blog

Mijmertijd

De Slagerij 261

Tijdens onze vakantie in Spanje proberen we naast bijkomen en uitrusten van weer een veelbewogen jaar, de tijd te nemen voor bezinning en inspiratie. In de meest uiteenlopende bedrijven zijn er dingen die ons opvallen. Een schat van een meisje achter een counter, tegenover haar collega, die onze tafel bedient en duidelijk haar dag niet heeft.

Mijmertijd

We wandelen langs een bakkerij waar de baguettes met zoveel aandacht en liefde worden gepresenteerd dat het opmerkelijk is. Bezoeken een kiprestaurant waar grootvader nog steeds bepaalt welke kippen gaar en perfect geroosterd zijn. In een schap zie ik een fles Sangria van het merk Lolea, een enorm vrolijk gestippelde fles. Ik word er blij van. Uitstraling, originaliteit, het doet echt iets met je.

We worden uitgenodigd voor een lunch door iemand die ik al jaren bewonder. We hebben zoveel bijzondere raakvlakken op food- en marketinggebied, dat we niet uitgepraat raken. Tijdens de terugreis lees ik een artikel waarin wordt gedeeld wat klanten wel en niet doet besluiten om bij jouw bedrijf te kopen en wanneer ze liever een webwinkel bezoeken. Kernwoorden zijn beleving, service, aandacht en verzorging. Negatief zijn kletsende medewerkers en de manier waarop er met klachten wordt omgegaan.

Wat dat laatste betreft, staan wij ambachtsmensen juist wél open voor de op- en aanmerkingen van klanten. Juist omdat we zelf zoveel invloed kunnen uitoefenen op de processen, ligt daar ook onze kracht. En op al die andere vlakken zouden wij allen ook goed moeten kunnen scoren…

Vakantietijd voorbij? Tijd om alles weer eens af te stoffen en ons voor te bereiden op het komende seizoen en de feestdagen. Goed kijken naar de pareltjes die we zelf hebben en die misschien weer eens opgepoetst moeten worden.

Kunnen wij onze kernwaarden en authenticiteit wel vertalen naar onze klanten, of verwachten we dat dit vanzelf gaat? Voldoen we aan de verwachtingen en hoe meten we dat dan? Hoe creëren we dat geweldige leerbedrijf, waar iedereen vrolijk en gedreven zijn vakkennis verdiept en waar het perfecte team probleemloos zijn werk doet? Controleren we onze producten wel vaak genoeg op kwaliteit en smaak? Sinds kort volg ik een managementcursus, en ik sta er van te kijken hoeveel we nog kunnen verbeteren, professionaliseren, verdiepen en vooral hoeveel we van elkaar, onze collega-slagers, kunnen leren.

Dit zijn zomaar wat mijmeringen, kenmerkend voor de start van een nieuwe periode. Herken je dit? En hoe blijven jullie zelf scherp en gefocust?

Ik hoor het graag!

Reageer op dit artikel