blog

Onderscheidend vermogen

De Slagerij 151

In relatief korte tijd zijn mobiele telefoon, internet(verkoop), internet of things, automatisering van producten en dienstverlening onderdeel van onze maatschappij geworden.

Onderscheidend vermogen

Bedrijven, producten en dienstverlening die tot voor kort vanzelfsprekend of onmisbaar leken, staan als gevolg daarvan onder druk of ter discussie. Zoeken naar nieuwe bestaansvormen is aan de orde van de dag. Want hoe lang wordt nog een gedrukte krant gelezen of post verstuurd? Wie maakt nog gebruik van de diensten van een reisbureau? Hoe lang hebben omroepen nog bestaansrecht? Hoe vaak bezoeken klanten nog een bankkantoor? En hoe vaak en waarom bezoeken zij nog een winkel? Banken sluiten massaal kantoren, met als gevolg dat grote aantallen medewerkers afvloeien. Winkelketens als Blokker lanceren nieuwe winkelconcepten, waarbij wordt gezocht naar een combinatie tussen online en offline. Ondertussen verkeren ze financieel in zwaar weer, waardoor het al snel erop of eronder is. Reisorganisaties richten zich bijna volledig op onlineverkoop en lijken offline alleen als aanbieder van ‘op maat’-reizen nog een reden van bestaan te hebben. Kijken we om ons heen, dan zien we bij tal van organisaties en bedrijven vergelijkbare processen. Waarbij het zoeken naar of het creëren van voor de consument herkenbaar onderscheidend vermogen de grote gemene deler is.

Voor onze nog redelijk traditionele branche lijkt het zo’n vaart niet te lopen. Toch tekent de nieuwe werkelijkheid zich ook hier af. Het aantal vestigingen loopt terug. Een groot deel van de supermarktketens bezorgt via internet geplaatste bestellingen thuis. Gespecialiseerde internetaanbieders als Beefensteak.nl en Barbecue.nl nemen in aantal en volume toe. Horecabedrijven richten zich naast hun restaurantfunctie, op het leveren van ready-to-heat- of ready-to-eat-menu’s bij de consument thuis. Agrariërs zien de mogelijkheden om via internet schakels in de keten over te slaan. Kijk naar Deeleenkoe.nl, Devleesboerderij.nl of Debarbecueboer.nl. En horecagroothandelaren als Nice to Meat leveren rechtstreeks aan de consument.

Ook in onze branche is het zaak eens goed naar het eigen bedrijf te kijken en jezelf de vraag te stellen: beschik ik over voldoende onderscheidend vermogen om de consument aan ons
bedrijf te binden? Nu én in de toekomst? Misschien is het hoog tijd om te gaan bewegen.

Bedenk dan dat één van de definities van klantentrouw luidt: ‘Klantentrouw bestaat bij gebrek aan een beter alternatief’.

Reageer op dit artikel