nieuws

‘Ons team maakt ons de Leukste Slagerij van Nederland’

Slagersnieuws 396

‘We zijn ontzettend blij met de titel. Het was een superleuke dag gister’, zegt Geert van Kraaij over het winnen van de verkiezing ‘Leukste Slagerij van Nederland’ dinsdag 5 november. Een dag later is het volop feest in de winkel. Er hangen slingers en een groot spandoek en er worden soesjes uitgedeeld. In het weekend kunnen klanten de ‘Meat Sushi’ proeven, die gisteren door juryvoorzitter Paul van Trigt ‘dé smaaksensatie van de avond’ werd genoemd.

‘Ons team maakt ons de Leukste Slagerij van Nederland’

‘We hadden van tevoren geen idee wat we konden verwachten’, vertelt Geert van Kraaij van de gelijknamige Keurslagerij in Schaijk. ‘We zijn in het diepe gesprongen zonder te weten wat er allemaal op ons af zou komen, maar natuurlijk hebben we geen spijt gehad van onze deelname. Het was echt superleuk gisteren.’

Om aan de finale deel te nemen moesten slagerijen zich eerst kwalificeren in de eerste ronde, waarin zij vier weken lang online stemmen van hun klanten moesten verzamelen. ‘We hebben diverse acties in de winkel gehouden, kaartjes uitgedeeld met het verzoek om op ons te stemmen en er aandacht aan besteed in ons ochtendoverleg’, legt Van Kraaij uit.

Ochtendoverleg

Hij werkt met een team van 25 medewerkers. ‘Het voordeel van zo’n groot team is dat we de taken goed kunnen verdelen. Zo hebben we onder meer een verkoopafdeling, een productieafdeling, iemand voor de administratie en iemand voor de marketing en communicatie. Al deze afdelingen werken goed samen. Dat komt mede door het ochtendoverleg. Iedere ochtend komen we een kwartiertje bij elkaar en spreken we de dag door. Dat zorgt voor heel betrokken medewerkers. Tijdens dit ochtendoverleg hebben we ook telkens aandacht aan de stemactie besteed. Vervolgens heeft ons verkoopteam, dat altijd al volop bezig is met onze klanten, de actie uitstekend opgepakt.’

Gehaktactie

Daarnaast hadden Van Kraaij en zijn medewerkers een hele leuke kortingsactie bedacht: Als klanten de bevestigingsmail lieten zien van hun stem, dan kregen ze een kilo gehakt voor de helft van de prijs. ‘Ze mochten een gehaktproduct naar keuze uitkiezen. Een pond betalen en een kilo meenemen, dat sprak veel klanten aan’, vertelt de slager, die bewust voor gehaktproducten koos. ‘We willen graag iedereen laten weten dat ons gehakt lekker zacht en mals is. Dat willen we graag promoten en zo slaan we twee vliegen in één klap.’

Op basis van het aantal stemmen werd Van Kraaij provinciewinnaar en moest het team samen met de andere provinciewinnaars op de eerste dag van de VAS tijdens de finale diverse ‘live battles’ uitvoeren. Eén van de opdrachten was om op de beursvloer een winterbarbecue voor vier personen te realiseren. Hierbij werden zowel de vleesgerechten, als de garnituren en de tafelaankleding beoordeeld.

Eigen specialiteit

Ook hierbij noemt Kraaij zijn grote team als een belangrijk voordeel. ‘Al onze 25 medewerkers hebben hun eigen specialiteit en die hebben we samengevoegd. Zo hebben we samen met ons

De sobere en stoere tafelaankleding van Van Kraaij.

voltallige personeel de opdracht vormgegeven. We hebben onder meer een wildsausijs van wildzwijn en hert geserveerd en Ibericospiesjes met paddenstoelenvulling. Als garnituur hadden we onder meer een zoete aardappelsalade met spekjes, een pompoenstamppot met noten, Smokey barbecuesaus, Waldkorn brood en botercrème.

Het uitgangspunt van Van Kraaij en zijn team was dat de producten verkoopbaar moesten zijn in de winkel. ‘We hebben ingezet op hele smaakvolle gerechten, die niet te exclusief zijn.’ Daar sloot ook de tafelaankleding op aan. ‘Onze tafelaankleding was heel basic. Zo waren wij de enige zonder tafelkleed. Alle andere deelnemers hadden wijnglazen op tafel staan, terwijl wij voor mooie bierglazen kozen. De achterliggende gedachte daarvan was dat een winterbarbecue een stoer evenement is. Dat stoere hebben wij tot uitdrukking proberen te brengen. Niet alleen in de gerechten en de bierglazen, maar bijvoorbeeld ook door een hertenvacht onder de barbecue te leggen.’

‘Titel past uitstekend’

Heel blij waren Van Kraaij en zijn team toen ze gisteravond tot Leukste Slagerij van Nederland werden uitgeroepen. Een titel, die volgens de slager, uitstekend past. ‘De grote kwaliteit van ons bedrijf is ons enthousiaste en gezellige team. We hebben een hele mooie mix van medewerkers en iedereen is bereid om hard te werken.’

Vandaag wordt de eerste prijs breeduit in de slagerij gevierd. ‘We hebben slingers en een groot spandoek opgehangen en delen soesjes uit. In het weekend willen we ook de gezonde snack, die we voor de verkiezing hebben gemaakt, aan onze klanten laten proeven: de Meat Sushi. Deze sushi bestaat uit dunne carpaccio gevuld met zure komkommer, een beetje peper, Parmaham, sushirijst en wasabi. Juryvoorzitter Paul Van Trigt kwam gisteravond naar ons toe om ons met deze snack te complimenteren. ‘Dit is echt dé smaaksensatie van de avond’, zei hij. Dat is voor ons natuurlijk een groot compliment en we willen al onze klanten graag kennis laten maken met dit nieuwe product.’

Reageer op dit artikel