blog

Ambachtelijk 2.0

De Slagerij 162

Bijna iedereen – zowel klanten als medewerkers – is weer terug na een welverdiende vakantieperiode. Wat is het fijn om weer met onze ‘gewone’ bezetting en met frisse moed aan de tweede helft van het jaar te kunnen beginnen. We nemen ons, zoals altijd, voor om de inspiratie die we onderweg tijdens de vakantie hebben opgedaan, in de praktijk te gaan brengen. Dit jaar waren wij vroeg in het seizoen – eigenlijk al vóór de vakantieperiode – in de gelegenheid om onze vakantie te houden. We waren het bijna alweer vergeten, maar nu iedereen weer terug is, komen ook onze vakantieherinneringen weer naar boven.

Ambachtelijk 2.0

Graag bezoeken wij Frankrijk en dit jaar was het een rondrit die ons langs de Loire, Biarritz, San Sebastian, Lourdes en de Lot voerde.
Eén van de dingen die ons vooral in Frankrijk trekken, zijn de lokale markten. Een bezoekje is voor ons altijd de moeite waard. En iedere keer valt ons de dynamiek op, die totaal verschilt van de Nederlandse markten. Het verschil? Artisanaal! Waar je ook komt op de lokale (week)markten in Frankrijk, wat verse voedingsmiddelen betreft is het ‘artisanaal’ wat de klok slaat. ‘Waar staat het dan voor?’, vroegen wij ons af. ‘Artisanaal’ staat voor een lokaal, kleinschalig product, voortgebracht door persoonlijke vakbekwaamheid en ervaring.

U begrijpt het: dat is precies datgene waar bij ons de term ‘ambachtelijk’ voor staat.

De omschrijving of het begrip ‘ambachtelijk’ is gekaapt door industrie en grootwinkelbedrijf. ‘Ambachtelijk’ is, naast ‘passie’, de meest misbruikte term uit het laatste decennium. Maar toch is ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ waar wij voor staan én waarmee wij ons kunnen of moeten onderscheiden. Net als op de Franse markten zouden wij, wanneer we in staat zijn onderscheidend inhoud te geven aan dit begrip, ons moeten kunnen profileren met echt ambachtelijke producten en daarmee onze klanten verleiden. Kortom: we zijn toe aan Ambachtelijk 2.0.

Een nieuwe invulling van echt ambachtelijke voortgebrachte producten waarin ‘lokaal geproduceerd’, ‘persoonlijke vakmanschap’, ‘onderscheidende smaak’ en ‘geproduceerd met zorg voor natuur en milieu’ kernbegrippen zijn. Alleen wanneer we dit gewetensvol doen en het niet als loze marketingterm gebruiken, kan ‘artisanaal’ of ‘ambachtelijk’ ons toekomstige kansen bieden. Want echt ambachtelijk voortgebrachte producten kunnen nooit grootschalig worden aangeboden. Het is aan ons om te zorgen dat de consument dit ook begrijpt.

Reageer op dit artikel