artikel

Levensduur van winkelinrichting wordt korter

De Slagerij 613

Vroeger was de keuze van de toonbank en de praktische logistiek allesbepalend voor de (her)inrichting van een slagerswinkel. Tegenwoordig komen er bij een verbouwing veel meer aspecten kijken. Zo wordt het traject van land tot bord steeds belangrijker. Net als de uitdaging om ervoor te zorgen dat de klant bij elk winkelbezoek alle assortimentsgroepen en specialiteiten écht ziet.

Levensduur van winkelinrichting wordt korter
Bij slagerij Timmers in Zoetermeer kunnen klanten voor meerdere eetmomenten op de dag hun producten kopen en ook kan consumeren. Foto: Emondt KMI

Er is een duidelijk onderscheid tussen de technische en de cosmetische levensduur van een winkel. Technisch gezien kan een kwalitatief goede winkelinrichting wel een kleine 20 jaar meegaan, zegt Frank Verkoelen, algemeen directeur van Emondt KMI. Al is dat volgens hem meestal niet verstandig. ‘De koeltechnische ontwikkelingen hebben in al die jaren natuurlijk niet stilgestaan. Apparaten zijn steeds meer gericht op maximale houdbaarheid en energiezuinige opslag en presentatie van de producten.

Tevens zorgen de hogere kosten voor energie, het uitputten van onze fossiele brandstoffen en het groeiende bewustzijn voor duurzaam ondernemen ervoor dat wij zijn gaan ‘spelen met energie’.’

Door het toepassen van nieuwe koeltechnische ontwikkelingen is het mogelijk dat luchtgordijnen, koel- en vriescellen, koeltoonbanken en het klimaatsysteem in de winkel- en werkruimte voortdurend energie uitwisselen en restwarmte creëren. Zo kan de winkel bijvoorbeeld worden verwarmd door het koelen van de vriescel. ‘Het doel daarbij is om het energieverbruik tot nul te reduceren’, legt Verkoelen uit. ‘Steeds vaker worden zonnepanelen, en ledverlichting vanzelfsprekend altijd, toegepast bij een winkelproject. Ook worden de toonbanken steeds energiezuiniger gebouwd. Om technische vernieuwingen te stimuleren, wordt er subsidie beschikbaar gesteld voor de
investeerder. De ondernemer heeft een win-win situatie: hij bespaart op de kosten, de investering is in relatief korte tijd terug te verdienen, de afhankelijkheid van energie wordt bijna tot nul gereduceerd en het hele bedrijf krijgt een upgrade door duurzaam te ondernemen.’

De productpresentatie van Keurslagerij ’t Hof van Blankendaal, een project van Infrashop en Smeva, is optimaal. Klanten zien meer, kopen meer, ervaren meer vrijheid in de winkel en de gemiddelde besteding en omzet laten een mooie ontwikkeling zien. Foto: Smeva

Het cosmetische risico van een winkel in een latere fase is dat deze enigszins gedateerd kan ogen. ‘Daarom wordt er vaak halverwege de levenscyclus een upgrade uitgevoerd. Er wordt een deel van het bedieningsgedeelte omgewisseld voor een zelfbedieningsmeubel, een kookeiland en/of dry age-kast krijgt een goede presentatieplek en van de werkplaats van de slager en/of kok wordt een open werkplek gemaakt, zodat er interactie met de klant ontstaat’, zegt Verkoelen.

Consumentengedrag

Deze aanpassingen hebben allemaal te maken met het veranderende gedrag van consumenten en de samenstelling van de huishoudens. ‘Er is een nieuwe manier van winkelen ontstaan’, legt Verkoelen uit. ‘De consument wil overal en altijd kunnen kopen, openingstijden veranderen, de bevolkingsopbouw verandert. Consumenten worden niet alleen ouder, maar de nieuwe ouderen zijn actiever. We krijgen meer kleine huishoudens. Jongeren komen vaker in de winkel, maar de gemiddelde besteding is lager. Dit alles heeft een groot effect op de inrichting van de verswinkel. Persoonlijke aandacht wordt steeds belangrijker en elke consument heeft specifieke wensen. Het assortiment is afgestemd op deze behoeften. De winkel moet voorzien in bediening, zelfbediening, overzichtelijke productgroepen met eerlijke herkomst. Gemak staat steeds meer centraal en consumenten voelen, proeven en ervaren graag een product voor aankoop. Daarnaast is er ook ‘weinig tijd’, iedereen zal het herkennen, alles draait om gemak. Maaltijden worden vaak op weg naar huis gekocht. Snel kunnen winkelen, zelf kunnen kiezen, een aanbod voorverpakt is gewenst, wel altijd in combinatie met versbeleving.’

Hij vervolgt: ‘De nieuwe winkels moeten onderscheidend zijn en de ondernemer kan zijn winkel als merk gaan neerzetten. Ons advies is: laat je DNA aan de klant zien. Maak een duidelijke winkel met een zichtbare ondernemer, die staat voor wat er aangeboden wordt, zoals slagerij Groeneveld in Wassenaar. Het creëren van beleving in de winkel wordt heel belangrijk. Beleving zorgt voor emotie en emotie doet kopen.’

De opvallende vleeswarenpresentatie bij Keurslagerij Mulderij. Foto: Infrashop

Vlees in het zicht

‘Vlees mag weer gezien worden’, vult verkoopleider Peter Pels aan. ‘De herkomst van het vlees en het traject van land tot bord, maar ook het vakmanschap van de ondernemer zelf heeft nog nooit zo in de belangstelling gestaan als nu. Consumenten hebben duidelijk behoefte aan de informatie die hierover zekerheid verschaft. De huidige slagerondernemers komen in beweging en beseffen dat creatief en puur ondernemen wordt gevraagd. Nieuwe vormen van samenwerking in vers ontstaan. Wij moeten daar op inspelen. Vertaald naar de inrichting van een slagerswinkel betekent dit dat elke vierkante meter een puur ambachtelijke beleving uitstraalt met de nadruk op het verwerken van eerlijke en verantwoorde producten.’

Door de werkplek van de slager en slagerskok in de winkel te situeren, is voor klanten zichtbaar welke producten worden verwerkt. ‘Dit kan worden ondersteund met communicatiemiddelen, zoals foto’s, ledschermen en goede verlichting. Ook een koelcel met een raam of dry age-kast vormen de mogelijkheid om grotere vleesdelen te laten zien. Het ambacht en vakmanschap van de slager is buiten al zichtbaar. Er komt interactie tussen slager en klant door het verhaal van herkomst van het vlees en door de klant te laten proeven, bereik je het effect van ‘als je weet wat je eet, proef je meer!’,’ zegt Pels.

Lees het hele artikel in Vleesmagazine 7/8 die 27 juli op de mat valt. Nog geen abonnee? Vraag dan snel een kennismakingsabonnement aan.

Reageer op dit artikel