artikel

Freddy te Welscher: ‘Lekkere eetwinkel past uitstekend bij deze tijd’

De Slagerij 942

Freddy te Welscher: ‘Lekkere eetwinkel past uitstekend bij deze tijd’
Gezond en gemak; dat zijn volgens slager Freddy te Welscher van Uw Slager / Meat & Meals Te Welscher in Zwolle belangrijke trends. Foto's: Koos Groenewold

Gezond en gemak; dat zijn volgens slager Freddy te Welscher van Uw Slager / Meat & Meals Te Welscher in Zwolle belangrijke trends. Daarom richt hij zich in zijn slagerij vooral op maaltijden. ‘Mensen gaan minder vlees eten, maar kiezen wél voor gezondheid en gemak. Daar willen wij optimaal op inspelen.’

Freddy te Welscher startte tien jaar geleden zijn eigen slagerij. Daarvoor was hij in loondienst werkzaam bij een varkensvleesverwerkend bedrijf, totdat hij op straat kwam te staan. Hij kwam in contact met Bert Jan Lantinga, oprichter van Meat & Meals. Het maaltijdenconcept sprak hem aan en hij besloot om de eerste franchise Meat & Meals-vestiging in Nederland te openen. ‘We begonnen een kilometer hier vandaan met een winkel in een kleine passage. Daar verkochten we maaltijden, vlees en vleeswaren’, blikt de ondernemer terug. ‘Zwolle was voor de maaltijdenverkoop in mijn ogen een heel geschikte stad. We hebben hier een ruim achterland met veel studenten en ik kreeg veel bestellingen van een grote scholengemeenschap.’

Eind vorig jaar heeft de winkel een kleine restyling ondergaan. De presentatie is wat strakker geworden en de maaltijdpresentatie is nog verder uitgebreid.

Toch had hij een grote wens. ‘De locatie aan de passage was niet ideaal. Veel winkeliers trokken weg. Met een scheef oog keek ik altijd al naar dit winkelcentrum. Hier gebeurt het. Dus toen er acht jaar geleden een pand leeg kwam te staan tegenover de Albert Heijn heb ik mijn kans gegrepen.’ Daar heeft hij geen moment spijt van gekregen. ‘Ik zit hier met heel veel plezier. Dit is echt een prachtige locatie met drie grote supermarkten en een heel compleet versaanbod. Er is hier geen leegstand, en klanten kunnen er gratis parkeren.’

In zijn eerste vestiging was Te Welscher lid geworden van Uw Slager. In de nieuwe vestiging besloot hij zich, naast Meat & Meals, aan te sluiten bij de Vereniging van Keurslagers, vooral vanwege de naamsbekendheid. ‘Maar dat heeft mij niet gebracht wat ik ervan verwacht had. Daarom ben ik weer teruggegaan naar Uw Slager.’

Eetwinkel

Zijn doel is om steeds meer richting een eetwinkel te gaan. ‘Vorig jaar heb ik met een aantal slagers Londen bezocht. Daar werd mijn idee nog eens bevestigd. Gezond en gemak is daar heel erg belangrijk. Wat in Londen een trend is, zie je een tijdje later vaak ook terug in Nederland. Daardoor had ik het gevoel dat ik met mijn winkel op de goede weg ben.’

Klanten vinden het prettig om producten te kopen waaraan ze nog maar kleine handelingen hoeven te verrichten, is de ervaring van Te Welscher. ‘Dus even in de oven of in de magnetron en daarna direct opeten. Mensen hebben steeds minder tijd en willen ook steeds minder tijd aan koken besteden. Onze belangrijkste doelgroepen zijn dan ook de tweeverdieners, alleenstaanden en oudere mensen.’ Daarnaast onderscheidt het bedrijf zich van de supermarkt doordat mensen zelf hun maaltijden kunnen samenstellen. ‘Wij verkopen maaltijden van 400, 500 en 700 gram, maar oudere mensen kunnen vaak niet meer dan 250 gram op. In de supermarkt moeten ze dan toch een grotere maaltijd aanschaffen, terwijl wij alles voor hen op maat kunnen samenstellen.’

Snel terugkoelen

Alle maaltijden worden in de winkel voor het oog van de klant bereid.

Alle maaltijden bij Te Welscher worden vers gemaakt en bevatten een minimum aan zout en conserveringsmiddelen. ‘Daarom adviseren wij klanten altijd om onze maaltijden maximaal drie dagen te bewaren. Aan onze maaltijden voegen we geen conserveringsmiddelen toe. Door onder meer heel snel terug te koelen, lukt het toch om deze houdbaarheid aan de producten mee te geven. Het belang van snel terugkoelen wordt nog wel eens onderschat. Wij hebben geïnvesteerd in een snelkoeler in de vriezer en dat werpt echt zijn vruchten af.’

De verkoop van het grote aantal maaltijden vergt een strakke planning. ‘Iedere morgen maken we aan de hand van een inventarisatie een productielijst voor wat we die dag moeten maken. De ovenschotels moeten een dag van tevoren worden gemaakt omdat die langer teruggekoeld moeten worden. Alle maaltijden worden in de winkel voor het oog van de klant bereid.’

