artikel

‘Honderd meter kan een enorm verschil maken’

De Slagerij 799

‘Honderd meter kan een enorm verschil maken’
Uw Slager Obe, Marijke en Wim Veldman zeer tevreden over nieuwe locatie. Foto: Anne van der Woude

Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dat is het motto van slager Obe Veldman, die samen met zijn vrouw Marijke en zoon Wim Uw Slager Veldman runt in het Friese dorp Joure. Volgens de ondernemers zijn eerlijkheid, transparantie en een uitstekende kwaliteit van zeer groot belang. Maar ook een goede locatie is belangrijk, zo heeft de familie ervaren. Eind vorig jaar verplaatsen zij hun bedrijf 100 meter. Het resultaat is 30 procent meer omzet én 30 procent meer klanten.

Dertig jaar geleden begonnen Obe en Marijke Veldman hun bedrijf in Langweer. Na 4 jaar verhuisden ze naar Balk. ‘Daar hebben we een jaar of 17 gezeten’, blikt Obe terug. ‘Tot we werden gevraagd om in Joure een filiaal te openen. Joure bood in onze ogen veel kansen. In Balk en omgeving wonen zo’n 10.000 inwoners en daar waren diverse slagerijen en supermarkten gevestigd. In Joure was de laatste slager al een jaar of 4, 5 verdwenen, terwijl het dorp 14.000 inwoners telt en er zo’n 12.000 mensen komen winkelen. Er waren hier dus veel meer mogelijkheden.’

Toch vond het echtpaar Veldman het geen goed idee om een tweede filiaal te openen. ‘Naar onze mening kun je maar op één plek een goed ambachtelijk bedrijf neerzetten. Daarom hebben we een collega-slager gevraagd om ons bedrijf in Balk te huren en verhuisden wij naar een huurpand in Joure, dat we helemaal opnieuw hebben ingericht.’

De zaken gingen goed en het bedrijf groeide in 8 jaar tijd behoorlijk uit z’n jasje. ‘We kwamen vooral werkruimte te kort. We hadden een grotere koelcel nodig, maar daar was geen plaats voor’, aldus de slager.

Tot hij vorig jaar benaderd werd door een makelaar. ‘Hij vroeg of we interesse hadden om een pand 100 meter verderop in de straat te kopen. Daar hadden we zeker oren naar. Onze jongste zoon Wim is ook slager geworden. Hij heeft eerst bij collega’s gewerkt en is daarna bij ons in het bedrijf gaan werken. Inmiddels is hij toegetreden tot onze vof. Mijn vrouw en ik zijn nu allebei 50. We hopen nog een jaar of 14 door te gaan, zodat Wim in het bedrijf kan groeien’, zegt Obe Veldman. ‘Zeker gezien de toekomst leek dit nieuwe pand ons de ideale oplossing. We hebben er nu 100 vierkante meter werkruimte bij gekregen. En we verkopen nu meer soorten maaltijden, grillproducten en vleeswaren. Ook onze andere producten kunnen we nu ruimer presenteren.’

Ideale ligging

Vooral de locatie sprak de familie Veldman direct aan. ‘We zitten hier recht tegenover de Albert Heijn en hebben parkeergelegenheid voor de deur, terwijl ons vorige pand aan een wandelpromenade was gevestigd. Door onze goede ligging hebben we 30 procent meer omzet kunnen draaien en ook 30 procent meer klanten mogen ontvangen. We krijgen nu ook veel meer jongeren in de winkel. En dat allemaal door ons bedrijf 100 meter te verplaatsen. Mensen die vroeger eens in de twee of drie weken onze winkel bezochten, komen nu twee tot drie keer per week. Ik zou het alle ondernemers willen adviseren om je, als dat mogelijk is, in de buurt van een supermarkt te vestigen. Want met elkaar kom je verder. Soms komen klanten zelfs met hun winkelkar onze zaak binnenlopen. Dat is toch schitterend.’

De inrichting van het bedrijf is verzorgd door Egbert-Jan Russchen van Emondt-KMI en Obe’s vrouw Marijke. ‘Zij hebben samen voor een heel open, moderne en ambachtelijke uitstraling gezorgd. Onze koeltoonbank, het vleeswarenmeubel en het zelfbedieningsmeubel hebben we kunnen meenemen vanuit de oude winkel. We hebben alleen een extra toonbank van 3,5 meter en een extra steamer aangeschaft voor onze maaltijden. We verkochten al behoorlijk veel Meat & Meals-maaltijden en de verkoop is in de nieuwe winkel alleen maar toegenomen.’

