artikel

Slager Dirkse over crowdfunding: ‘Ik ben te eerlijk geweest’

De Slagerij 726

Slagerij Peter Dirkse uit Vleuten was eind vorig jaar een crowdfundingsactie gestart. Hiermee wilde hij meer financiële ruimte krijgen voor zijn dagelijkse bedrijfsvoering. Helaas heeft hij niet voldoende geld opgehaald, maar door telkens te blijven vernieuwen, is het hem toch gelukt om zijn bedrijf weer rendabel te krijgen. Vooral de zelfbediening blijkt uitstekend te werken.

Slager Dirkse over crowdfunding: ‘Ik ben te eerlijk geweest’
Foto: Herbert Wiggerman

Slagerij Vleuten werd opgericht in 1937. Peter Dirkse is al zo’n 30 jaar in de slagerij werkzaam en omdat de voormalige eigenaar met pensioen ging, kreeg hij de kans om het bedrijf over te nemen. Dat deed hij maar wat graag. De zaken gingen prima. Tot het winkelcentrum 7 jaar geleden werd verbouwd. ‘Alles werd vernieuwd en er werd op onze locatie een passage gerealiseerd. Op dezelfde plek, maar nu dus in de passage, kon ik mijn nieuwe winkel openen. Maar door alle vernieuwingen gingen de huurprijzen flink omhoog. Ook werden in omliggende gebieden andere winkelcentra geopend, waardoor we steeds meer concurrentie kregen.’

Het resultaat was dat de lasten omhoog gingen en de omzet daalde. ‘Heel graag wilde ik mijn vaste lasten naar beneden brengen. Maar de banken gaven geen gehoor. Zodoende besloot ik om de stoute schoenen aan te trekken en het via crowdfunding te proberen. Ik heb me aangemeld bij een crowdfundingsorganisatie. Helaas had dat niet het gewenste effect. Ik ben te eerlijk geweest en heb aangegeven dat ik geld nodig had voor meer financiële ruimte voor mijn dagelijkse bedrijfsvoering. Blijkbaar hebben mensen daar geen vertrouwen in. Als ik had aangegeven mijn worstmakerij te vernieuwen, dan had ik waarschijnlijk meer geld binnengekregen.’

Hij besloot spreekwoordelijk verder te roeien met de riemen die hij had. ‘Vorig jaar zomer stopte een collega-slager in het dorp. Het bedrijf werd overgenomen, maar was binnen de korst mogelijke tijd failliet. Ik bleef als enige slager in Vleuten over en dat is mijn redding geweest. Inmiddels is er in het pand een nieuwe slagerij geopend, waar een Islamitische slager in gevestigd is. Hij heeft een heel ander concept.’

Zelfbediening

Dirkse is volgens eigen zeggen constant bezig met vernieuwingen. Na 7 jaar is de inrichting van de slagerij volgens de ondernemer nog steeds up-to-date. ‘We hebben een redelijk vierkante winkel met een grote U-vormige toonbank. Eerst hadden we overwegend bediening, maar inmiddels is een groot deel van ons assortiment zelfbediening. Hiervoor hebben we een deel van onze toonbank omgebouwd’, legt hij uit. Vanuit het zelfbedieningsmeubel worden onder meer maaltijden zoals lasagne, boerenkool, zuurkool, andijvie, nasi, macaroni en babi pangang verkocht. En we zijn ook onze salades voorverpakt gaan verkopen. Sindsdien is onze saladeomzet met 30 tot 40 procent gestegen. Het slaat echt enorm aan!’

Alleen het verse vlees, de vleesproducten en de vleeswaren worden niet uit het zelfbedieningsmeubel verkocht. De vleeswaren worden nog ‘op de ouderwetse manier afgesneden’ en Dirkse probeert zich echt met zijn vlees te onderscheiden. ‘Ons varkensvlees is afkomstig van de Heidehoeve vanwege het onderscheidende concept. En ons rundvlees komt uit de omgeving en is afkomstig van het Groene Hart. We proberen ons echt te onderscheiden van de supermarkt. Ook bijvoorbeeld met onze gemarineerde barbecuespecialiteiten.’ Ook heeft hij een kleine kaasafdeling, die erg goed loopt. ‘We hebben geen kaasboer meer in Vleuten en we vonden kaas een mooie uitbreiding van het assortiment. Zo proberen we zoveel mogelijk kansen te pakken.

Meer ondernemersverhalen lezen? Abonneer je dan snel op Vleesmagazine.

Reageer op dit artikel