Restyling

Eind vorig jaar heeft zijn winkel een kleine restyling ondergaan. ‘Aanleiding was dat we het logo van Uw Slager weer op de gevel wilden zetten. Daarnaast hebben we ledverlichting geplaatst en een mooie, grote foto van Zwolle in de winkel neergehangen om klanten een vertrouwd gevoel te geven. Ook hebben we nieuwe posters opgehangen, die minder gericht zijn op vlees, maar vooral op lekker eten. We leggen nu écht de nadruk op ‘Uw eetwinkel.’

De slager heeft een mooie, grote foto van Zwolle in de winkel neergehangen om klanten een vertrouwd gevoel te geven.

Ook is de algemene presentatie wat strakker geworden en is de maaltijdpresentatie nog verder uitgebreid. ‘We hebben ruimte gecreëerd voor extra wereldgerechten. In de nabije toekomst wil ik ook maaltijdsalades en smoothies gaan verkopen, en bijvoorbeeld nog meer gaan doen met smulsloffen. Dat zijn stokbroodjes belegd met bijvoorbeeld kipfilet met satésaus, beenham met mosterdsaus, en zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Daarnaast lopen ook de pies heel goed. Onze winkel fungeert als een pilotstore van Meat & Meals. Nieuwe ideeën worden bij ons eerst uitgetest, en als ze goed lopen gaan ze ook door naar de rest van het land.’

Vegetarische gerechten

Ook het aantal vegetarische maaltijden wordt langzaam uitgebreid. ‘We verkopen bijvoorbeeld gamba’s met quinoa. Klanten moeten daar misschien wel even aan wennen, maar we merken dat dit soort gerechten steeds beter gaat lopen. Vlees staat steeds meer onder druk. Daar moeten wij als slagers onze ogen niet voor sluiten, maar juist proberen om in het ontstane gat te springen. De invoering van de vleestaks is volgens mij een kwestie van tijd en men kijkt steeds meer naar de milieubelasting en CO2. Ook in de recepten in damesbladen wordt al veel minder vlees gebruikt.’

Te Welscher verwacht niet dat er nog veel meer nieuwe vegetariërs bij zullen komen, maar wel dat er steeds meer mensen minder vlees gaan eten. ‘Daar spelen wij op in door bijvoorbeeld producten aan te bieden van half vlees en half groente. In ons assortiment hebben we ook een vegetarische paddenstoelenburger als vleesvervanger. Dit is nog geen hardloper, maar het is wel belangrijk dat klanten weten dat we het hebben. Ik verwacht dat de aankoop van deze producten als een olievlek zal uitrollen.’

Groot deel van de omzet

Het doel van Te Welscher is om steeds meer richting een eetwinkel te gaan.

Het maaltijdenconcept werpt duidelijk zijn vruchten af. ‘We halen inmiddels meer dan de helft van onze omzet uit de maaltijden. De verkoop van vers vlees is vorig jaar licht teruggelopen en bedraagt nu nog zo’n 25 procent van de omzet.’

Alleen de vleesspecialiteiten en de vk’s, zoals saucijzen en verse worst, worden door de slager zelf gemaakt in de kleine werk- ruimte achter de winkel. De andere producten worden ingekocht. Het vlees wordt door de vakman nauwkeurig geselecteerd. ‘We verkopen duurzaam vlees en verwerken dit ook in onze maaltijden. Ons rundvlees is afkomstig uit Twente, en we hebben scharrelkip en een goede kwaliteit varkensvlees. Allemaal vlees met een verhaal. Diervriendelijkheid is in deze tijd heel erg belangrijk.’

Hardlopers

Populair zijn vooral de eenpansgerechten, waaronder het Zwols stoofpotje met aardappelen, groenten, fruit en rundvlees. ‘Dat is echt een hardloper. Verder lopen in de winter ook de stamppotten en soepen heel goed. We maken de soep van de week vers en in de winter verkopen we ook verse erwtensoep. De rest van de soepen is vanuit de diepvries verkrijgbaar, al zijn we wel van plan om er nog meer vers te gaan verkopen.’

Het assortiment wisselt met de jaargetijden. ‘Natuurlijk hebben we een redelijk vast assortiment van aardappelen en groenten, maar met de pasta’s en eenpansgerechten gaan we veel variëren, en dat willen we ook met de wereldgerechten gaan doen. Daarnaast verkopen we veel producten die als snacks en als maaltijdcomponent gebruikt kunnen worden, zoals kippenpoten.’

Het maaltijdenconcept werpt duidelijk zijn vruchten af. ‘We halen inmiddels meer dan de helft van onze omzet de maaltijden’, aldus de slager.

Volgens de slager past zijn ‘lekkere eetwinkel’ uitstekend bij deze moderne tijd. ‘Ik verwacht echt dat gezondheid, gemak en minder vlees eten steeds belangrijker worden. Als je je positie wilt behouden, moet je daarop inspelen. Met dit concept kunnen we dat perfect.’

 

 

 

 

Dit artikel is verschenen in Vleesmagazine 4. Meer bedrijfsreportages lezen? Neem dan snel een voordeelabonnement op Vleesmagazine.

Reageer op dit artikel