Zigeunersaus wordt in Duitsland 'paprikasaus op zijn Hongaars'

Naar aanleiding van de discussie over racistische namen en begrippen verandert het Duitse merk Knorr de naam van zijn zigeunersaus. De nieuwe naam wordt Paprikasauce Ungarische Art, paprikasaus op zijn Hongaars.

Moederconcern Unilever zegt tegen Duitse media dat de saus binnen enkele weken met de nieuwe naam in de schappen staat. ‘Omdat de term zigeunersaus als negatief gezien kan worden, hebben we besloten de saus een nieuwe naam te geven’, zegt het levensmiddelenconcern.

Al langer kritiek

De Centrale Raad van Duitse Sinti en Roma juicht de beslissing toe. ‘Het is goed dat Knorr tegemoetkomt aan de bezwaren van zoveel mensen’, laat voorzitter Romani Rose weten aan het blad Bild am Sontag. Er bestaat al langer kritiek op de naam.

Eerder weigerde Knorr de naam nog aan te passen, zich beroepend op een traditie van meer dan honderd jaar. Tot in de jaren zeventig was ‘zigeuners’ – een begrip dat in de 16de eeuw ontstond – een gewone aanduiding voor dit nomadische volk. Daarna kreeg het een negatieve bijklank.

‘Het is goed dat Knorr reageert op de klachten van veel mensen’, reageert  Romani Rose van de Centrale Raad van de Duitse Sinti en Roma in de Duitse pers. Volgens Rose zijn namen zoals Zigeunersaus en Zigeunerschnitzel nog redelijk onschuldig. Echt zorgen maakt hij zich om de groeiende discriminatie van Roma en Sinti. Zo wordt de term zigeuners in voetbalstadions gebruikt als scheldwoord.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Pasen 2021: genieten van gemak en luxe in kleine gezelschappen

Pasen 2021: genieten van gemak en luxe in kleine gezelschappen

De verwachting is dat Pasen ook dit jaar kleinschalig wordt gevierd. Slagers kunnen daarop inspelen door speciale pakketten of boxen aan te bieden. Niet alleen voor het brunch/lunch, maar ook voor het borrelmoment. Gemaksproducten zijn al jarenlang populair, maar júist in deze tijd mogen deze een stuk luxer zijn.Op welke wijze Pasen wordt gevierd, hangt...

Jan Aaltzen: ‘Met vega valt een wereld te winnen’

Jan Aaltzen: ‘Met vega valt een wereld te winnen’

Steeds meer mensen eten bewust minder vlees. Voor die vegetariërs én flexitariërs biedt Van Geloven nu al een breed assortiment vegetarische producten, maar CEO Jan Aaltzen heeft grootse plannen voor de komende jaren. ‘Rond 2025 zijn we met vega onderweg naar de helft van onze omzet.’Welke trends zie je in de markt, op het gebied van vegetarisch eten?...

Emondt - KMI: ‘Zelfbediening in de winkel is absolute must’

Zelfbediening is volgens Egbert-Jan Russchen, adviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors, een absolute must. ‘De slagerij blijft natuurlijk een bedieningswinkel met een ambachtelijke uitstraling, maar zelfbediening hoort hier absoluut bij. De klant moet voldoende zelfkeuze hebben. Zorg ervoor dat een groot deel van het assortiment ook voorverpakt is in combinatie met impulsproducten en snacks.’Zelfbediening is volgens Russchen voor de slagers het belangrijkste middel om de gemiddelde besteding van de klanten flink te laten stijgen. ‘Dit betekent dus meer rendement uit dezelfde vierkante meters...