artikel

Nieuwe (online) kansen creëren en fouten voorkomen

Strategie 374

Het aantal aankopen via internet stijgt. Slagers die geen digitale bestelmogelijkheden aanbieden, krijgen het moeilijk in de toekomst. Toch heeft de stijgende online orderstroom ook een keerzijde. De bestellingen geven meer administratieve ballast. Daarom is het belangrijk om de verschillende systemen goed te managen en de software up-to-date te hebben.

Nieuwe (online) kansen creëren en fouten voorkomen
Door het systeem van FAK Nederland te gebruiken, worden bij Keurslagerij Spijkerman in Akkrum minder fouten gemaakt in de bestellingen. Beeld: Anne van der Woude

FAK Nederland wil kansen creëren voor ondernemers, benadrukt Armando Kwekkeboom van het bedrijf. Eén van de grote kansen is volgens hem onlineverkoop. ‘Het creëren van een onlineplatform wordt steeds belangrijker. Daarom zijn we ons hier een paar jaar geleden actief mee bezig gaan houden.’ Kwekkeboom verwacht dat slagers die geen digitale bestelmogelijkheden aanbieden, het moeilijk krijgen in de toekomst. ‘Doe je als slager niets op het gebied van automatisering, dan houdt het op den duur op. Met alleen een website red je het niet neer.’

Eigenlijk hadden alle ondernemers hun digitale bestelmogelijkheden nu op orde moeten hebben, zegt hij stellig. ‘Gemak dient de mens. Niet alleen bij de keuze voor producten, maar ook als het gaat om bestellen. Met de internetverkoop kunnen slagers zich richten op de jonge generatie, die zich op deze manier oriënteert. Klanten van een jaar of 45 zullen in de winkel komen en daar een keuze maken. Hun kinderen weten weliswaar dat er in de stad of in het dorp een goede slager zit, maar willen zich via internet oriënteren en op basis daarvan een beslissing nemen. Om aan deze doelgroep te verkopen, moet je digitaal een bestelmogelijkheid bieden.’

Inzicht in assortiment

Ook voor 45-jarige klanten biedt de webverkoop voordelen. ‘Vroeger verkocht een slager een klein aantal artikelen. Tegenwoordig zijn dat er een paar honderd. In de vijf minuten dat klanten misschien in de winkel zijn, kunnen zij nooit een goed beeld krijgen van het volledige assortiment. Daarom biedt het ook voor deze klanten toegevoegde waarde om te digitaliseren. Zo kun je 24 uur per dag 7 dagen in de week inzicht geven in het assortiment en bijvoorbeeld laten zien dat je een uitgebreid barbecue-assortiment hebt, welk Argentijns vlees je verkoopt of wat Wagyu-vlees nu precies inhoudt. Internet is daar een uitstekend middel voor.’

Het systeem is heel gemakkelijk in gebruik.

Opvallend is volgens Kwekkeboom dat de meeste online bestellingen ’s avonds en ’s nachts worden doorgegeven. ‘De meeste oriëntatie vindt plaats via de mobiele telefoon en de daadwerkelijke bestelling op een tablet. Globaal genomen wordt per jaar een derde van alle bestellingen online gedaan en dit percentage zal verder stijgen. Daarbij gaat het voor een deel om bestaande en voor een deel om nieuwe klanten.’

Administratieve ballast

Toch heeft de stijgende online-orderstroom ook een keerzijde. ‘Onlinebestellingen vergen meer administratie. Daarom is het belangrijk om de verschillende systemen goed te managen.’ Hierbij biedt FAK Nederland uitkomst. ‘Het is ontzettend belangrijk dat het proces optimaal verloopt’, zegt Kwekkeboom. ‘Dan hoeft de ondernemer niet als een soort politieagent door het bedrijf te lopen. De systemen kunnen hem structuur en rust bieden en ervoor zorgen dat hij weer tijd overhoudt om echt met zijn vak bezig te zijn. Zo kan het systeem onder meer het recept van een bepaald product snel weergeven en bovendien worden alle bestellingen op één plek opgeslagen.’

Zonder goed systeem gaat het op dat laatste punt vaak mis, zo heeft hij gemerkt. ‘Doordat bestellingen op verschillende manieren binnenkomen – op papier, via de telefoon, via de webshop en via de mail – worden deze nog al eens op verschillende plekken in het bedrijf bewaard en dan loop je het risico dat je er onverhoopt één vergeet. Door alles op één plek digitaal vast te leggen, vermijd je deze fout. Bovendien ontstaat er een flinke tijdwinst als alles op de juiste manier wordt aangeleverd en er dus efficiënter kan worden gewerkt. Een onlinebestelling scheelt vaak al 10 minuten tijd in aannemen en doorgeven. Zo kun je tijdens de feestdagen al snel 2000 minuten tijd besparen!’

De online bestelde producten kunnen in de winkel worden afgehaald. Rond de feestdagen is vorig jaar 30 procent van de bestellingen van Keurslagerij Spijkerman online geplaatst.

Ook krijgt de ondernemer dankzij de automatiseringsoplossingen allerlei cijfers die hem inzicht geven in waar hij mee bezig is. Via de rapportage is onder andere de inkoopprijs en de marge op een product inzichtelijk. Het wordt steeds belangrijker om van deze inzage gebruik te maken. ‘Zo kun je veel doelgerichter ondernemen. Het is heel belangrijk om te weten wat de hardlopers en wat zijn de doodlopers zijn.’

Ander voordeel is dat de werknemers door het systeem in staat zijn om zichzelf te corrigeren. ‘Als een werknemer een fout maakt, dan kan diegene dat zelf zien en oplossen. Daardoor hoeft de leidinggevende minder vaak corrigerend op te treden en dat geeft voordelen voor een betere werksfeer en onderlinge verhouding. Bovendien zijn jongere medewerkers eraan gewend om digitaal te werken en om nieuwe technieken te gebruiken. Ze vinden het de normaalste zaak van de wereld en hebben tegenwoordig sneller een bericht getypt dan met de hand een briefje geschreven.’

Als een slager interesse toont in de oplossingen van FAK, dan vindt een afspraak plaats in de slagerij. ‘Het is voor ons heel belangrijk om inzicht te krijgen in onder meer het bedrijf, de processen en het type klant. Daar kunnen we ons systeem dan in grote lijnen op aanpassen. Doordat de disciplines en processen bij veel slagerijen over het algemeen gelijk zijn, hebben we een systeem ontwikkeld dat zo efficiënt mogelijk werkt en onze technologie heeft zich inmiddels in de praktijk bewezen. Software is niet tastbaar, maar je kunt er wel een hoop geld mee besparen. Daarom wil ik slagers adviseren om te kijken naar wat ze ermee willen bereiken en wat het oplevert, in plaats van hoe hoog de kosten zijn. Ik vergelijk het wel eens met de goedkoopste Samsung en een iPhone. Ze lijken hetzelfde – met beide kun je bellen – maar ze zijn totaal verschillend.’

De Meat & Meals maaltijdverkoop trekt ook jongere klanten naar de winkel.

Een andere ontwikkeling is de maaltijdconfigurator, die kan worden toegepast bij de onlineverkoop van maaltijden en belegde broodjes. Kwekkeboom legt uit: ‘We hebben een techniek ontwikkeld waarmee mensen gemakkelijk een maaltijd of een belegd broodje kunnen samenstellen. Vaak wordt de fout gemaakt om vanuit het brood te denken, terwijl klanten vanuit het beleg bestellen. Laat mensen dus niet voor een pistoletje gezond of een triangle gezond kiezen, maar toon eerst de verschillende soorten beleg en laat ze vervolgens een keuze maken uit verschillende broodjes. Dan kunnen ze er bijvoorbeeld wat fruit bij bestellen en een verse jus. Zo wordt ook bijverkoop gestimuleerd. Ondernemers die het slim aanpakken, maken er een mooi lunchpakket van en doen alles netjes in een zakje met een sticker erop. Dat staat professioneel en wordt gewaardeerd.’

Lees het volledige artikel in Vleesmagazine 6 die begin juni is verschenen. In het artikel vertelt Daan Spijkerman van Keurslagerij Spijkerman over zijn ervaringen met het FAK-systeem. Nog geen abonnee van Vleesmagazine? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel