artikel

Meatshop.nl nu ook fysieke winkel

De Slagerij 1247

Na jarenlang alleen vlees te hebben verkocht via zijn webshop, opende Frank Gielen van Meatshop.nl onlangs ook een fysieke winkel. Op een bijzondere locatie, namelijk in het pand waar zijn familie bijna 125 jaar een slagerij runde. Een goede zet: de winkel en de online verkoop versterken elkaar.

Frank Gielen (47) uit Baarlo begon al in 2004 met de online verkoop van vleesproducten. Daarmee was de Limburger zijn tijd volgens eigen zeggen ver vooruit. ‘Ik ben altijd al vrij vooruitstrevend geweest en zag kansen in de verkoop van producten via internet. Dit stond toentertijd nog in de kinderschoenen’, zegt Gielen. ‘Daarbij werkte ik destijds bij een baas, maar wilde ik graag weer iets voor mezelf beginnen.’

Meatshop.nl bezorgt vleesproducten in een straal van circa 20 kilometer rondom Baarto

Meatshop.nl bezorgt vleesproducten in een straal van circa 20 kilometer rondom Baarto

Gielen kreeg de liefde voor het slagersvak met de paplepel ingegoten: zijn familie startte namelijk al in 1895 een slagerij aan de Veldstraat in Baarlo. ‘Voor mij was het niet meer dan vanzelfsprekend dat ik het familiebedrijf zou voortzetten. Nadat ik de Slagers Vakschool had afgerond, namen mijn broer John en ik de zaak in 1998 over van mijn vader en oom. Na drie jaar besloot ik echter toch mijn eigen weg te gaan, en ging John verder met de slagerij. Twee kapiteins op één schip, dat functioneerde niet optimaal.’

Gestage groei

In de jaren daarna werkte Gielen bij diverse slagers in de buurt, en zette hij daarnaast dus een eigen webshop op. ‘Ik kocht vlees in via een leverancier en verwerkte dat in de productieruimte van mijn baas, die ik een aantal uren in de week huurde. Mijn assortiment was vergelijkbaar met dat van een ‘normale’ slagerij.

De bestellingen bezorgde ik allemaal aan huis, op een tijdstip dat het consumenten paste. Om dit rendabel te krijgen, reken ik al vanaf het begin bezorgkosten: van €1,50 tot €5 per bestelling, afhankelijk van de afstand. Maar deze kosten kunnen mensen weer ‘terugverdienen’ door grotere volumes te bestellen: op een aankoopbedrag van €50 krijgen ze bijvoorbeeld 2,5 procent korting, bij €100 is dat 5 procent. Sowieso ligt de besteding fors hoger bij online verkoop; gemiddeld kopen mensen voor zo’n €70 per keer. Ze vullen vaak meteen hun hele diepvries.’

De bestellingen worden zoveel mogelijk bezorgd op een tijdstip dat het de klant past

De bestellingen worden zoveel mogelijk bezorgd op een tijdstip dat het de klant past

In de loop der jaren groeide Meatshop.nl gestaag. Vanaf 2012 waren de resultaten dusdanig positief dat Gielen minder buitenshuis ging werken. Sinds 2017 richt hij zich volledig op Meatshop.nl. ‘Dat was het eerste jaar wel even spannend’, geeft de ondernemer toe. ‘Maar 2018 was een topjaar; ik kon toen een goede boterham verdienen aan Meatshop.nl.

Mijn klantenkring, die voornamelijk bestaat uit particulieren in een straal van 20 kilometer rondom Baarlo, blééf groeien. Waarin het succes schuilt? In het gemak dat we bieden – mensen kunnen op ieder gewenst moment bestellen en krijgen hun bestelling aan huis geleverd – en in de kwaliteit waar we voor staan.’

De winkel van Meatshop.nl ligt in het centrum van Baarlo

De winkel van Meatshop.nl ligt in het centrum van Baarlo

Gielen koopt zijn varkens en runderen sinds enkele jaren allemaal in bij veehouders in de buurt; de varkens onder de vlag van het Ruyghveen-concept. ‘Dit geeft maximale grip op herkomst en kwaliteit. Ik vind het belangrijk om te weten waar mijn vlees vandaan komt, zodat ik mijn klanten een goed verhaal kan vertellen. Op deze manier kun je je ook onderscheiden van de supermarkt.’

Doorslag

De klantenkring van Meatshop.nl groeide de afgelopen jaren dusdanig hard, dat Gielen vorig jaar op een kantelpunt kwam: de productieruimte die hij had ingericht bij zijn huis werd te klein en het aannemen van personeel leek onontkoombaar. ‘Mijn vrouw Gemmy en ik deden nog alles zelf, met hulp van onze dochter en enkele oproepkrachten. Maar dat was bijna niet meer te behappen.’

Gielen beschikt nu over een ruime verwerkingsruimte

Gielen beschikt nu over een ruime verwerkingsruimte

Net op dat moment ging slagerij Gielen, die nog steeds werd gerund door John
Gielen, failliet. Een doorstart bleek niet mogelijk. ‘In eerste instantie zag ik het niet zitten om verder te gaan in het pand waar ons familiebedrijf zo lang was gevestigd. Maar toen steeds meer mensen opperden of dit niets voor mij was, ging ik er toch over nadenken. Het feit dat mijn vrouw ook kansen zag, gaf de doorslag. Groot voordeel was dat de zaak beschikte over een ruime en moderne werkplaats, en dat de winkel goed draaide. Het faillissement had te maken met externe omstandigheden. Daarbij: door het openen van een winkel konden we onze klanten extra keuzemogelijkheden bieden. En natuurlijk gaf het ook wel een goed gevoel dat ik het familiebedrijf, dat al bijna 125 jaar bestond, op een bepaalde manier kon voortzetten. Eigenlijk vielen alle puzzelstukjes op hun plek.’

Omzetgroei

Gielen kreeg begin maart de sleutel van het pand. In de weken daarna werd de winkel geschilderd en opgefrist, en werd het logo op de gevel vervangen. ‘Rigoureus verbouwen was niet nodig; alles zag er nog goed uit. Ook konden we de complete inventaris overnemen. Maar we hebben wel onze eigen touch aan de zaak proberen te geven.’

De winkel is geopend op donderdag, vrijdag en zaterdag

De winkel is geopend op donderdag, vrijdag en zaterdag

De winkel van Meatshop.nl is geopend op donderdag, vrijdag en zaterdag. Vanaf de eerste dag liep het als een trein, geeft Gielen aan. ‘Al vrij snel wisten de voormalige klanten van slagerij Gielen ons te vinden; ik schat dat we zo’n 80 tot 90 procent van de klantenkring hebben overgenomen. Daarbij komen ook veel van onze ‘online-klanten’ een keer naar de winkel, om ons complete assortiment met eigen ogen te zien. En sommigen vinden het sowieso prettiger om hun bestelling af te halen, dan om deze aan huis te laten bezorgen. Anderzijds merken we dat steeds meer klanten van de voormalige slagerij Gielen, nadat ze een paar keer in de winkel zijn geweest, ook online gaan bestellen. Beide pijlers versterken elkaar.’

Door de ingebruikname van de nieuwe locatie heeft Gielen ook qua assortiment flinke stappen kunnen zetten. ‘Doordat ik veel meer ruimte heb, kan ik meer producten zelf maken. Zo maken we alle worstproducten zelf, en laat ik droogworsten, rauwe hammen en dergelijke drogen in de kelder onder de zaak, op de ouderwetse manier. Dat heeft niet alleen een positief effect op de smaak, maar ook op de omzet.’

De kelder onder de winkel benut Gielen om vleesproducten te laten drogen

De kelder onder de winkel benut Gielen om vleesproducten te laten drogen

Meer risico

Gielen schat in dat inmiddels 60 procent van zijn omzet uit de winkel komt en
40 procent uit de online verkoop. ‘Met de winkel hebben we dus een flinke omzetgroei kunnen realiseren. Daar staat tegenover dat ook de kosten omhoog zijn gegaan: ik heb nu vijf parttimers in dienst, die worden ingezet in de winkel, de productie en bij het bezorgen. Dat betekent logischerwijs ook dat ik meer risico loop dan voorheen: toen draaide ik met de internetverkoop dezelfde omzet als een kleinere slagerij, met weinig personeels- en overheadkosten. Dat is wel even wennen.’

De ondernemer verwacht dat de omzetgroei van zowel de online als de winkelverkoop de komende jaren zal doorzetten. ‘Het totale concept klopt nu; we bieden mensen immers tal van mogelijkheden. Maar vooral de kwaliteit waar Meatshop.nl voor staat, moet zorgen voor verdere groei. Lever je geen kwaliteit, dan houdt het sowieso op. Ik merk dat steeds meer consumenten waarde hechten aan een kwalitatief hoogwaardig product, en daar – zolang het binnen de perken blijft – ook wel iets meer voor willen betalen.’

Digitale kansen

Tot slot wil Gielen collega-slagers de tip meegeven om méér te gaan doen met online verkoop. ‘Daar liggen nog veel kansen, zeker als je ook gaat bezorgen. De hedendaagse consument gaat immers voor gemak, en kiest voor service. Maar ook sociale media kunnen bijdragen aan extra omzet; het is een perfecte manier om het slagersambacht uit te dragen en om te laten zien hoe wij werken en waarin we ons onderscheiden van de supermarkt. Kortom: het combineren van het ambacht met digitale tools biedt legio mogelijkheden!’

Reageer op dit artikel