WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Koelkast Pexels

Beeld: Pexels

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

Hoewel de tenminste houdbaar tot-datum (THT) en de te gebruiken tot-datum (TGT) sterk van elkaar verschillen, halen veel consumenten ze door elkaar en gooien ze regelmatig producten weg die nog eetbaar zijn. Deze verwarring is goed voor zo’n tien procent van de voedselverspilling thuis, schrijft WUR. Daarom zet de Nederlandse overheid in op een beter begrip van houdbaarheidsdata bij de consument.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV en in samenwerking met het Voedingscentrum, stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Too Good To Go. Door de bij het project betrokken partners werden voor het onderzoek vier iconen ontworpen voor zowel THT als TGT. In een online survey onder 1.500 respondenten werd het effect van de vier iconen of alleen een tekst (zonder icoon) onderzocht.

Uit een online survey onder 1.500 respondenten blijkt dat de meeste consumenten (70%) kijken naar de houdbaarheidsdatum en combineren dit met hun eigen (impliciete) kennis om de houdbaarheid van een product te bepalen. In de survey gaf 30% aan dat ze overige, wettelijk verplichte vermeldingen op de verpakking bekeken. Volgens WUR pleit dit ervoor om de iconen en tekst dichtbij de houdbaarheidsdatum te plaatsen om de kans dat de consumenten het zien te vergroten.

Volgens Sanne Stroosnijder, programmamanager Food Loss & Waste bij WUR, is het cruciaal dat de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties samen optrekken ibj het verbeteren van houdbaarheidsinformatie op de verpakking. “Fabrikanten kunnen het de consument gemakkelijk maken en de overheid kan bedrijven hierin stimuleren.”

De studie borduurt voort op eerder onderzoek naar houdbaarheidsdata en voedselverspilling. Naar aanleiding van dit eerdere onderzoek heeft het ministerie van LNV samen met een aantal bedrijven en brancheorganisaties in ons land in 2017 de Green Deal ‘Over de datum?’ opgericht.

 Bron: WUR

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Huub...

Steeds meer maatwerk in verpakkingen

Steeds meer maatwerk in verpakkingen

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij.

Eén op de drie Nederlanders gooit gemiddeld 5 à 15 euro per week aan eten weg

Eén op de drie Nederlanders gooit gemiddeld 5 à 15 euro per week aan eten weg

Een goed gevulde koelkast is fors duurder dan een jaar geleden. We zoeken naar manieren om geld te besparen, zoals slimmer inkopen doen en het tegengaan van voedselverspilling. Toch gooit maar liefst driekwart van de Nederlanders (76%) nog wel eens voedsel weg, blijkt uit onderzoek* van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Eén op de drie (38%) weet daarbij...