artikel

Delen is vermenigvuldigen

Strategie 248

Het delen van kennis en resultaten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Ik spreek uit ervaring als ik stel: ‘Alleen door kennis en resultaten met elkaar te delen, kun je beter worden’.

Delen is vermenigvuldigen
Shutterstock

Wie is Jan Buitelaar

Ik ben geboren als zoon van een fietsenmaker. Thuis werd hard gewerkt en dat leverde niet altijd genoeg op. Zo is mijn motivatie ontstaan om ondernemers in de retail te helpen bij het verbeteren van hun resultaten. Niet alleen financiële, maar ook persoonlijke groei. Het is mijn missie om hier met mijn kennis een bijdrage aan te leveren. Vandaar ook de naam van mijn bedrijf: Resultsplus.

Adviserende rol

Via de school voor Detailhandel en een commercieel/bedrijfseconomische studie ben ik de retail ingerold. Eerst in de supermarkt, later in de ambachtelijke bakkerij.

Sinds tien jaar werk ik als zelfstandig adviseur, voornamelijk voor de bakkersbranche. In de praktijk is de problematiek van elke speciaalzaak echter ongeveer gelijk. Mijn kennisgebied beperkt zich dus niet tot de bakkerij. Ondernemer in de foodretail moeten van alle markten thuis zijn. Twee weten echter meer dan één.

Jan Buitelaar

Jan Buitelaar heeft als doel om door praktische adviezen bedrijfsresultaten van klanten voor wie hij werkt te verbeteren en hen persoonlijk te laten groeien.
Foto: Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

Kennis delen

Ik heb geen kennis van brood bakken, noch van het uitbenen van een koe of varken. Dat is uw vak. Mijn kennis ligt op het gebied van ontwikkelingen in de markt en welke verhoudingen nodig zijn binnen een winst- en verliesrekening om voldoende over te houden.

In de ambachtelijke bakkerij delen ondernemers in studiegroepen kennis en cijfers met elkaar. Zo stellen we elk jaar op basis van circa 250 winst- en verliesrekeningen een benchmark (vergelijking) van de resultaten samen. Dit helpt om de eigen resultaten te verbeteren. De ondernemers die aan deze activiteiten deelnemen, presteren duidelijk beter dan collega’s die dit niet doen. Alleen door te delen, kun je vermenigvuldigen.

Ik wil u vragen de komende tijd het nodige met mij te delen. Er zijn genoeg onderwerpen waarover ik kan schrijven, maar ik vind het belangrijk om mij te richten op onderwerpen waarmee u echt uw voordeel kunt doen. Laat mij weten wat u bezighoudt.

Waar ondervindt u knelpunten binnen de exploitatie van uw bedrijf? Hoe kijkt u naar de markt? Hoe zit het met de ontwikkeling van de omzet als consument minder vlees gaan eten? En ook belangrijk: is het resultaat voldoende voor een goede oudedagsvoorziening? Ook in het slagersvak staan de opvolgers niet in de rij en vaak moet u een deel van de overdracht aan uw opvolger zelf financieren. Heeft u daar financiële ruimte voor (gecreëerd)?

Branchmarking

In de praktijk gaan we van benchmarking naar branchmarking. Branchmarking is het gebruikmaken van bestaande ideeën en innovaties in andere branches. Het doel is het vinden van de juiste kans in uw categorie. Ik wil het komende jaar graag met u brainstormen over onderwerpen die zorgen dat er voor u nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan.

Alleen door te delen, kun je vermenigvuldigen. Neem voor een afspraak contact met mij op. Ik kijk ernaar uit. U ook?

Delen is vermenigvuldigen

  • Hard werken verdient een goede beloning.
  • Met hard werken alleen komt u er niet. Het gaat er vooral om het werk slim aan te pakken.
  • Delen doe je in vertrouwen.
  • De praktijk bewijst dat uw eigen prestatie kan verbeteren door te delen.
  • Vernieuwing ontstaat door buiten bestaande kaders te bewegen.

U kunt Jan Buitelaar bereiken via het volgende e-mailadres: j.buitelaar@resultsplus.nl

Reageer op dit artikel