World Food Center op zoek naar duurzame foodstart-ups

bpif_header

Het World Food Center in Ede zoekt foodstart-ups die willen bijdragen aan een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is een wedstrijd uitgeschreven waarbij startende ondernemers kans maken op gratis kantoorruimte in Roots Innovation Hub, waar wonen, werken en beleven samenkomen.

Het World Food Center in Ede zoekt foodstart-ups die willen bijdragen aan een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is een wedstrijd uitgeschreven waarbij startende ondernemers kans maken op gratis kantoorruimte in Roots Innovation Hub, waar wonen, werken en beleven samenkomen.

Het World Food Center wil zich ontwikkelen tot dé food-ontmoetingsplek in Nederland, waar wonen, werken en beleven samenkomen. Op deze locatie bouwen innovatieve (agri)foodbedrijven, organisaties en kennisinstellingen samen aan een gezonde toekomst voor people, planet en profit. Het is zodoende een ideale plek voor start-ups die werkelijk verandering teweeg willen brengen in het voedsellandschap.

Bedrijf pitchen

Start-ups die meedoen aan de contest van het World Food Center kunnen hun bedrijf pitchen. Een professionele jury met experts op het gebied van food en business jureert de pitches tijdens een live uitzending op 12 november vanuit de Mauritskazerne.

De winnaar van de contest wint een jaar lang gratis kantoorruimte bij Roots Innovation Hub op het World Food Center-terrein en een jaar lang gratis lidmaatschap van de community WFC Network. Om in aanmerking te komen voor deze contest, mogen start-ups niet langer dan 5 jaar ingeschreven staan bij de KvK.

Aanmelding en selectie

Enthousiaste start-ups in de food-sector kunnen zich tot en met 31 oktober aanmelden via de site. Vervolgens ontvangen zij een bevestigingsmail met de vraag om hun start-up op creatieve wijze te laten zien (bijvoorbeeld door middel van een video).

Begin november worden er uit de aanmeldingen 5 finalisten geselecteerd. Bij de selectie wordt gekeken naar de motivatie en toekomstvisie, de manier waarop de start-up bijdraagt aan een duurzamer voedselsysteem en de toegevoegde waarde van de start-up voor het WFC-terrein en de community.

12 november live pitch

WFC-contest-Roots-V3-300x300 De finalisten worden uitgenodigd om op 12 november live te komen pitchen tijdens de finale op locatie, die live uitgezonden wordt via Youtube. De pitches worden ter plekke beoordeeld door een professionele jury. Aansluitend wordt de winnaar bekendgemaakt.

De jury

De jury bestaat uit 5 experts binnen de foodsector onder wie Hans Steenbergen, trendwathcer en mede-oprichter van Food Inspiration, en Dick Veerman, mede-oprichter van Foodlog. Ze hebben ieder ervaring binnen het bedrijfsleven en zijn gemotiveerd om start-ups te helpen een doorslaand succes te maken van hun bedrijf.

Over World Food Center

In Ede, in de regio Foodvalley en vlakbij de Wageningen University & Research, wordt het voormalige kazerneterrein Maurits Zuid omgetoverd tot dé food-ontmoetingsplek in Nederland: het World Food Center. Een plek waar bedrijven en organisaties zich vestigen, waar bezoekers spelenderwijs alles over ons voedsel te weten komen en waar mensen wonen, werken en thuiskomen.

 
 
Lees ook
‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter...

Nederlandse consument blijft vlees eten

Nederlandse consument blijft vlees eten

In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.

Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vorig jaar voerde het toenmalige Vaessen-Schoemaker als onderdeel van een rebranding een naamswijziging door. Het 76-jarige bedrijf ging voortaan door het leven als Vaess. Wat heeft geleid tot het succes – dat tot de dag van vandaag voortduurt – van dit voedingsingrediëntenbedrijf?