artikel

‘Software als motor van het bedrijf’

De Slagerij 668

‘Software als motor van het bedrijf’
Door gebruik te maken van verschillende software-oplossingen kunnen ondernemers efficiënter werken. Foto's: Bizerba

De laatste jaren zijn er een aantal verschuivingen geweest in de slagersbranche. Zoals een stijgende vraag naar cashmanagement, meer leveringen aan derden en een toename van het aantal online bestellingen. Daar kunnen ondernemers op inspelen met diverse software-oplossingen. Zo kan er nog efficiënter worden gewerkt.

Wij hebben ons altijd gericht op de verkoop van apparatuur zoals snijmachines en weegschalen, zegt Paul te Velthuis, digital marketingmanager Benelux van Bizerba. ‘Met onze apparatuur kunnen we slagers ontlasten. Daarnaast willen wij hen ook op andere manieren helpen om nog efficiënter te werken. De laatste jaren signaleren we een aantal verschuivingen in de markt. Zo is er een toenemende vraag naar meer inzicht in verkoopcijfers en assortimentsbeheer, leveren slagers steeds meer aan derden en nemen de online bestellingen toe. Wij volgen deze ontwikkelingen nauwlettend en spelen hierop in.’

Bizerba Total Retail Concept

Marcel Overdevest van Kwaliteitsslagerij De Valk noemt het Total Retail Concept het hart van zijn zaak.

Als eerste noemt Te Velthuis het Total Retail Concept. ‘Cashhandling blijft een zeer belangrijk punt, ondanks de forse toename van het aantal pinbetalingen in ons land. Het kan een uitdaging zijn om deze retailcashmanagement goed te regelen. Ons Total Retail Concept voorziet hierin.’ Eén van de tevreden gebruikers is Kwaliteitsslagerij De Valk in Alphen aan den Rijn. Eigenaar Marcel Overdevest noemt het concept de motor van zijn bedrijf. ‘Het is echt het hart van de zaak. De gehele klantenreis, van het nummertje trekken tot aan het afrekenen, en alle informatie-
voorziening eromheen is inbegrepen.’

Overdevest wil optimale service bieden. Flexibiliteit staat daarom hoog in het vaandel en het assortiment telt inmiddels 800 artikelen. ‘Het personeel wordt opgeleid om zoveel mogelijk mee te denken met de klanten en zich ook daadwerkelijk in hen te verplaatsen. Zo blijft het service-niveau hoog.’

De apparatuur is gekoppeld aan het Bizerba .CWS-softwarepakket. Op afstand kunnen slagers optimaal inzicht verkrijgen in totale omzet, de omzet per medewerker en omzet per artikel. ‘Het assortimentsbeheer wordt ook centraal geregeld, net als prijsaanpassingen en aanbiedingen. Doordat één centraal persoon deze verantwoordelijkheid heeft, zijn foutkansen tot een minimum beperkt.’ De initiële investering lijkt volgens Overdevest duurder dan alternatieven. ‘Als je alle besparingen die het gevolg zijn van de implementatie van het Bizerba Total Retail Concept optelt, dan heb je die investering al snel terugverdiend.’

Digitaal factureren

Koekenberg is blij met het duidelijke overzicht van zijn omzet en de dertig best verkochte producten.

Een tweede ontwikkeling die Te Velthuis signaleert, is dat veel slagers te maken krijgen met een toenemende levering aan derden. ‘Grote volumes worden steeds belangrijker. Op dat gebied kunnen wij ondernemers ontlasten met digitaal factureren. Eindconsumenten zullen blijven afrekenen in de winkel, maar voor grotere klanten, die liever maandelijks één totaalfactuur willen ontvangen voor hun bestellingen, is ons digitaal facturatiesysteem een uitkomst. Met de module ‘uitgaande goederen’ kunnen uitgaande facturen direct vanuit het .CWS-systeem als pdf-bestand naar klanten worden gemaild. Zo besparen slagers niet alleen op papier, maar ook aanzienlijk op verwerkingstijd. Alle klantgegevens, zoals prijzen en prijsafspraken, artikelen en artikelnummers zijn al aanwezig in dit systeem. De gebruikers hebben de volledige controle over het gehele bestelproces van bestelling tot facturatie en het hele proces is zo efficiënt en zo gebruiksvriendelijk mogelijk geregeld.’

Slagerij Koekenberg

Marc Koekenberg van Keurslager Koekenberg in Hengelo is zeer tevreden over het systeem. ‘We krijgen steeds meer bestellingen binnen van derden. Het digitaal factureren is hiervoor ideaal. In het systeem zien de medewerkers precies welke producten ze in welke hoeveelheden nodig hebben en zo kunnen ze de bestelling gemakkelijk en met zo min mogelijk handelingen klaarmaken. We printen een pakbon uit, die we ook met de bestelling meesturen. Zo zien de klanten precies de hoeveelheid en aantallen van de desbetreffende levering.’

