artikel

‘Hogere omzet door betere presentatie’

De Slagerij 130

‘Klanten zien de producten veel beter liggen’, zegt Keurslager Vincent Roetgering uit Enter over zijn nieuwe koeltoonbank. De slager heeft onlangs zijn winkel laten verbouwen door Emondt-KMI en is heel tevreden over het resultaat. ‘Door de mooie presentatie van het vlees, de aanschaf van een zelfbedieningsmeubel, een dry-age kast en de vernieuwde uitstraling is het drukker in de winkel en zijn de bestedingen toegenomen.’

‘Hogere omzet door betere presentatie’
Vincent Roetgering nam veertig jaar geleden het bedrijf over van zijn ouders. Foto's: Jan Willem Schouten

‘Mijn ouders startten het bedrijf in 1955 en hebben altijd op dezelfde locatie gezeten’, vertelt Vincent Roetgering van Keurslagerij Roetgering in Enter. Hij nam veertig jaar geleden het bedrijf over van zijn ouders. Door de jaren heen zijn er verschillende verbouwingen uitgevoerd; de meest recente was een maand geleden.

‘Onze koeltoonbank was na 22 jaar duidelijk aan vervanging toe’, vertelt Vincent over de aanleiding. ‘Verder was de winkelinrichting nog niet echt gedateerd en veel klanten vroegen zich af of een verbouwing wel nodig was.’ Toch besloot de slager zijn zaak compleet te vernieuwen. ‘Ik heb geen opvolging en als ik er over een aantal jaar mee stop, dan kan ik een mooie winkel aanbieden, die helemaal up-to-date is. Ik wil alles goed achterlaten. Dat vind ik heel belangrijk.’

Inspiratietocht door Nederland en België

Om te kijken wat er allemaal mogelijk is, ging hij samen met een collega op inspiratietocht door  Nederland én België.

‘Het Belgische interieur sprak me op zich wel aan, maar ik deed liever zaken met een bedrijf dat dichterbij gevestigd is. Ik vind het prettig als monteurs bij eventuele problemen snel ter plaatse kunnen zijn. Ik had goede ervaringen met KMI Apeldoorn. Zij hebben me acht jaar geleden heel goed geholpen bij het vergroten van de werkplaats en hun nieuwste toonbank met staande  glasopbouw en ingebouwde ledverlichting sprak me erg aan. Zodoende heb ik besloten met Emondt-KMI in zee te gaan.’

Klanten zien de producten nu veel beter liggen.

Klanten zien de producten nu veel beter liggen.

Blij met eindresultaat

Een keuze waarvan de ondernemer geen spijt heeft gekregen. ‘Ik had een heel goed contact met Egbert-Jan Russchen en ben heel blij met het eindresultaat.’ De winkel is totaal veranderd.

‘Door een muur weg te halen, is er veel meer openheid gecreëerd. Ons koelmeubel is dieper geworden, ik heb een zelfbedieningsmeubel en een dry age-kast aangeschaft en we hebben voor andere kleuren gekozen. Voorheen was onze winkel uitgevoerd in terracotta kleuren met natuursteen. Nu hebben we voor keramische tegels gekozen met een marmeren-look. De vloer heeft een zwarte beton-look  gekregen, terwijl de nieuwe koeltoonbank bekleed is met zwart natuursteen. Alles ziet er veel strakker uit en ik heb ook meteen nieuwe bedrijfskleding aangeschaft. Om de puntjes nog extra op de i te zetten.’

Beter zicht op vlees

Roetgering vindt de uitstraling van de  nieuwe toonbank prachtig. ‘Klanten zien de producten echt veel beter liggen. Het glas wordt niet meer onderbroken, de ledverlichting zorgt voor een uitstekende belichting van de producten en de toonbank is wat lager, waardoor de mensen echt met hun neus bovenop het vlees staan.’

Ook de koeling werkt uitstekend. ‘Omdat de koeltoonbank zo goed koelt, wordt geadviseerd om  toonbankschaaltjes met noppen te gebruiken. Anders bestaat de kans dat de bakjes vastvriezen. De monteur was hier laatst om naar de instellingen te kijken en hij heeft onze bakjes meegenomen om er nopjes in te slaan. Wat een geweldige service. Emondt-KMI denk echt met haar klanten mee!’

Geen omkijken meer naar temperatuurregistratie

Heel tevreden is Roetgering over de koelinstallatie van Emondt-KMI. ‘Tijdens de verbouwing van mijn werkplaats enkele jaren geleden heb ik een centraal koelsysteem gekocht, dat op afstand ingelezen kan worden. Dat vind ik echt ideaal. Mocht er onverhoopt een storing optreden, dan krijgen zowel ik als de monteurs een melding en kan er direct worden ingegrepen.’

