Workshop: Verminderen van nitriet in biologische vleeswaren goed bezocht

Presentatie Bio-beurs

Voor de presentatie ‘Vermindering van nitriet in biologische vleeswaren’ op de Bio-beurs die 20 en 21 januari in de IJsselhallen in Zwolle plaatsvond was veel belangstelling. In deze presentatie deelden Maurits Steverink (True Food Projects), Theo Verkleij (TNO) en Janneke Pijnenburg (Ben the Spiceman) hun kennis en ervaringen op het gebied van biologisch produceren. Met als uitgelicht thema: Verminderen van nitriet in biologische vleeswaren.

De belangstelling was groot. Boeren, slagers, vleeswarenproducenten, vak-techneuten, studenten consumenten en andere belangstellenden kwamen op de presentatie af.

Door dit gemengde publiek kwam naar voren dat het er vraag is naar informatie over gebruik van Nitriet in vleeswaren. De organisatie: ‘Deze workshop was een hele mooie stap maar er kan zeker nog meer gedaan worden. Verbeterde communicatie vanuit de branche is zeker belangrijk. Zo worden onterechte misverstanden uit de wereld geholpen. En krijgen de ondernemers die juist zo goed bezig zijn de verdiende waardering voor het verrichte werk en onderzoek om vleeswaren te blijven verbeteren. Dit is wat we van zowel producenten als de consumenten terug gekoppeld hebben gekregen. Het was dan ook een interactieve workshop. Waar dus direct onduidelijkheden werden recht gezet.’

Lees ook
Hanenvlees in assortiment Odin

Hanenvlees in assortiment Odin

De biologische foodcoop Odin neemt hanenvlees op in het online assortiment. In juli start de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Odin wil zo bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, bijdragen aan een transparantere pluimveeketen en een markt voor hanenvlees creëren.

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion Food Group was een van de exposanten tijdens PLMA 2022, de private label vakbeurs georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. Duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit voerden de boventoon.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.