Zwanenberg Food Group honderdste stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling

Zwanenberg Food Group_Samen tegen Voedselverspilling_PB

Zwanenberg Food Group heeft zich aangesloten als stakeholder bij Samen Tegen Voedselverspilling. Deze stichting zet zich in tegen voedselverspilling. Ook Zwanenberg Food Group draagt zijn steentje bij door onder andere reststromen te verwerken tot soepen en sauzen.

Foto: Zwanenberg Food Group

“Wij verwerken veel verse groenten in onze soepen”, zegt Maarten Elsinga, CEO van Zwanenberg Nederland. “Wij maken ze vervolgens lang houdbaar door ze in het gesloten blik te verhitten en te conserveren. Daarmee blijven de ingrediënten buiten de koeling lang vers en voorkomen we enorm veel voedselverspilling.”

Voedselverspilling 

De Nederlandse consument verspilt jaarlijks ongeveer een kwart van zijn of haar voeding. De Stichting Samen Tegen Voedselverspilling wil dit veranderen. Elsinga: “De stichting Samen Tegen Voedselverspilling bundelt de krachten van bedrijven en publieke organisaties om samen te werken. De organisatie is zeer ambitieus: zij wil in 2030 50% van de totale voedselverspilling hebben gereduceerd, een duurzaam ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties. We hebben het in Nederland dan over 1 miljard kilo voedsel per jaar.”

Op 1 december sloot Zwanenberg zich aan bij deze stichting en is hiermee de honderdste stakeholder. Elsinga: “Dat doen wij omdat wij ervan overtuigd zijn dat onze houdbare producten belangrijk kunnen bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling. Ook lopen er op dit moment gesprekken met kwekers, groenteleveranciers en ‑verwerkers om van reststromen soepproducten te maken. Reststromen zijn producten die qua maat of kleur net iets afwijken van wat de consument wil. Daardoor eindigen deze producten vaak als veevoer of als biomassa, terwijl wij er juist heerlijke soep of saus van kunnen maken.”

Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een omzet van circa € 600 miljoen. Zwanenberg produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten. In de Benelux is de onderneming vooral bekend van de merken Kips (leverworst, paté, snacks, vega-producten), Huls (droge worst), Struik (knakworst, soepen, maaltijden) en Chicken Tonight (maaltijdsauzen). Zwanenberg Food Group heeft productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Samen Tegen Voedselverspilling

Binnen de stichting Samen Tegen Voedselverspilling komen alle belangrijke initiatieven en expertise voor een verspillingsvrij Nederland samen. Het doel is om voedselverspilling met de helft te verminderen in 2030 ten opzichte van 2015. Dragende organisaties van de stichting zijn Food Tech Brainport, Gemeente Meierijstad, Ministerie van LNV, Provincie Noord-Brabant, Rabobank, Voedingscentrum en Wageningen University & Research.

 

Dossiers
Lees ook
Minder voedselverspilling tijdens de derde Verspillingsvrije Week

Minder voedselverspilling tijdens de derde Verspillingsvrije Week

Van 7 tot en met 13 september 2021 is het tijd voor de derde editie van de Verspillingsvrije Week. Organisator Samen Tegen Voedselverspilling inspireert deze week Nederlanders om thuis minder voedsel te verspillen. Meer dan 60 bedrijven en organisaties, van gemeente tot supermarkt, hebben zich hiervoor aangemeld.

Samen Tegen Voedselverspilling schrijft open brief aan informateur

Samen Tegen Voedselverspilling schrijft open brief aan informateur

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft een open brief gestuurd naar informateur Tjeenk Willink en de onderhandelende partijen. Hiermee wil de stichting aandacht vragen voor voedselverspilling tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe regering.

Kips vega: productinnovatie met blijvend nieuwe omzet

Kips vega: productinnovatie met blijvend nieuwe omzet

Kips Vega staat in de ‘IRI Stayers Top-20’ die in Foodmagazine wordt gepubliceerd met een zeer hoge index van 187. Deze positie betekent dat de in 2018 geïntroduceerde vega-producten van Kips blijvend nieuwe omzet genereren.In opdracht van Foodmagazine bracht onderzoeksbureau IRI de introducties van 2018 in kaart en mat het twee jaar na dato of het...