Het maken van de factuur is heel eenvoudig. ‘Alles staat al in het systeem. Van de pakbon kan automatisch een pdf met de factuur worden gemaakt’, legt Koekenberg uit. ‘Maar als we achteraf nog iets willen wijzigen, dan is dat ook mogelijk. Als we bijvoorbeeld een buffet hebben gehad en de spullen komen vuil terug, dan moeten we extra schoonmaakkosten in rekening brengen. Die kunnen we dan gemakkelijk toevoegen.’

Aan het Bizerba-systeem kan zelfs een klantenspel worden gekoppeld.

Het aantal bestellingen bij Keurslagerij Koekenberg stijgt. ‘We krijgen in toenemende mate aanvragen van scholen of bedrijven om bijvoorbeeld belegde broodjes of soep te brengen. Met onze Bizerba software kunnen we alle bestellingen gemakkelijk invoeren en bij de dagafsluiting zit alles al netjes in het systeem en zijn er geen extra handelingen meer nodig.’

Gebruiksvriendelijk

Ander voordeel vindt hij dat het systeem zo gemakkelijk is dat alle medewerkers ermee overweg kunnen. ‘Met sommige klanten, zoals een bakker die veel gehakt afneemt voor zijn saucijzenbroodjes, maken we prijsafspraken. Die kunnen we dan in het systeem invoeren. Als zo’n klant een nieuwe bestelling plaatst, dan wordt automatisch het juiste bedrag in rekening gebracht. Onze medewerkers hoeven dan alleen het klantnummer op te zoeken en de producten af te wegen. Hierdoor kan iedere medewerker de bestellingen invoeren en verwerken zonder een collega te hoeven vragen om de bestelling aan te slaan. Vervolgens komt de administratie netjes op één plek terecht.’

Daarnaast vindt hij het handig dat hij bij openstaande facturen gemakkelijk per e-mail een herinnering kan sturen en hij is blij met het duidelijke overzicht van de 30 best verkochte producten. ‘Hierdoor krijgen we een duidelijk inzicht wat de belangrijkste pijlers van ons bedrijf zijn. Ook kunnen we bijvoorbeeld zien welke reclame het beste werkt. Actie geeft reactie, zeg ik altijd. Daarom vind ik het interessant om te zien hoe klanten op een bepaalde aanbieding reageren.’

Total Webshop Connection

Als derde ontwikkeling noemt Te Velthuis de Bizerba Total Webshop Connection. ‘Gemak dient de mens. De grote veranderingen in ons retaillandschap zijn ons uiteraard niet ontgaan. Waar we in het verleden gewerkt hebben aan een optimale shopperbeleving op de winkelvloer, deed jaren geleden al het online bestellen zijn intrede. Met de lancering van de Total Webshop Connection brengen we onze samenwerking met Bon Vivant In-site in een volgende fase. De nieuwste series Bizerba-weegschalen, de Powerscales in combinatie met .CWS retailsoftware, zijn te koppelen met de Plann-IT bestelmodule en/of de webshop.’

Cashhandling blijft een zeer belangrijk punt, ondanks de forse toename van het aantal pinbetalingen in ons land.

De producten worden zoals gewoonlijk beheerd in .CWS en komen automatisch in beeld in de Plann-IT Bestelmodule die in de winkel staat en/of in de webshop. Vervolgens komen de bestellingen via diverse kanalen binnen: telefonisch, per e-mail, in de winkel. Deze worden door de medewerker in de winkel ingevoerd via de Plann-IT Bestelmodule. Alle bestellingen worden, samen met de bestellingen die binnenkomen via de webshop, automatisch en overzichtelijk op één locatie verzameld. Daarnaast worden de klantaccounts die via de Plann-IT Bestelmodule en in de webshop worden aangemaakt automatisch meegenomen naar .CWS. Met klantaccounts kunnen slagers naast klantgegevens ook de bestelhistorie terugvinden. ‘Het plaatsen van een herhaalbestelling is daarmee zeer eenvoudig geworden. De klant ontvangt per e-mail een ontvangstbevestiging.’

Deze ontwikkeling is volgens Te Velthuis zeer belangrijk voor de toekomst. ‘Steeds meer consumenten willen thuis hun bestelling doen. Ik verwacht dat steeds meer slagers met een webshop gaan werken. We merken dat er in de zomer steeds meer barbecuepakketten worden verkocht, die met een webshopmodule gemakkelijk besteld kunnen worden. En denk ook eens aan de drukke periode voor de Kerst! Ook met deze oplossing kunnen slagers en hun medewerkers nog efficiënter werken.’

Reageer op dit artikel