Kwaliteit

Naast de maaltijdverkoop is ook de vraag naar grillproducten gestegen. Dat komt volgens Veldman zowel door de nieuwe locatie als de goede kwaliteit. ‘We houden onze eigen koeien, die in de zomer bij kennissen bij het land grazen. We hebben altijd zo’n 30 koeien op voorraad. Alle runderen worden geslacht bij slachterij Kroon in Groningen. Daarnaast verkopen we Wroetvarken en Hollandse Scharrelkip. Ik vind het heel belangrijk dat we deze producten niet alleen als vers vlees verkopen, maar ook gebruiken voor al onze specials, vleeswaren en worstproducten. Het is niet eerlijk ten opzichte van de klant om voor deze producten goedkoper vlees in te kopen. Mensen moeten er blindelings op kunnen vertrouwen dat ons vlees van een goede kwaliteit is. Gemakkelijke winst is in onze ogen niet altijd de beste winst. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk zelf te maken en zorgen we ervoor dat we een gemiddelde prijs voor onze producten vragen’, zegt Obe Veldman.

Mede vanwege de gemiddelde prijs die het bedrijf voert, besloot de familie vorig jaar de overstap te maken van de Keurslager naar Uw Slager. ‘Consumenten associëren de Keurslager in onze ogen regelmatig als goed, maar duur. De Uw Slager-formule was ons inziens wat laagdrempeliger. Ook de warme uitstraling sprak ons aan. De overstap is goed uitgevallen, want sindsdien verwelkomen we 10 procent meer klanten.’

Transparantie

Ook transparantie vindt Veldman heel belangrijk. Heel blij is hij dan ook met de open werkruimte en de ramen in de koelcel. ‘In de oude situatie was dit niet mogelijk. Terwijl onze klanten het wel erg leuk vinden om ons aan het werk te zien.’ Bij de ingang hangen grote foto’s van koeien. ‘Dat zijn onze eigen koeien’, zegt Obe trots. ‘We vinden het erg leuk dat zij ook een opvallend plaatsje in het bedrijf hebben gekregen.’

Hardlopers in de winkel zijn onder meer droge worst en maaltijden. ‘Onze maaltijden, grillproducten, vleeswaren en worstsoorten vormen ongeveer 50 procent van de omzet. Ons verse vlees vormt de andere helft. We verkopen dus veel kilo’s en zijn door de jaren heen alleen maar meer kilo’s gaan verkopen, maar daarbij gaat het vooral om de bewerkte producten.’

Zondag

Opvallend is dat ze slagerij zeven dagen in de week geopend is. ‘We hoeven op zaterdagmiddag niet meer onze hele toonbank leeg te halen en daardoor hebben mensen net voor sluitingstijd nog volop keuze. Dat wordt door klanten als zeer positief ervaren en geeft onze medewerkers rust.’

Vooral in het weekend wordt enorm geplust. ‘De gemiddelde slager, bakker of groenteboer zit op zo’n 96 of 97 procent van het klantenaandeel, terwijl wij op zondag tussen de 102 en 105 procent zitten.’ Over de aanleiding kan hij duidelijk zijn. ‘We hoorden van collega-supermarkten over de goede omzet op zondag. Wij doen veel catering en zijn op zondag eigenlijk altijd in het bedrijf aanwezig. Zo kwamen we op het idee om de winkel ook op zondag te openen. Daar hebben we absoluut geen spijt van gekregen. Het heeft geresulteerd in veel extra omzet.’

De familie Veldman ziet de toekomst zeker op de nieuwe locatie met veel vertrouwen tegemoet. ‘Wij zijn erg blij met de extra ruimte en ook de klanten reageren hier heel positief op. Maar het allerbelangrijkste om een goede slagerij draaiende te houden, is dat je altijd moet zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dat is echt ons motto. Ook onze zoon kan zich daar helemaal in vinden. En daarnaast zijn mijn vrouw en ik ook heel blij met zijn vernieuwende ideeën.’

Dit artikel is verschenen in Vleesmagazine 3. Meer bedrijfsreportages lezen? Neem dan snel een voordeelabonnement op Vleesmagazine.

Reageer op dit artikel