artikel

‘Klanten verlangen naar de slager zelf’

De Slagerij 1460

Topslagerij Van de Weg op de Noordwest-Veluwe heeft een klantenpotentieel van zo’n 25.000 consumenten. De slagerij heeft er vijf vestigingen, met het kloppend hart in Oosterwolde. Daar staat de slachterij. Gepassioneerd vakmanschap, aandacht voor de klant en korte en directe lijnen maken de slagerij tot een succes. ‘En onze vader, hij heeft ons altijd alle ruimte gegeven.’

De broers Gerard, Hendrik en Gerrit-Jan zijn de eigenaren van Topslagerij van de Weg in Oosterwolde en omgeving. In januari 2018, op de 65e verjaardag van hun vader Henk, sloegen de broers spijkers met koppen. Ze namen het bedrijf over. Dat klinkt bijna als een putsch, maar het was geheel vrijwillig; vader Henk telde zijn zegeningen en zag dat het goed was. Sindsdien is hij nog op de achtergrond aanwezig, maar hij laat het bestieren van de slagerij, die hij op zijn beurt van zijn vader en grootvader overnam, aan zijn zonen over. Inmiddels timmert ook de vijfde generatie Van de Weg mee aan het familiebedrijf.

‘Onze vader heeft ons van jongs af aan de ruimte gegeven om te doen wat wilden doen. Hij zei nooit dat iets niet mocht, maar liet het ons zelf ervaren, ook als het weleens misging. Als 5-jarig jochie stond ik al rollades te knopen in de slagerij’, vertelt Gerard van de Weg. Hij is de middelste van de driekoppige leiding van de slagerij.

Geoliede machine

De Elburgse winkel is is de bestlopende.

Topslagerij Van de Weg draait als een geoliede machine dankzij de korte lijnen in het bedrijf. De inkoop van het vlees – rund, varken en kip – geschiedt zo lokaal en regionaal mogelijk. De communicatie vindt dagelijks plaats aan de werkbank. De vennoten staan bovendien net zo gemakkelijk in de worstenmakerij als in de winkel, waardoor ook de lijn met de klant direct en kort is. ‘De klant verlangt naar de slager zelf’, ziet Gerard van de Weg. ‘Samen met onze passie, ons vakmanschap, ons gedreven team en een constante kwaliteit is dat de garantie voor succes.’

Vijf broers en een zus

Gerard, die onder meer de promotie en publiciteit op zich neemt en zodoende hier het woord voert, is 43 jaar. Zijn broer Hendrik, wiens hart vooral in de worstmakerij ligt, is 45. Gerrit-Jan is 25 jaar. Hij is sinds 2018 mede-eigenaar, hoewel hij 20 jaar scheelt met zijn oudste broer.

‘Gerrit-Jan is een stuk jonger, maar dat is voor het bedrijf heel goed’, zegt Gerard met een al even open blik als zijn vader. ‘Hij ziet de dingen anders, dat botst ook wel eens, maar zo houd je je bedrijf wel jong. Hij weet veel meer van social media bijvoorbeeld, dat heb je ook nodig.’

Gerard benadrukt dat elke vennoot zijn eigen specialiteit en taken heeft, maar tegelijkertijd ook alles kan. ‘Hendrik vindt vooral de worstmakerij fijn om te doen, hij is daarin heel precies. Dankzij die precisie hebben we de Grillworsttest gewonnen. Ik doe meestal de communicatie en de reclames enzo, zodat er één aanspreekpunt is. Dat doe ik samen met mijn zus Magretha. Zij is 32, is heel creatief en ze doet ook veel administratie, Met de btw-verhoging bijvoorbeeld heeft zij voor alle winkels nieuwe kaartjes gemaakt. Dat was een hele klus.’ Op vrijdag en zaterdag staat Gerard steevast in de winkel in Oldebroek, voor het klantencontact.

Ook Gerrit-Jan schakelt makkelijk tussen alle afdelingen van het bedrijf. Hij vindt dat hij een bevoorrechte positie heeft. ‘Ik mag alles doen, van slachten en uitbenen tot de promotie op social media. Ik vind het heel leuk om in de winkels te staan en rechtstreeks in contact te hebben met de klanten.’

Het gezin kent nog twee zonen, van wie er één vrachtwagenchauffeur is geworden. De vijfde broer, Egbert (41), ambieerde niet het vennootschap, maar is wel als chef in loondienst in de slagerswinkel in Elburg.

Vijf vestigingen

Topslagerij Van de Weg heeft vijf vestigingen, met Oosterwolde als kloppend hart. Daar staat de slachterij en worstmakerij, met een bescheiden winkel, tegenover het plaatselijke voetbalveld. Oosterwolde telt 1200 inwoners.

De slagerij in winkelcentrum De Vrijheid in Elburg.

Het is vader Henk geweest die uitbreiding met nieuwe winkels heeft gestimuleerd.

Gerard: ‘Voor de toekomst is een extern winkeltje erbij beter dan dat we bijvoorbeeld in Oosterwolde zouden uitbreiden.’

Zo opende Van de Weg in 2011 een nieuwe winkel op een nieuwe plek, aan de doorgaande weg in Oldebroek, vlakbij Bakkerij Schuld en de plaatselijke supermarkt.

‘Oldebroek telt 3500 inwoners, maar er komen per dag zo’n 15.000 mensen doorheen. Dat was voor ons voldoende om er bestaansrecht te hebben’, aldus Gerard. ‘We zitten ook graag in de buurt van een supermarkt, die trekt klanten, daar hebben wij voordeel van.

Legerdorp

Alle winkels zijn gevestigd in een kleine cirkel rondom de slagerij: ook hier de korte lijnen. De zaak in winkelcentrum De Vrijheid in Elburg is de best draaiende. De Hanzestad telt ongeveer 12.000 inwoners, van het toerisme moet de slagerij het op deze plek niet direct hebben.

In ’t Harde is de vijfde en nieuwste vestiging geopend. Het dorp heeft jarenlang geen eigen slagerij meer gehad. Voorheen was een oom van Van de Weg hier gevestigd.

’t Harde is een gemeenschap op zichzelf met een grote kazerne en veel forenzen. De bewoners zijn er anders dan in de andere plaatsen waar Topslagerij Van de Weg is gevestigd. Met 4000 inwoners is ook de winkel hier inmiddels een goedlopende; het assortiment dat er wordt gevoerd is nagenoeg hetzelfde als in de andere winkels. Het winkelcentrum in het dorp is geheel vernieuwd, in drie fases. Van de Weg opende de winkel in de eerste fase, maar heeft met de gemeente Elburg, waar ’t Harde onder valt, moeten stechelen over realisatie van fase drie.

Gerrit-Jan maakte namens het bedrijf furore bij de Grote Grillworsttest 2019.

Samen met andere ondernemers liet Van de Weg een schaderapportage opstellen, om de economische schade duidelijk te maken aan de gemeente. Inmiddels is het winkelcentrum, met woningen erboven, klaar.

Na de opening in september in 2014 heeft Gerard van der Weg een halfjaar zelf in de winkel in ’t Harde gestaan om het vertrouwen van de klanten te winnen en via direct contact de behoeftes te horen. ‘Daar leer je veel van. Het contact met de klant is belangrijk. De klanten willen de slager zien, dat merk je steeds vaker. Ze stellen vragen en zijn nieuwsgierig naar wat je doet.’ De volgende keer bij een vernieuwing of opening van een winkel, zet Gerard het hakblok in het zicht neer, zo zegt hij.

Bij de Spar in

In Doornspijk was de slager tot 3 jaar geleden gevestigd aan de doorgaande weg van Elburg naar Nunspeet. Toen de plaatselijke Spar ging verbouwen en Van der Weg toch al het idee had de winkel in Doornspijk te moeten vernieuwen, is de keuze gemaakt de slagerij in de Spar te vestigen, net even van de doorgaande weg af. ‘Het heeft misschien ook wat verlies aan klanten gegeven, maar dit heeft ons toch een omzetplus opgeleverd. Dat we in de supermarkt zitten, heeft tot voordeel dat de winkel tot 20.00 uur open is en we ook de klanten die naar de supermarkt komen, meepakken’, vertelt Gerard van de Weg zonder concrete bedragen te willen noemen. ‘Dat houden we een beetje voor onszelf, maar we plussen wel elk jaar wat’, zegt hij.

Die cijfers houdt Van de Weg overigens ieder kwartaal per vestiging nauwlettend bij in samenspraak met de boekhouder, zodat er gestuurd kan worden mocht de inkoop duurder worden bijvoorbeeld. ‘Dan kun je kijken of je wel zulke grote voorraden verpakkingsmateriaal moet hebben of dat er iets anders moet gebeuren. De prijs verhogen we niet zo snel, dat zullen de klanten niet steeds accepteren. Maar we houden het wel bij.’

Familiebedrijf

Sinds begin 1928 is slagerij van de Weg een familiebedrijf en een begrip in de regio. De slagerij beschikt over een eigen slachterij, worstmakerij en rokerij. Slagerij van de Weg is bekend om diverse specialiteiten als rookworst, balkenbrij, kookworst, gebraden gehakt en diverse hamsoorten. Uit eigen keuken komen ook diverse snacks en hapjes. En natuurlijk de grillworst. Topslagerij Van de Weg heeft dit jaar voor de eerste keer de Grote Grillworsttest gewonnen. Vorig jaar behaalde het team al een finaleplek. Hendrik van de Weg is verbaasd over alle reacties die de slagerij heeft gekregen na het winnen van de Grote Grillworsttest. ‘Het is bizar hoe snel de winst rond ging op social media. We hebben talloze reacties gekregen. Ook de verkoop van de grillworsten heeft een boost gekregen in de filialen. Mensen komen van heinde en verre om bij ons grillworst te kopen.’

Veranderingen

Dat geldt ook voor hedendaagse ontwikkelingen. ‘In de loop der jaren zie je dat er nogal wat veranderd is in het vak. Zo aten de mensen vroeger zes keer per week aardappelen, groenten en vlees. Inmiddels eten ze niet meer elke dag vlees. En de ingrediënten zijn aangepast; we gebruiken minder zout, geselecteerde specerijen en zo min mogelijk hulpstoffen. Dat wil de consument en dat willen we zelf ook. Net als met onze verpakkingen en het wegwerpservies dat we bij barbecues leveren; we proberen steeds vaker in papier te verpakken en zijn bezig met composteerbaar servies.’

Naast het echte slagersassortiment zijn de hapjes en snacks gewild.

Geen corebusiness

Over een vegetarisch en veganistisch assortiment is Gerard van de Weg duidelijk: ‘Dat is niet onze corebusiness, we zijn een echte slager. Als we barbecues verzorgen, zorgen we wel dat er ook vegetarische hapjes zijn, maar in de winkels heeft vegetarisch niet echt aandacht. M’n vader vindt dat we hier wel aandacht aan moeten geven; ik focus liever op het vlees. Als mensen vegetarisch willen eten, weten ze die weg wel te vinden.’

Eigen weg gaan

Gerard van de Weg heeft van zijn vader met de paplepel ingegoten gekregen dat je de ander het licht in de ogen mag gunnen en ieder zich op zijn eigen manier mag ontwikkelen. ‘Jonge mensen moeten veel meer mogen van hun ouders, zo ontwikkelen ze passie ergens voor’, zegt Gerard. ‘Kort houden, ik zie er weleens voorbeelden van hier in de buurt, ook op boerderijen, daar worden ze ongelukkig van. Onze vader liet ons het zelf ervaren. Hij vond er het zijne van, maar liet aan ons de keuze.’

Dat er meer goede en ook zelfslachtende slagers in de regio zijn gevestigd, ziet Van de Weg niet als concurrentie. Ter Weele – Gerard heeft met Herman op school gezeten – bijvoorbeeld, vaart zijn eigen koers met zijn specialisatie in wild. ‘Wij focussen echt op de worstmakerij, dat vinden wij dan mooi. Zo heeft elk zijn eigen specialisatie. We zitten elkaar niet in de weg.’

Reageer op dit artikel