds belangrijker. Vegetariër, flexitariër, veganist… het is een lifestyle. Dus probeer ook die jonge doelgroep aan te spreken. Zorg dat je gezonde en eerlijke producten verkoopt, een hippe uitstraling hebt en gemaksproducten aanbiedt, naast het heerlijke stuk vlees.’

De consument heeft een duidelijke mening over vegetarische producten, dus ga voor kwaliteit, goede smaken en een goede bite en structuur, benadrukt Plucker. ‘Naast vleesvervangers kun je natuurlijk ook denken aan groenteschotels, salades, pasta’s, soepen, broodjes en natuurlijk groentes, want groente is eigenlijk de grootste vleesvervanger voor vegetariërs.’ Voor flexitariërs kunnen slagers ook hybride producten aanbieden. ‘Communiceer dit dan wel duidelijk. Bijvoorbeeld: ‘Deze hamburger bevat 30 procent groenten.’

Een uitbreiding van lekkere vleesvervangers zal uiteindelijk steeds meer mensen over de drempel halen om minder of geen vlees meer te gaan eten, verwacht Plucker. ‘Hierdoor groeit het percentage flexitariërs en daarmee de vraag naar een kwalitatief hoogwaardig stuk vlees. Immers, wie één of twee keer in de week vlees eet, wil dan ook een goed stuk vlees op het bord. Of in de zomer bijvoorbeeld een groot stuks vlees in een heerlijke rub voor op de barbecue.’

Hippe merken

Daarnaast raadt ze slagers aan om zich te onderscheiden door de massa te vermijden en voor nieuwe, hippe merken te kiezen op het gebied van kruiden en specerijen die in de winkel worden aangeboden. ‘Hiermee kun je een jonge doelgroep aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan No Rubbish, een brede, hoogkwalitatieve lijn van vrolijke en stoere rubs, en de Spicy Cookingsprays van Ben the Spiceman. Hiermee is langdurig marineren en kruiden verleden tijd. De tijdbesparende sprays zijn ideaal om vis, vlees of aardappeltjes mee te bakken, braden of grillen, maar ze zijn ook heel geschikt voor het maken van heerlijke salades, broodjes, pizza’s, pasta’s of wokgerechten. De spicy cookingsprays zijn in veel verschillende smaken te verkrijgen in een 200 ml gerecyclede petverpakking. De sprays bevatten uitsluitend natuurlijke ingrediënten, met weinig calorieën per dosering. Ze zijn zoutloos en bevat geen allergenen of E-nummers.’

Ben the Spiceman is al jaren actief op de Duitse markt met producten voor deze doelgroepen. ‘Wij zien het aanbod vegetarische producten daar al veel verder gaan. Daarvoor bieden wij producten voor veganisten aan. Of dit soort producten ook geschikt zijn voor Nederlandse slagerijen, vormt stof tot nadenken voor de ondernemer. Het bedienen van deze doelgroep brengt immers wel extra werk met zich mee.’

Dit artikel verschijnt in Vleesmagazine 3, die op 1 maart op de deurmat valt. Meer van dit soort artikelen lezen? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel