artikel

‘Onze nieuwe winkel moest vooral uniek zijn’

De Slagerij 2575

Henk en Anja van ’t Slot van Keurslagerij Groeneveld in Wassenaar hebben hun slagerij grondig verbouwd. Daarbij hadden ze een belangrijke missie: de winkel moest anders zijn. ‘We wilden een winkel met een industriële look, maar in de stijl van de jaren dertig’, zeggen de ondernemers. ‘Om een unieke slagerij te creëren, hebben we een inrichter van buiten de vleessector om hulp gevraagd en Emondt-KMI. Dat bleek een perfecte combinatie te zijn.

‘Onze nieuwe winkel moest vooral uniek zijn’
Beeld: Roel Dijkstra Fotografie

Henk en Anja van ’t Slot van Keurslagerij Groeneveld in Wassenaar hebben hun slagerij grondig verbouwd. Daarbij hadden ze een belangrijke missie: de winkel moest anders zijn. ‘We wilden een winkel met een industriële look, maar in de stijl van de jaren dertig’, zeggen de ondernemers. ‘Om een unieke slagerij te creëren, hebben we een inrichter van buiten de vleessector om hulp gevraagd en een beroep gedaan op de kennis van Emondt-KMI. Dat bleek een perfecte combinatie te zijn.’

Volgens Henk en Anja van ’t Slot werd het hoog tijd om het bedrijf ingrijpend te verbouwen. ‘Met het blote oog was dit misschien niet te zien, maar het was voor ons steeds moeilijker om aan de HACCP en aan de strenge keuringen van onder andere de Keurslager-organisatie te voldoen’, blikt Henk terug. ‘We wilden al geruime tijd verbouwen, maar het kwam er steeds niet van. Totdat de keurmeester van de Keurslager zei dat het nu echt moest gebeuren.’

Ook de concurrentie speelde een rol. ‘We zijn de enige slagerij in Wassenaar, maar in omliggende dorpen zijn wel verschillende slagers gevestigd, die allemaal hebben vernieuwd. Dat moesten wij nu ook. Zodoende hebben we besloten de grote stap te maken.’

Henk en Anja vonden allebei dat hun bedrijf een geheel eigen uitstraling moest krijgen. ‘We wilden een winkel die anders was. Onze missie was om de mooiste winkel van Nederland te creëren door vooral niet te kiezen voor wat voor de hand lag. Daarom besloten we een inrichter in te schakelen die nog nooit eerder een slagerij had ingericht en er dus blanco instond: Just Haasnoot van Haasnoot Interieurs. Zijn visie hebben we samengevoegd met de kennis en ervaring van Egbert-Jan Russchen van Emondt-KMI. Dat is ons uitstekend bevallen’, verklaart Anja.

De samenwerking vormde voor Emondt-KMI ook een uitdaging. ‘Meestal wordt aan de onderkanten van de toonbanken gewerkt met kunststof panelen, maar Just stelde voor om de onderkant van de toonbank te betegelen. We wilden we graag de sfeer van een slagerswinkel uit de jaren dertig benaderen en in die tijd werd alles betegeld. Bovendien vormen de toonbank en de vloer nu één lijn. Dat staat prachtig!’

Tussen de koeltoonbanken staat een diepvries, waaruit veel soepen worden verkocht.

Ouderwetse tegel

Haasnoot adviseerde om voor een ouderwetse slagerstegel op de muur te kiezen. Gekozen werd voor een witte, gladde, ouderwetse 20 x 10 tegel, die rechtop is geplaatst. ‘Leuk detail is dat we tijdens het slopen achter de koelkast drie verschillende lagen tegels aantroffen. De bovenste laag kwam uit 1996, de middelste uit 1984 en de eerste laag stamde uit 1964. Die tegels waren hetzelfde als de tegels we nu hebben gebruikt.’

Als kleurstelling is gekozen voor echt wit in combinatie met ‘ossenbloedrood’. ‘Deze kleur hadden we al eens gezien bij een bevriende collega in Dalfsen en we vonden het prachtig’, legt Anja uit. ‘Heel graag wilden we dit rood terug laten komen in onze winkel. Just kwam op het idee om het rood te integreren in mdf-kunststof en stalen rekken, die we in 3D aan de muur hebben bevestigd. Hierin hebben we onder meer onze ledschermen en haken voor worsten verwerkt.’

Winkelindeling

Ook Emondt-KMI heeft een duidelijke inbreng gehad. ‘Uiteindelijk is zo’n 80 procent van de ideeën afkomstig van Egbert-Jan en 20 procent van Just. We hadden grote pilaren in de winkel en wilden deze laten staan omdat het weghalen heel veel geld zou kosten. Egbert-Jan was ervan overtuigd dat de pilaren moesten verdwijnen en ontwierp een dusdanige constructie, waarbij we deze konden verwijderen. Ook vond hij een manier om dat tegen de helft van de door ons geraamde kosten te doen. Toen zijn we overstag gegaan.’