Ook het temperatuurregistratiesysteem is volgens hem heel gemakkelijk. ‘Om de HACCP-lijsten in te vullen, hoef ik alleen maar in te loggen in het programma en dan kan ik precies het temperatuurverloop zien. Dat werkt efficiënt en tijdbesparend.’

Extra ruimte

Heel blij is Roetgering met de extra presentatieruimte. ‘Onze toonbank is dieper geworden. Daardoor kunnen we grotere schalen kwijt. In het zelfbedieningsmeubel presenteren we onder meer onze zelfgemaakte salades en spekblokjes. Die producten liggen dus niet meer in de toonbank en dat levert ook een ruimtevoordeel op.’

Nadat de groentewinkel in Enter stopte, is de groenteverkoop uitgebreid

Nadat de groentewinkel in Enter stopte, is de groenteverkoop uitgebreid.

Het bovenvak van het zelfbedieningsmeubel wordt gebruikt voor de verkoop van voorgesneden  groenten. ‘We verkochten al langere tijd rauwkost’, zegt Vincent over de bijzondere aanvulling op zijn assortiment. ‘We wilden mensen graag de gelegenheid bieden om verse groente van de specialist te kopen in plaats van supermarktgroente. Dat wordt door veel klanten gewaardeerd. Alle groenten worden door een groenteman uit Goor voorgesneden en voorverpakt verkocht. Ik krijg de zakjes kant-en-klaar aangeleverd. Ik heb het al druk genoeg in de slagerij en wil er zo weinig mogelijk werk van hebben. Wel vind ik het leuk om met de voorgesneden groenten in te spelen op het seizoen. Zo bieden we nu bijvoorbeeld een stoofmix aan.’

Vlees uit de regio

De extra ruimte in de koeltoonbank wordt onder meer gebruikt voor een nóg uitgebreidere presentatie van het rundvlees. ‘We hebben ons eigen rundvlees uit de regio, dat speciaal voor ons wordt geslacht. Het luxe rundvlees van het vrouwelijk geslacht wordt geleverd door een goede, regionale leverancier, die het vlees speciaal voor mij selecteert. Alles wordt netjes vacuüm verpakt, zodat ik telkens kan pakken wat ik nodig heb. Dat werkt heel handig.’

Naast het rundvlees uit de regio verkoopt Roetgering ook Black Angus vlees, waaronder een picanha steak, ribeye, entrecote en Black Angus burgers. ‘Rundvlees is echt dé hardloper van onze slagerij.  Daarnaast is er veel belangstelling voor verse worst, droge worst en rookworst. We zijn een heel ambachtelijk bedrijf en we snijden wekelijks de varkens nog zelf uit. Net als het rundvlees komt ook ons varkensvlees uit de regio en worden ze speciaal voor ons geselecteerd. We verwerken dit vlees onder meer in onze worst en dat geeft absoluut meerwaarde. Klanten proeven het verschil en komen ervoor terug.’

Dry age kast Roetgering

De dry-age kast zorgt voor een mooi verhaal richting de klant.

Dry age-kast

Ook de nieuwe dry-age kast van Emondt-KMI vindt Vincent een waardevolle toevoeging aan zijn  bedrijf. ‘Ik heb er momenteel onder meer dunne lende, côte de boeuf en Black Angus in hangen. Omdat we de kast nog maar twee weken hebben, moet de verkoop nog wat op gang komen. Ik verwacht dat er vooral rond de feestdagen en in het barbecueseizoen belangstelling voor het vlees zal zijn.’

De kast zorgt voor een mooi verhaal richting de klant. ‘Mensen stellen er vragen over. Door die te beantwoorden kan ik de beleving vergroten.’

Verder wordt meer beleving geboden door de open werkruimte. ‘Door één simpel muurtje weg te halen, is één grote, open ruimte ontstaan. Klanten kunnen nu in ons werkgedeelte kijken en kunnen niet alleen onze werkplaatsen, maar ook een hele rij koelcellen zien. Daardoor heeft de winkel een mooi open karakter gekregen.’

Ondanks dat veel klanten voor de verbouwing aangaven de winkel mooi genoeg te vinden, hebben ze toch heel positief gereageerd op de veranderingen. ‘Ze vinden het prachtig. En het fijne is dat ik in veertien dagen tijd ook nog eens meer verkocht heb. Het is drukker geworden in de winkel en de bestedingen liggen horen. Dat is natuurlijk geweldig.’

Dit artikel is gesponsord door Emondt.

Reageer op dit artikel