nieuws

Slager Knobbout in Tiel is eerste dementievriendelijke slagerij

De Slagerij 939

Slagerij Knobbout in winkelcentrum Kwadrant in Tiel heeft als eerste ondernemer van de gemeente Tiel en als eerste slager in Nederland het predicaat ‘Dementievriendelijke winkel’ ontvangen. ‘Wij vinden dat je als slager een signaleringsfunctie hebt. Sommige oudere klanten komen dagelijks bij ons in de winkel en wij zien ze nog vaker dan hun familie. Als we een verandering in het gedrag signaleren is het belangrijk om aan de bel te trekken’, vertelt medewerkster Monica van Rossum.

Slager Knobbout in Tiel is eerste dementievriendelijke slagerij
Ruben Knobbout en Monica van Rossum bij de sticker die ze als ‘Dementievriendelijke winkel’ van Alzheimer Nederland hebben ontvangen. Foto's: Herbert Wiggerman

Slagerij Knobbout werd door een klant, die heel actief is binnen Alzheimer Nederland, benaderd met de vraag of ze interesse hadden om het predicaat ‘Dementievriendelijke winkel’ te behalen. Dat leek medewerkster Monica van Rossum interessant en zij besloot een speciale avond over dit onderwerp te bezoeken. ‘Zelf hebben we nog niet met dementerende klanten te maken gehad, maar in onze winkel krijgen we veel ouderen, dus het zou best eens voor kunnen komen. Dan vinden we het belangrijk om hier alert op te zijn en om te weten wat we in zo’n geval moeten doen.’

Een slager heeft volgens haar een belangrijke signaleringsfunctie. ‘Sommige klanten komen dagelijks bij ons in de winkel. We zien ze vaker dan hun eigen familie. Als je merkt dat er iets aan hun gedrag verandert, dat het bestelgedrag ineens omslaat, of dat iemand meerdere keren per dag dezelfde boodschap komt halen, dan vind ik dat je als slagerij de plicht hebt om de familie te waarschuwen.’

Tijdens de training werd allerlei informatie gegeven over Alzheimer. Wat is het eigenlijk, wat voor vormen zijn er, wat gebeurt er in de hersenen, hoe kan je het herkennen binnen de winkel en hoe kan je hulp bieden? ‘Dat was hartstikke interessant en leerzaam’, blikt Van Rossum terug. ‘Ook werd onder meer verteld dat één op de vijf mensen in Nederland dementie krijgt. In de toekomst wordt dementie volksziekte nummer één. Tiel kent nu ongeveer 560 mensen met dementie en men verwacht dat dit aantal in 2020 ongeveer 670 zal zijn. De meeste mensen met dementie wonen thuis en gaan er nog graag alleen op uit, bijvoorbeeld om een boodschap te doen. Hierdoor kunnen medewerkers te maken krijgen met klanten met dementie. De kans is dus groot dat wij er in of rond de slagerij mee te maken krijgen.’

Aanspreken

Verder werd aandacht besteed aan het herkennen van de ziekte en hoe mensen met Alzheimer het beste aangesproken kunnen worden. ‘Als je ziet dat iemand langere tijd verward door het winkelcentrum loopt, dan is het belangrijk om op die persoon af te stappen’, zo heeft Van Rossum tijdens de avondcursus geleerd. ‘Daarbij kun je het beste met die persoon meepraten om diegene niet verder in verwarring te brengen, anders maak je het probleem erger.’ Ook wordt afgeraden om in verkleinwoordjes te praten. ‘Als iemand verward is, ben je snel geneigd om dat te gaan doen, maar het is juist belangrijk om mensen in hun waarde te laten. Ze een beetje gerust stellen, misschien een kopje koffie aanbieden en als het nodig is iemand zoeken die ze naar huis kan brengen.’

Naast de trainingsavond heeft de medewerkster ook via de website van Alzheimer Nederland een online training gevolgd. Hierbij werden allerlei filmpjes met meerkeuzevragen getoond om meer inzicht te krijgen in het herkennen van Alzheimerpatiënten en hoe je het beste met deze mensen kunt omgaan.’

Naar aanleiding van deze twee trainingen heeft de slagerij de sticker ‘Dementievriendelijke winkel’ ontvangen uit handen van wethouder Henk Driessen. ‘We hebben veel reacties op de sticker gekregen’, vertelt Monica enthousiast. ‘De ziekte raakt veel mensen. Bijna iedereen kent wel iemand met dementie. Klanten vinden het heel goed dat we ons hiermee bezig houden. Bovendien kunnen we ons hiermee onderscheidend, tonen we aan maatschappelijk betrokken te zijn én kunnen we onze klanten een effectieve dienstverlening bieden. Als mensen met dementie merken dat er in de winkel niet raar wordt gereageerd. Dan durven ze een volgende keer weer terug te komen.’

Tips voor een goede omgang met klanten met dementie

  • Realiseer u dat mensen met dementie klanten zijn. Een toenemend aantal klanten die van belang zijn voor uw financiële resultaten. U wilt uw klanten goed bedienen, want u bent klantvriendelijk. Voor mensen die lijden aan de ziekte dementie en hun mantelzorgers, is een op maat gesneden aanpak een vereiste.
  • Mensen met dementie kunnen vergeten zijn wat ze wilden kopen. Misschien hebben ze een lijstje, maar lukt het niet het product in het zelfbedieningsmeubel te vinden. Biedt aan dat u wilt helpen. Ondersteun de persoon met de aankoop voor een gemiddeld bedrag, vooral als u merkt dat de persoon voor een ongebruikelijk hoog bedrag kiest.
  • Een keuze hebben is fijn, maar voor iemand met dementie geeft te veel keuze verwarring. Vraag aan de persoon wat hij/zij wil kopen. Beschrijf twee of drie keuzes, of laat twee of drie producten zien. Wacht even zodat de persoon de tijd heeft om een besluit te nemen.
  • Biljetten en munten herkennen, wisselgeld berekenen, geld tellen en de waarde van het geld kennen, kan moeilijk zijn voor een persoon met dementie. Vraag of u kunt helpen met betalen. Ben er zeker van dat u een kassabon mee geeft. Als er een mantelzorger bij is , stem dan af dat u de persoon met dementie persoonlijk aanspreekt. Hiermee wordt gevoel van eigen regie versterkt.
  • Mensen met dementie vergeten soms af te rekenen. Benader de persoon vóór het verlaten van de winkel en vraag of hij/zij boodschappen kwam doen. Begeleid de persoon naar de kassa en biedt aan om te helpen bij het betalen.
  • Als u de producten niet standaard voor uw klanten inpakt, biedt dan een klant met dementie aan of u kunt helpen met inpakken.
  • Vraag na of er in uw gemeente of er mogelijkheden zijn voor scholing van medewerkers. Meer bewustzijn van dementie bij uw medewerkers maakt dat zij geduldiger zijn en luisteren naar mensen die mogelijk dementie hebben. Zij zijn meer in staat om duidelijk en op maat te communiceren.
  • Zorg dat je medewerkers hulp vragen aan collega’s als ze even in een moeilijke situatie komen.
  • Spreek altijd duidelijk tegen Alzheimerpatiënten en heb geduld. Luister aandachtig, laat iemand uitspreken. Kijk vriendelijk en maak oogcontact. Voorkom onrust, maak contact als iemand zich gespannen voelt. En let op veranderingen, iedere dag kan het gedrag anders zijn.

Bron: www.dementievriendelijk.nl

Reageer op dit artikel