artikel

‘Patron: topvlees voor topslagers’

Strategie 264

Vleesverwerker Westfort in IJsselstein heeft een nieuw varkensvleesconcept gelanceerd: Patron. Het varkensvlees wordt met de hand geselecteerd en is van de hoogste kwaliteit.

‘Patron: topvlees voor topslagers’
Egbert Kruiswijk (l) en Bart Ruijgrok demonstreren het Patron-varkensvlees. Dit wordt bereid in de dry aged-kast. Westford laat het vlees proev en op de Slavakto. Foto's: Herbert Wiggerman

Patron is het nieuwste varkenvleesconcept van Westfort. Patron varkens hebben de beste kwaliteit met veel intermusculair vet. Het is een zwaarder varken en is vaak iets ouder dan reguliere varkens die geslacht worden. Het varkensvlees komt uitsluitend van Nederlandse familiebedrijven die werken volgens de criteria van Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV). De varkens die in aanmerking komen voor het Patron-concept worden met de hand geselecteerd aan de productielijn. De vleesmeesters beoordelen de varkens persoonlijk op vorm, kleur, stevigheid en marmering.

‘Het topvlees van Patron hadden we al die tijd al in huis. Nu hebben we er een platform voor gecreëerd, zodat het beste vlees ook bij de beste mensen terechtkomt. Het is een concept waarvan het vlees van boerderijen afkomt die KDV- en Beter Leven-gecertificeerd zijn. Zo hebben we een antwoord op de supermarkten die Beter Leven-gecertificeerd vlees verkopen’, zegt commercieel directeur Egbert Kruiswijk.

‘Wij waren al lange tijd op zoek naar varkensvlees met de ouderwetse smaak van vroeger. Die hebben we in Patron teruggevonden. Doordat we alle varkens met de hand selecteren, kunnen we de kwaliteit waarborgen. Dat betekent wel dat we soms nee moeten verkopen als er te weinig varkens zijn van perfecte kwaliteit, maar dit is nog niet vaak voorgekomen.’

Het Label of Origin

Label of origin

De varkens van Patron zijn volledig herleidbaar tot aan de boer. Alle slagers die Patron inkopen, krijgen een ‘Label of origin’ bij het varken meegeleverd. In dit ‘paspoortje’ staat informatie over het varken; van welke boerderij die komt, wanneer het geslacht is, wat het gewicht van het varken is, de spier- en spekdikte, etc. Het Label of origin kan de slager vervolgens op zijn toonbank plaatsen. ‘Dan kan de consument zien hoe vers het vlees is en wat de herkomst van het varken is. Storytelling is belangrijker voor slagers; de consument wil weten waar het vlees vandaan komt. Daar helpt het Label of origin perfect bij’, zegt Kruiswijk. ‘Wij willen onze topvarkens verkopen bij topmensen. Daarom is Patron alleen beschikbaar voor slagers en de top van de horeca. De slagers kunnen het verhaal goed overbrengen aan de consument. Bij de slager komt de kwaliteit en aandacht van Patron dus volledig tot z’n recht.’

Baas van varkensvlees

De naam van het varkensvlees komt uit het Frans. Tijdens een werkbezoek kwamen we bij een bourgondische slager die het over zijn ‘patron’ had. Patron betekent baas, kapitein, chef, beschermer. ‘Patron- varkensvlees behoort tot de top van het varkensvlees. De naam klinkt daarnaast bourgondisch. Een perfecte naam dus.’

Westfort staat met zijn Patron varkensvleesconcept op de Slavato, die op 5 en 6 november plaatsvindt in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Zij laten hier Patron-vlees proeven dat is bereid in een dry aged-kast.

Keten Duurzaam Varkensvlees

De Patron varkens zijn allemaal afkomstig uit de Keten Duurzaam Varkensvlees (KDV). Deze keten staat voor op een duurzame manier varkens houden, zodat iedereen kan genieten van een verantwoord stukje varkensvlees. Onder duurzaam wordt verstaan: blijvende verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn én milieu. Een integrale benadering die zich van single issue-initiatieven onderscheid. Keten Duurzaam Varkensvlees is een 100 procent Nederlandse keten, met meer dan 300 aangesloten boerderijen, vleesverwerkers, slagers, en retailers.

Dit verhaal is verschenen in Vleesmagazine 10. Meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan snel een voordeelabonnement.

Reageer op dit artikel