Het weghalen van de pilaren bleek cruciaal voor de nieuwe winkelindeling. ‘In de vorige winkel hadden we links en rechts koelvitrines en was er aan de kopse kant een werkplek voor de slager. Nu is er ook aan de kopse kant een (maaltijd)vitrine gekomen. We hebben nu vijf vitrines van 3 meter, een geïntegreerde diepvries tussen deze twee units en een klein zelfbedieningsmeubel. Het zijn allemaal aparte units, die we allemaal een eigen functie hebben gegeven. Zo hebben we een unit voor vlugklaar varkensvleesproducten, een unit met rund-, kalfs- en lamsvlees, een unit met maaltijden en één met grill-, bak- en ovenproducten en salades. Tot slot hebben een vitrine met alleen maar vleeswaren en hier tussenin staan de diepvries en het zelfbedieningsmeubel.’

Dat bevalt uitstekend. ‘Het is wat ongebruikelijk om een diepvriezer tussen twee koeltoonbanken te plaatsen, maar voor ons was het een logische keuze omdat we er elders in de winkel geen ruimte voor hadden. Uit het zelfbedieningsmeubel verkopen we heel veel patés, terwijl mensen vanuit de diepvries veel soepen meenemen.’ Sinds de verbouwing verkopen ook de maaltijden beter. Dat komt mede doordat we meer soorten zijn gaan aanbieden en door het theater dat erachter is gevestigd. Mensen zien nu heel duidelijk dat alles vers wordt gemaakt.’

Vijf pinapparaten

Bij iedere unit staat een pinapparaat, zodat er in totaal vijf pinapparaten aanwezig zijn. Door de grootte van de winkel is het de bedoeling dat de klanten per productgroep afrekenen. Dit systeem werd ook voor de verbouwing al gehanteerd. ‘Als we dat niet zouden doen, dan moet ons personeel te veel afstanden afleggen. Door op deze manier te werken, is alles overzichtelijk voor de klant. Veel van onze klanten doen productgericht boodschappen. Ze nemen bijvoorbeeld alleen maaltijden of alleen vleeswaren mee en gaan daarvoor bij die afdeling staan.’

Na de verbouwing moesten de klanten wel even wennen. ‘Doordat alles een andere plek heeft gekregen, kwam het voor dat ze in de verkeerde rij stonden te wachten. Natuurlijk helpen we ze dan een handje door met de klant mee te lopen, anders hadden ze opnieuw in een rij moeten aansluiten’, zegt Anja lachend. ‘En als iemand bij de vleeswaren alleen nog een pondje gehakt wil hebben, dan maken we ook nog wel eens een uitzondering door het gehakt samen met de vleeswaren af te rekenen.’

De slager heeft een plekje vooraan in de winkel gekregen.

Vlees in etalage

Daarnaast maakten de ondernemers nog een opvallende keuze. Ze verplaatsten hun rijpkast naar de etalage. Henk legt uit: ‘Een jaar of drie geleden liep een delegatie van de Keurslagerorganisatie samen met Herman den Blijker door onze straat. Herman vond dat je aan de buitenkant van de winkel te weinig kon zien dat het om een slagerij ging. Dat heb ik onthouden en daarom hebben we samen met Egbert-Jan besloten om de rijpkast in de etalage te zetten in plaats van in de winkel, terwijl we aan de andere kant van het raam een klimaatkast voor vleeswaren hebben gehangen. Voorbijgangers lopen nu dus bijna tegen het vlees aan.’

Zijn vrouw vult aan: ‘Het bouwbedrijf, Berto Bouw in Winterswijk, was ontzettend flexibel en zelfs tijdens de verbouwing hebben we nog dingen aangepast. Zo hebben we op het laatste moment besloten om de pui onder de rijpkast te betegelen. Dat is echt ontzettend mooi geworden.’

De rijpcel staat in de etalage, waardoor voorbijgangers oog in oog staan met het verse vlees.

Worstmakerij

Henk en Anja wilden niet alleen een onderscheidende winkel, de logistiek moest logisch en simpel zijn. Daarom is ook de worstmakerij helemaal opnieuw ingericht. ‘Echt alles heeft een andere plaats gekregen. Op dit gebied hebben we uitstekende adviezen gekregen van Frans de Leede van Delmo. Leuk detail is dat hun zoon de complete slagerij inclusief de worstmakerij toegankelijk heeft gemaakt via Google Maps. Daardoor kunnen mensen ons hele bedrijf bekijken en een virtueel rondje maken door ons bedrijf. We krijgen een melding van het aantal views en inmiddels blijken al heel veel mensen een kijkje te hebben genomen.’

De ondernemers hadden van te voren niet verwacht dat een aantal klanten zo aan de nieuwe winkel zouden moeten wennen. ‘Er zijn zelfs een paar klanten die niet begrijpen dat we zijn gaan verbouwen, omdat ze de oude winkel nog zo mooi vonden. Eén klant sprak zelfs van kapitaalvernietiging. Maar gelukkig zien wij zelf wel dat de winkel ongelooflijk is verbeterd. We hebben de verbouwing mede uitgevoerd voor onze zoon, die ons bedrijf op korte termijn overneemt. Met de vernieuwde slagerij kan hij straks een prachtige start maken.’

Dit verhaal is in Vleesmagazine is afkomstig uit het mei-nummer die 4 mei is verschenen. Met ondernemersverhalen lezen? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel